طراحی و ساخت دستگاه سیکلون

آنچه در این مقاله می خوانید:

  1. طراحی و ساخت سیکلون
  2. نحوه عملکرد دستگاه سیکلون
  3. امتیازات سیکلون
  4. انواع سیکلون و …

سیکلون چیست؟

سیکلون دستگاهی است که می توان به وسیله آن ذرات معلق موجود در سیال، مانند هوا یا گاز یا مایعات را بدون استفاده از فیلتراسیون جداسازی کرد. در دستگاه سیکلون از دو نیروی چرخش سیال و گرانش، برای جداسازی ذرات معلق استفاده می شود؛ تا ذرات جامد از سیال جدا شوند که اصطلاحا به آن رطوبت گیر گفته می شود.
دستگاه سیکلون در صنایع مختلف مانند کارخانه سیمان، کارخانه گچ، فولاد، قند و همه صنایعی که به نحوی با ذرات گرد و غبار سر و کار دارند کاربرد چشمگیری دارند.

نحوه عملکرد دستگاه سیکلون

عملکرد دستگاه سیکلون

شکل 1. عملکرد دستگاه سیکلون

سیکلون های غبارگیر شامل یک بخش ورودی جریان هوا و غبارات همراه که آلاینده محیط محسوب می شوند و دو بخش خروجی به منظور خروج غبار جدا شده و هوای پاک سازی شده می باشند. این دستگاه بر خلاف دستگاه های گردگیر دیگر دو نقطه جمع آوری برای گرد و غبار و خاکروبه دارد. اولین نقطه جمع آوری برای خاکروبه ها و ذرات سنگین تر است. دومین نقطه جمع آوری برای مواد و ذرات ریزتر به کار می رود.
دستگاه سیکلون از نیروی سانتریفیوژی به عنوان ابزار اصلی جدا سازی ذرات مواد استفاده می کند. جریان هوا به محض وارد شدن به دستگاه به یک مارپیچ سانتریفیوژی یا اسپیرال منتقل می شود.این اقدان ذرات بزرگتر را با فشار از جریان هوا به نقطه جمع آوری اول می راند؛ و ذرات ریز تر با جریان هوا به دومین عنصر فیلتر مرحله ای می رود،بعد ذراتی که فیلتر جمع آوری کرده در نقطه جمع آوری دوم جمع می شوند.

انواع سیکلون

امروزه در تمامی صنایع مختلف دستگاه سیکلون به عنوان یکی از اصلی ترین و کم استهلاک ترین دستگاه تهویه صنعتی شناخته شده است. برخی از انواع سیکلون ها عبارتند از:

  1. سیکلون نیوگاز
  2. سیکلون لیوت
  3. سیکلون سیوت
  4. سیکلون های دارای قسمت ورودی پیچان
  5. سیکلون فان تونگرن

طراحی و ساخت سیکلون

طراحی و ساخت سیکلون ها

شکل 2. طراحی سیکلون ها

طراحی و ساخت سیکلون نیازمند دانش مهندسی و تجربه است. برای طراحی سیکلون ها مشخصات خط تولید، محیط کارخانه و غبار آلاینده محیط باید مورد بررسی قرار بگیرند. پس از بررسی مواردی که ذکر شد انجام یک سری آزمایشات، محاسبات مهندسی و مدل سازی های کامپیوتری صورت می گیرد. این مراحل منجر به طراحی و ساخت سیکلون غبارگیری با توانایی و کیفیت بالا با توجه به نیاز مشتری می شود. به همین دلیل مرحله طراحی، از اهمیت بسزایی در طراحی و ساخت سیکلون ها برخوردار است.
برای ساخت سیکلون غبارگیر نیاز به تجربه و استفاده از ماشین آلات پیشرفته به منظور اجرای صحیح طراحی است.

امتیازات سیکلون ها

  • مقرون به صرفه
  • تعمیر و نگهداری آسان
  • مکانیزم عملکرد ساده
  • پایین بودن افت فشار

ظرفیت در طراحی و ساخت سیکلون

محاسبه ظرفیت سیکلون ها بر اساس کل خط صورت می گیرد. در محاسبه ظرفیت سیکلون معمولا از دو روش استفاده می شود. علاوه بر این سیکلون ها دارای طراحی های بسیار متنوعی برای ظرفیت مشخص می باشند، که هر یک با توجه به فاکتورهای محل و محصول طراحی و ساخته می شوند.
یک قاعده کلی وجود دارد که با افزایش قطر سیکلون ظرفیت نیز افزایش می باید، اما این موضوع برای یک دستگاه سیکلون تنها محدودیت داشته و در بعضی از طراحی ها از چند سیکلون موازی استفاده می شود.

انتخاب سیکلون

طراحی و ساخت سیکلون ها بسیار متنوع می باشد. به همین دلیل انتخاب سیکلون غبارگیر به امری تخصصی تبدیل شده است. برای انتخاب سیکلون ها به دانش مهندسی و تجربه نیاز است. در انتخاب سیکلون های غبارگیر شرایط محیطی، نوع ماشین آلات، نوع و مقدار غبارات و…باید مد نظر قرار گرفته شود. این عوامل در طراحی و ساخت سیکلون و انتخاب مصالح مورد نیاز، موثرند.

مزیت های استفاده از سیکلون های غبارگیر

مزایای استفاده از سیکلون های غبارگیر

شکل 3. مزایای استفاده از سیکلون های غبارگیر

این تجهیزات به دلیل داشتن توانایی های منحصر به فرد، مزایای فراوانی را برای کاربران خود به همراه دارند. اول آنکه کیسه جمع آوری مواد این دستگاه استاندارد است و هنگام خالی کردن گرد و غبار استاندارد بودن خود را نشان می دهد. همان طور که گفتیم، نقطه جمع آوری مواد سنگین تر و ریزتر از همدیگر جدا است. ذرات خاکروبه و مواد سنگین تر در نقطه اول جمع می شوند، که به همین دلیل ،خالی کردن کیسه جمع آوری نقطه اول بسیار سریع تر و تمیزتر است.
هدف اصلی سیکلون ها جمع آوری ذرات بسیار ریزی است که با عنصر فیلتر ارتباط دارند، به همین دلیل می توان گفت که تکرار پاکسازی و یا جایگزینی یک فیلتر گران قیمت تاحد بسیار بالایی کاهش می یابد.

برای آشنایی با دستگاه های غبارگیر صنعتی، اینجا کلیک کنید.

Rate this post