یکی از وسایلی که برای جداسازی ذرات جامد از فاز گاز مورد استفاده قرار می‌گیرد، سیکلون‌ها هستند. در این مطلب اطلاعاتی را در مورد سیکلون‌ها، انواع سیکلون و نحوه کار آن‌ها می‌توانید به دست آورید.

⏲ زمان تقریبی مطالعه: 6 دقیقه

سیکلون چیست

دستگاه سیکلون یا سایکلون، سیستم‎های جمع‎ آوری کننده ذرات هستند که با استفاده از نیروی گریز از مرکز به این کار می ‎پردازند که از اثر گرد بادی برای جدا کردن ذرات غبار از جریان گاز استفاده می‎شود. از سیستم های جمع ‎آوری سیکلونی به عنوان پیش جداکننده برای کاهش میزان غبار رسیده به جداکننده نهایی استفاده می‎گردد. این جداکننده ‏ها برای جمع ‎آوری ذراتی با اندازه متوسط تا درشت مناسب‌اند.

 

سیکلون و انواع آن

معنی سیکلون

Cyclonic separation که به معنی جدا کننده سیکلونی است به اختصار سیکلون دستگاهی است که برای غبارگیری و جمع‌آوری  ذرات معلق در گازها است. سیکلون‌ها بر اساس نیروی گریز از مرکز و نیروی گرانش عمل جداسازی را انجام می‌دهند به این صورت که جریان گاز حامل غبار از جدار بالایی بدنه سیکلون که استوانه‌ای شکل است و در انتها به مخروط ناقص می‌رسد وارد سیکلون شده و به طرف پایین جریان می‌یابد. ابتدا در فضای حلقوی بین سطح جانبی لوله خروجی و سطح داخلی استوانه سیکلون و سپس در محفظه سیکلون به چرخش درآمده و به این ترتیب یک گرداب محیطی به وجود می‌آید.  این عمل باعث افزایش نیروهای گریز از مرکز شده و ذرات غبار همراه گاز را به طرف جدار قسمت استوانه‌ای و مخروط می‌راند. جریان گاز در پایین سیکلون جهت خود را عوض می‌کند و از ناحیه مرکزی به سمت بالا و لوله خروجی می‌رود. ذرات غبار هم بعد از اینکه با جدار سیکلون برخورد کردند و از جریان گازی جدا شدند، توسط نیروی گرانش به سمت پایین سیکلون ریزش می‌کند  و از طریق خروجی از سیکلون خارج می‌شود.

 

نحوه کار سیکلون

ابتدا گاز حامل ذرات از راه ورودی به قسمت استوانه‌ای وارد شده و با حرکات دورانی مار پیچی به سمت پایین جریان پیدا می‌کند. نیروی گریز از مرکزی که به دلیل گردش گاز به ذرات وارد می‌شود آن‌ها را به سمت بدنه سیکلون حرکت می‌دهد و باعث جدا شدن آن‌ها از گاز و نشست روی دیواره سیکلون می‌شود. وقتی که گاز با حرکات مار پیچی به انتهای مخروط رسید جهت خود را ناچارا تغییر داده و از پایین به بالا با پیچشی که دارای شعاع کوچکتر از بین مار پیچ اولیه است، به حرکت درمی‌آید و از خروجی گاز که در محور استوانه قرار دارد خارج می‌گردد. سیکلون معمولا برای ذرات بیشتر از 10 میکرون به کار برده می‌شود اما برای ذرات 20-15 میکرون راندمانی حدود 90 درصد خواهد داشت.

 

طراحی و ساخت سیکلون

طراحی و ساخت سیکلون نیازمند دانش مهندسی در طراحی و تجربه در ساخت است. شرکت آریان ساز با به کارگیری دانش مهندسی در طراحی انواع ابزارآلات صنعتی قادر به محاسبه در طراحی و ساخت سیکلون‌ها در ظرفیت‌های متفاوت برای خطوط تولید یا زمینه‌های مختلف می‌باشد. آریان ساز مفتخر است که همواره کیفیت و دقت را در ساخت ماشین آلات در نظر داشته و تا امروز نیز در این زمینه موفق بوده است و همواره توانسته است رضایت مشتریان را جلب نماید.

 

انواع دستگاه سیکلون

امروزه در تمامی صنایع، سیکلون به عنوان یکی از اصلی‌ترین و در عین حال کم استهلاک‌ترین تجهیزات سیستم تهویه صنعتی شناخته می‌شود. با توجه به ارزش کاربردی که دارد، طراحان و تولیدکنندگان انواع و مدل‌های مختلفی از آن را با توجه به نیاز و شرایط بازار و صنعت‌های گوناگون در بالاترین استانداردهای ساخت، تولید کرده و به بازار عرضه نموده‌اند. برخی از انواع سیکلون‌ها به شرح زیر هستند:

  • سیکلون نیوگاز
  • سیکلون لیوت
  • سیکلون‌های دارای قسمت ورودی پیچان
  • سیکلون فان تونگرن

 

طراحی و ساخت انواع دستگاه سیکلون

سیکلون سپراتور

سیکلون سپراتور دستگاهی است که برای جداسازی ریزگردها از هوا یا جریان‌های گاز با هزینه نگهداری پایین ساخته می‌شوند. طراحی این دستگاه پیچیده‌تر از سیستم‌های نشست بر اساس نیروی جاذبه است اما در عوض راندمان جداسازی ذرات در آن‌ها هم بسیار بیشتر از اتاقک‌های نشست ذرات است. این دستگاه‌ها در کل جداکننده‌های سانتریفیوژی یعنی گریز از مرکز هستند که دارای یک سر به شکل سیلندر و سر دیگر به شکل مخروط هستند.

 

سیکلون غبارگیر

یکی از دستگاه‌هایی که برای جداسازی ذرات جامد از فاز گازی مورد استفاده قرار می‎گیرد، سیکلون‎های غبارگیر هستند. در این دستگاه‎ها جریان گاز همواره با ذرات ریز جامد به یک محفظه استوانه‎ای یا مخروطی وارد می‎شود. با توجه به اینکه سیکلون غبارگیر دیواره استوانه‎ای دارد، جریان مواد با حرکتی گردباد مانند به سمت پایین سیکلون حرکت می‎کند. با توجه به اینکه نیروی اینرسی که به ذرات جامد وارد می‌شود بیشتر از نیروی اینرسی وارد شده به فاز گاز است، این ذرات مماس بر دیواره ظرف به سمت پایین محفظه حرکت می‎کنند. در قسمت پایین این محفظه، فضایی برای جمع شدن این ذرات در نظر گرفته شده است و این ذرات به صورت پیوسته یا نا پیوسته از محفظه خارج می‌گردند.

 

سیکلون غبارگیر صنعتی

سیکلون یکی از انواع غبارگیر صنعتی هستند که دستگاهی است که عمل فیلتراسیون سیالات بخصوص گازها را بدون فیلتر و با کمک نیروی گریز از مرکز و گرانش انجام می‌دهد. این سیستم یکی از پرکاربردترین و اقتصادی‌ترین روش‌های جداسازی ذرات جامد از یک جریان گازی است. سیکلون‌ها در کارخانجاتی مانند کاغذ، فولادسازی، کارگاه‌های چوب‌بری، کارخانه‌های سیمان، تولید کک و صنایع یگری که تولید کننده ذرات معلق هستند کاربرد دارند.

 

سیکلون اسکرابر

اسکرابر یکی از تجهیزاتی است که برای تصفیه و خالص‌سازی گاز پر فشار در مسیر ایستگاه‌های گاز پرمصرف قرار داده می‌شود. اسکرابرها در ایستگاه‌های گاز در دو نوع چند سیکلونی و مش‌دار استفاده می‌شوند. در اسکرابرهای چند سیکلونی از تعدادی سیکلون استفاده می‌شود که گاز در هنگام عبور از سیکلون‌ها به سرعت بالایی می‌رسد و با توجه به این سرعت و خاصیت نیروی گریز از مرکز، تصفیه می‌شود و ذرات ناخالص از طریق مسیر زیر سیکلون به بیرون هدایت می‌شوند و در نهایت گاز خالص در خروجی مخزن به قسمت‌های بعدی ایستگاه می‌رود.

 

مولتی سیکلون

مولتی سیکلون یک واحد جمع‌آوری غبار بسیار کارآمد است که در جایی که به جداسازی مواد با درجه زیاد نیاز باشد فوق‌العاده کاربردی است. این واحد برای غبار ریز یا درشت و همچنین انواع گرد و غبار به شدت خورنده مورد استفاده قرار می‌گیرد. از این سیستم در مواردی مانند تمیز کردن گازهای حاصل از فرآیندهای صنعتی مانند پردازش خاک و سنگ، صنایع فولاد، ریخته‌گری و همچنین تمیز کردن باقی مانده از کارخانجات دارای کوره استفاده می‌شود. مولتی سیکلون به صورت سیکلون‌های کوچک موازی ساخته شده و در هفت اندازه تولید می‌گردد.

 

مولتی سیکلون

قیمت دستگاه سیکلون

سیکلون برای محیط‌های مختلف با تنوع بالا و مدل‌های متفاوت استفاده می‌شود. به همین دلیل ممکن است با قیمت‌های متفاوتی مواجه شوید. جنس به کار رفته برای تولید دستگاه، کیفیت و دقت به کار رفته برای ساخت از جمله مواردی هستند که در تعیین قیمت سیکلون تاثیرگذارند. برای اطلاع دقیق از قیمت سیکلون با ما تماس بگیرید.

 

خرید سیکلون

ما معتقدیم که کیفیت تنها رمز ماندگاری است و کیفیت بدون به کار گرفتن دانش روز در کنار تجربه به دست نمی‌آید. برای خرید سیکلون‌های غبارگیر و صنعتی و یا کسب اطلاعات درمورد نحوه سفارش و خرید سیکلون با ما در ارتباط باشید.

 

5/5 - (7 امتیاز)