طراحی صنعتی چیست و کارایی اصلی آن چیست؟ امروزه با طراحی و خلق یک محصول جدید، آن محصول در لیست تازه های طراحی صنعتی قرار می گیرد، نوآوری در طراحی صنعتی می تواند در هر زمینه ای باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با ما همراه شوید.

طراحی صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟

به عرضه و ارائه کالا و یا خدمات، صنعت می گویند. امروزه با تغییر سبک زندگی، کالاهای مورد استفاده و نوع کاربرد آنها نیز تغییر کرده است. پس لازم است که افرادی با آگاهی کافی نسبت به سایر علوم و ایده های جدید دست به کار شوند و پاسخگوی نیازهای تغییر یافته ی خود باشند.

طراحان صنعتی توسعه دهنده و تکامل بخش محصولاتی هستند که ما هر روزه از آن ها استفاده می کنیم. هر شی ای که روزانه در محیط کار، خانه یا فضاهای عمومی با آن ارتباط برقرار می کنیم، نتیجه یک فرایند طراحی است.

طراحی صنعتی ترکیبی از علم، هنر و صنعت می باشد. که در واقع یک رشته جامع و ترکیبی است. طراحی، طرحی است برای چیدمان عناصر، به گونه ای که برای رسیدن به هدفی خاص به بهترین وجه انجام شود.

این علم ویژگی های کمی و کیفی یک کالا را به منظور تولید صنعتی آن تعیین می کند تا به کالایی مطلوب از لحاظ نیاز مشتری برسد.

طراحی صنعتی

شکل 1. طراحی تجهیزات صنعتی

به طور کلی طراحی اولین حلقه از زنجیره ی تولید یک کالا می باشد. هم چنین طراحی صنعتی نیز اولین حلقه زنجیره ی تولید یک کالای صنعتی است.

طراحان صنعتی مفاهیم و مشخصاتی را ایجاد می کنند که عملکرد، ارزش و زیبایی محصولات، محیط ها و سیستم ها و خدمات را به سود کاربر، صنعت و جامعه بهینه کنند.

یک طراح صنعتی بر اساس اطلاعات به دست آمده، تلاش می کند تا خشونت صنعت را بگیرد و محصول را برای مشتری لطیف سازد. در نهایت با توجه به فرهنگ بومی، اقتصادی، مسائل زیست محیطی، روش های تولید، تکنولوژی تولید و نوع مواد شروع به طراحی و ارائه محصول جدید می کند یا محصولات قدیمی را اصلاح می کند.

در این کار تنها نوآوری مهم نیست. جزییات طرح و آزمون و خطاهای متعدد در طی مسیر و هم چنین ارزیابی کالای طراحی شده از لحاظ مقاومت و کارایی، حایز اهمیت است. طراحان ایده های محصول را ایجاد و توسعه می دهند. و سپس این ایده ها را از طریق نقشه های فنی، ارایه مفهوم و ارایه نهایی، ماکت ها و نمونه های اولیه به تولید کنندگان و مشتریان ارائه می دهند.

گرایش ها و زیرگروه ها

از مهم ترین گرایش ها و زیر گروه های طراحی صنعتی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  1. طراحی محصول : که شامل طراحی مبلمان اداری و خانگی، لوازم خانگی، ماشین های اداری، لوازم صوتی و تصویری، نوشت افزار و غیره … می شود.
  2. طراحی دکوراسیون: دکوراسیون اداری، تجاری و خانگی
  3. طراحی محیطی: کلیه فضاهایی نظیر پارک ها، مراکز خرید، نمایشگاه ها و فضاهای عمومی، چیدمان شهری، تاسیسات ترافیکی و غیره …
  4. طراحی خودرو: شامل طراحی بدنه و نمای داخلی خودرو می شود.
  5. طراحی بسته بندی: بسته بندی کالا و محصولات مختلف
  6. طراحی اصلاحی: اصلاح خصوصیات عملکرد یا فرمی یک محصول به منظور بهبود کارایی آن

توانایی های‌ لازم‌ یک طراح صنعتی

طراحی صنعتی با سختی های مدیریتی و اجرایی و هم چنین چالش هایی نظیر رقابت در کار، فشار زمانی، مسئولیت سلامتی و ایمنی، مسئولیت در قبال نتیجه کار و … رو به رو می باشد. به همین دلیل یک طراح صنعتی باید دارای توانمندی هایی در زمینه های مختلف باشد که در ذیل به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • داشتن خلاقیت بالا، تغییر در طراحی یا طراحی مجدد، از مهم ترین توانایی های یک طراح است.
  • دقت و توجه به جزییات، مهارت حل مسئله، مهارت فنی و مکانیکی، مدیریت زمان، توانایی شناخت و درک خوب نیازها، آشنایی با فرایند ساخت و تولید و مواد سازنده محصولات، از دیگر مواردی است که یک طراح خوب باید به آن ها مسلط باشد.

 

  • یک طراح باید نیازهای فردی و اجتماعی افراد را در ذهن خود مرور کند، تا بتواند عملکرد طرح خود را توجیه کند. طراحان صنعتی باید با توجه به علم هنر و طراحی، محصول، محیط یا روشی را برای مشتریان خلق کنند که علاوه بر رفع نیاز، سهولت استفاده، قیمت ارزان وامنیت و آرامش در آن باشد.
  • امروزه ابزارهای رایانه ای یکی از مهم ترین ابزارهای کمکی یک طراح صنعتی است. بنابراین تسلط بر رایانه و نرم افزارهای تخصصی این حوزه یکی دیگر از توانایی های لازم برای یک طراح و محصول موفق است.

 

توانایی های یک طراح صنعتی

شکل 2. توانایی هایی که یک طراح باید داشته باشد

 

طراحی تجهیزات صنعتی

از آنجایی که هزاران واحد تولیدی و صنعتی وجود دارد، همه ی آنها نیازمند قطعات، تجهیزات و ماشین آلات صنعتی برای توسعه اهداف خود هستند.

به طور کلی طراحان هر پروژه تحقیقاتی را در زمینه چگونگی استفاده از محصول، موارد کاربردی بیشتر محصول و محصولی را که مشتری می خواهد، انجام می دهند.

طراحی تجهیزات صنعتی در زمینه هایی نظیر کارخانجات فولاد سازی، صنایع نیروگاهی، کارخانجات و معادن مس، صنایع بازیافت و غیره … انجام می گیرد.

که طراحان با توجه به تعیین نمودن حوزه فعالیت خود و نیاز مشتری، شروع به طراحی و اجرای ایده خود می کند.

 

طراحی صنعتی در آریان ساز دورود

شرکت آریان سازه با پشتوانه نیم قرن تجربه، با دارا بودن امکانات فنی و بهره گیری از افراد خلاق و متخصص و حرفه ای در زمینه ساخت تمامی ابزار آلات صنعتی، مخازن استیل، سوله ها و … پیشگام در توسعه صنعت کشور بوده است.

هم چنین تولید ماشین آلات صنعتی، تولید و نصب انواع مخازن،طراحی و تولید و نصب انواع سوله ها و سازه های فلزی و طراحی و ساخت سیکلون ها از دیگر فعالیت های گروه صنعتی آریان سازه است.

تیم  آریان سازه با استفاده از کادری مجرب و حرفه ای و هم چنین بالاترین سطح استاندارد در کشور، تاکنون پروژه های صنعتی موفقی را نظیر سازمان صنایع دفاع، سپیدگچ ساوه، شرکت سیمان دورود و … را انجام داده است.

ارزش های طرح های صنعتی در آریان سازه

طراحی های صنعتی نظیر طرح و اجرای انواع سوله با اسکلت فلزی، اجرای انواع سازه های فلزی ساختمانی، طراحی و اجرای انواع دستگاه ها و تجهیزات صنعتی و … در شرکت آریان سازه از ارزش بالایی برخوردار است. زیرا مهندسان ما به کیفیت محصول ارایه شده و هم چنین کمتر شدن هزینه ها برای مشتریان اهمیت می دهند.

آشنایی با تیم آریان سازه

تیم طراحی شرکت آریان سازه با استفاده از کادری مجرب و حرفه ای و هم چنین بالاترین سطح استاندارد در کشور، تا کنون پروژه های موفقی را نظیر سازمان صنایع دفاع، سپیدگچ ساوه، شرکت سیمان دورود و … را انجام داده است.

تازه های طراحی صنعتی

برای این که هر محصولی، ایده جدید برای استفاده از آن خلق شود یا آن محصول اصلاح شود طراحی اولیه انجام می شود.

امروزه با خلق یک محصول جدید، آن محصول در لیست تازه های طراحی صنعتی قرار می گیرد، نوآوری در طراحی صنعتی می تواند در هر زمینه ای باشد.

طراحی مبلمان و لوازم خانگی، نوآوری در طراحی خودرو، نوآوری در طراحی و ساخت تجهیزات و ماشین آلات صنعتی و … همگی جزو تازه های طراحی هستند.

 

متشکریم که تا انتهای این مقاله با ما بودید. امیدواریم مطالب موجود در مقاله ” طراحی تجهیزات صنعتی ” برای شما مفید بوده باشد و از اطلاعات موجود استفاده کرده باشید. اگر سوال و یا پیشنهادی دارید  از طریق بخش “نظرات” با ما در میان بگذارید. شرکت آریان سازه با پشتوانه نیم قرن تجربه و داشتن تیمی متخصص و مجرب با طراحی تجهیزات صنعتی و سوله و … در خدمت شما عزیزان است.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، مخازن استیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🙏🙏🙏

 

 

 

5/5 - (1 امتیاز)