جک‌های بالابر برای تسطیح یا موقعیت‌یابی تجهیزات سنگین، بالابر اتومبیل‌ها و برای پشتیبانی از سازه‌ها به کار می‌روند. جک‌ها معمولا از محرک‌های مبتنی بر پیچ یا سیلندر استفاده می‌نمایند و با استفاده از روش‌های هیدرولیکی، مکانیکی، الکتریکی یا دستی نیرو می‌گیرند. عنصر بالابرنده به عنوان کفی یا زین توصیف می‌شود.

جک هیدرولیک بالابر با انتقال روغن از طریق دو سیلندر به پیستون پمپ فشار وارد می‌کند .سپس شیر مکش بسته شده و در نتیجه در داخل محفظه فشار ایجاد می‌گردد و باعث بلند شدن پیستون در محفظه و بلند شدن جسم سنگین می‌شود .جک هیدرولیک بالابر با استفاده از یک پیستون در پایین بالابر پشتیبانی می‌شود که آن را به سمت بالا هدایت می‌کند زیرا موتور الکتریکی، مایع هیدرولیکی مانند روغن را به درون پیستون وارد می‌کند.

در ادامه با انواع جک بالابر، مزایا و کاربردهای آن‌ها آشنا می‌شوید.

⏲ زمان تقریبی مطالعه: 5 دقیقه

جک بالابر هیدرولیک چیست؟

جک بالابر هیدرولیک دستگاهی است که برای حمل بار و نفر، فعالیت در ارتفاعات یا خطوط تولید برای انتقال بار و همسطح سازی به کار برده می‌شود. جک‌های بالابر مکانیزم‌های بالابرنده دارند و دارای تفاوت‌های عمده‌ای با بالابرنده‌هایی مانند جرثقیل و … هستند.

 

جک بالابر هیدرولیک چیست؟

مشخصات جک هیدرولیک بالابر

تمام جک‌ها به صورت دستی عمل می‌شوند که بالابر بودن یک جک ضربدری مکانیکی یا توسط یک سیستم هیدرولیک تحت فشار است. جک‌های بالابر هیدرولیکی یک پمپ دستی یکپارچه دارند که روی بدنه جک نصب شده‌اند. از جمله ویژگی آن‌ها چرخش بدنه، تعیین ارتفاع اختیاری و گزینه‌های زیادی برای تنطیم ارتفاع آسانسور می‌باشد.

انواع مکانیزم بالابری

نیروی بالابر با کمک انواع مختلفی از مکانیزم‌ها در دستگاه‌های مختلفی به وجود می‌آید که هر کدام با در نظر گرفتن نوع کاربری و نیاز مشتری یا متقاضی طراحی می‎شوند. هر کدام از جک‌های بالابر عواملی مانند ایمنی، ظرفیت، نوع کاربری و سایر موارد را تعیین می‌کنند.

دسته بندی بالابرها

  • بالابرهای سیار
  • بالابرهای ثابت

بالابر سیار

این بالابرها برای کار در ارتفاع و یا انتقال بار و نفر، ساخت سازه‌ها و ساختمان‌ها و … کاربرد دارند. نحوه کار این بالابرها با کشش یا هل دادن یا push around باشد.

جک بالابر ثابت

این جک غالبا در خط تولید و انبارداری  برای جابه جایی بار سنگین یا انتقال بار و یا خودرو کاربرد دارد. این بالابرها با مکانیزم‌های متفاوت هیدرولیکی، کابلی، زنجیری و یا به صورت ترکیبی تولید می‌شوند که در این میان بالابرهای هیدرولیکی ثابت با مکانیزم قیچی نسبت به سایر بالابرها ایمن تر هستند. این بالابرهای ثابت به یک چاهک نیاز دارند که در هنگام جمع شدن، دستگاه در داخل آن قرار بگیرد و با زمین همسطح شود.

دسته بندی بالابرها بر اساس نوع مکانیزم

بالابرهای هیدرولیکی

نیروی این جک با هیدرولیک و مدار هیدرولیک تامین می‌شود.

بالابرهای زنجیری

این بالابر با استفاده از مکانیزم زنجیر و وینچ طراحی شده و به کار می‌افتد که در صورت استفاده از زنجیرهای دوبل و ترمزهای ضدسقوط کاربرد دارد.

بالابرهای کابلی

این بالابر با مکانیزم کابل و وینچ طراحی شده و و به کار می‌افتد. استفاده از کابل‌های دوبل و ترمزهای ضدسقوط کاربرد دارد.

بالابر روشنایی

این وسیله مکانیکی با استفاده از مکانیزم کابل و وینچ طراحی شده است. در این نوع بالابر، بار به طرف پایین و سطح زمین حرکت می‌کند. بالابر روشنایی تنها برای جابجایی انواع روشنایی، لوستر و دوربین مدار بسته کاربرد دارد.

بالابر نفر بر

این بالابر امکان دسترسی افراد به ارتفاع را برای دستیابی به تجهیزات بلند مرتبه فراهم می‌کند. انواع مختلفی از این نوع بالابرها وجود دارد که با نام‌های بالابر آکاردئونی یا قیچی، بالابر کشویی یا ریلی، بالابر مفصلی، تلسکوپی، مفصلی-تلسکوپی و … شناخته می‌شوند.

 

جک هیدرولیک بالابر

کاربرد جک هیدرولیک بالابر

جک‌های بالابرنده یک ابزار اساسی در صنعت می‌باشند و دارای کاربرد معمول در تعمیر خودروهستند. رایج ترین كاربرد، بلند كردن اتومبیل با جك بالابر برای تعویض لاستیك است. سایر کاربردهای این جک‌ها عبارتند از:

  • بالا بردن و تسطیح تیرهای فولادی در پایه یا ستون‌های عمودی آن‌ها
  • تسطیح و موقعیت‌یابی ماشین آلات سنگین
  • در ماشین فروشی یا تأسیسات تولیدی بلند کردن و قرار دادن قطعات سنگین موجودی فلز
  • سایر موارد

موارد زیادی وجود دارد که در آن اجسام سنگین باید با استفاده از برخی اصول اساسی مکانیکی مانند هیدرولیک، پنوماتیک، صفحه شیبدار یا پیچ مکانیکی جمع شوند. این جایی است که تاثیر مسافت طولانی روی یک نیروی سبک به معنای بلند کردن یک نیروی سنگین در یک فاصله کوتاه است.

مزایای استفاده از جک هیدرولیک بالابر

حرکت دادن ماشین آلات سنگین، دارای کاربرد موثر در پالایشگاه‌ها، جرثقیل‌ها ، دستگاه‌های حفاری، معماری و برج سازی از موارد استفاده از جک‌های هیدرولیکی است. در این بخش برخی از مزایای آن‌ها اشاره می‌کنیم:

بهینه سازی فضای نصب آسانسور در ساختمان

جک‌های هیدرولیک آسانسور برای طراحی و نصب آسانسور در ساختمان استفاده می‌شود و فضای مورد نیاز برای چاه را تا ۱۲ درصد کاهش می‌دهد. در مقایسه با آسانسورهای کششی، آسانسورهایی که از جک‌های هیدرولیکی استفاده می‌کنند، به موتورخانه نیازی ندارند و ابعاد مورد نیاز برای نصب نیز کمتر از نوع کششی است.

جک‌های دوتکه و دو استیج هیدرولیک برای مکان‌هایی که دارای محدودیت حفر چاه هستند، یک گزینه مناسب است. این جک‌های هیدرولیکی به صورت شفت و پیستون جداگانه در محل نصب، اسمبل می‌شوند.

 

بهینه سازی فضای نصب آسانسور در ساختمان

قدرت و امنیت بالای جکهای هیدرولیک

قدرت آسانسورها و بالابرهایی که از تکنولوژی هیدرولیک در ساخت خود بهره می‌برند، از نمونه‌های کششی بسیار بیشتر است و با استفاده از سیستم پاراشوت در آسانسورهای هیدرولیک جدید، امکان سقوط به صفر می‌رسد.

برخی دیگر از مزایای این جک‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اشغال کردن فضای کمتر
  2. احتمال گرفتگی آنها کمتر است زیرا دچار زنگ زدگی نمی‌شوند.
  3. با بارهای سنگین بسیار کارآمد است.
  4. بلند کردن بارها با حداقل تلاش‌ها
  5. استفاده از آن آسان است.
  6. کمی سبک‌تر از جک های دیگر است.
5/5 - (8 امتیاز)