لوله استیل و انواع آن، در صنعت کاربردهای زیادی دارند. شرکت آریان ساز دورود در این راستا از تامین کنندگان فعال انواع لوله های استیل می باشد. در این مقاله سعی داریم تا شما را با لوله های استیل و انواع آن آشنا سازیم. خوشحال می شویم تا پایان مقاله ما را همراهی نمایید.

لوله استیل(Stainless Steel Pipe)

لوله استیل (tupe pipe steel)، استوانه ای توخالی است و در سایزهای مختلفی تولید می شود.

انواع لوله استیل

شکل 1. انواع لوله استیل

آلیاژ استیل چیست؟

آلیاژی از فولاد، که اصلی‌ترین عناصر تشکیل دهنده آن آهن، کروم و نیکل است که حداقل درصد جرمی کروم در آن ۱۰٫۵ درصد و حداکثر درصد جرمی کربن در آن ۱٫۲ درصد می‌باشد. آلیاژ استیل، پایه اش از آهن است و  دارای کمتر از ۲% کربن است. و نام دیگر استیل، فولاد (فولاد زنگ نزن) یا فولاد ضد زنگ می باشد. با افزایش مقدار کربن، سختی و مقاومت استیل بیشتر می شود اما از شکل پذیری و انعطاف آن کاسته می شود.

انواع آلیاژ استیل

  1. آلیاژ استیل 201
  2. الیاژ استیل 304
  3. آلیاژ استیل 316

کاربردهای آلیاژ 201

استیل ضد زنگ 201، آلیاژی می باشد که نصف آلیاژ استنلس استیل 304، نیکل دارد و میزان منگنز و نیتروژن آن افزایش یافته است. این نوع از استیل های ضدزنگ به نام استیل های کم نیکل، شناخته می‌شوند. بعضی از فروشندگان سودجو آلیاژ استنلس استیل 201 را به جای استنلس استیل 304 به خریداران عرضه می کنند. اگرچه ممکن است در کوتاه مدت مشکلی نداشته باشد، اما در بلند مدت خساراتی را در پی خواهد داشت. استنلس استیل 201 نیز مانند 304 غیرمغناطیسی می باشد. و شباهت ظاهری بسیاری به 304 دارد، این شباهت سبب شده که تولیدکنندگان به منظور کاهش هزینه ها، حفظ برخی خواص و در عین حال بدون اینکه روی ظاهر تاثیری گذاشته شود، دست به تولید این آلیاژ بزنند که البته این امر دست فروشندگان متقلب را باز گذاشته است. قابل ذکر است برخی از فروشندگان گرید 201 را به جای 304 و با همان قیمت استنلس استیل 304 به مشتری عرضه می نمایند.

کاربردهای آلیاژ 304

از مهم ترین آلیاژهای فولاد ضد زنگ، آلیاژ ۳۰۴ می‌باشد. از عناصر مورد استفاده در این لوله، می‌توان به کربن اشاره کرد. میزان کربن مورد استفاده در لوله استیل سری ۳۰۴، ۲ درصد می‌باشد. سایر عناصر در این لوله، می‌توان به کروم، نیکل و منیزیم نیز اشاره کرد. خاصیت ضد زنگ این لوله سبب گردیده براحتی از آن در فضاهای باز، مکان‌های مرطوب، همچنین در تولید حفاظ و نرده‌های استیل استفاده نمایند. لوله استیل سری ۳۰۴ در گذر زمان تغییر نکرده و رنگ آهن همچنان براق باقی می‌ماند.

استیل 201 و 304

شکل 2. مقایسه استیل 201 و 304

کاربردهای آلیاژ 316

در لوله های استیل سری ۳۱۶، میزان ۱۰ تا ۱۲ درصد نیکل، ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم به کار رفته است. بیش‌ترین کاربرد در این نوع لوله، در سیستم پکیج‌های تقطیر، سیستم تصفیه آب، سیستم‌های تولید دارو و سیستم تولید مواد غذایی می‌باشد.

لوله استیل و نحوه نام گذاری آن

گروهی متخصص در آمریکا به نام (AISI )، برای بار اول به انتخاب نام و گروه بندی انواع استیل و استنلس استیل پرداخت و لوله استیل با توجه به استیل گروهی که از آن ساخته شده است نامگذاری شدند. مانند استیل ۳۱۶ ، استیل ۳۰۴.

ویژگی های لوله استیل

  • داشتن مقاومت در برابر خوردگی در شرایط آب و هوایی مرطوب
  • داشتن مقاومت زیاد در دماهای بالا و پایین
  • تغییر رنگ و تغییر شکل نمی‌دهند.

انواع لوله استیل

  1. انواع لوله استیل درز دار:لوله استیل درزدار، توسط فلز نورد و عملیات جوشکاری  ساخته می شوند.
  2. انواع لوله استیل بدون درز(مانیسمان): لوله استیل بدون درز یک لوله دایره ای با یک بخش توخالی است و هیچ درزی در اطراف آن وجود ندارد. لوله استیل بدون درز از فولاد آلیاژ، فولاد کربن ، شمش استیل ضد زنگ ساخته شده است.
  3. انواع لوله استیل نرده: ( لوله استیل دکوراتیو )، به عنوان حفاظ و نرده در ساختمان و راه پله ها استفاده می شود و  در سایزهای 16 ، 25  ، 38 ،52 و نهایتا 76 میلیمتر تولید می شوند.
نرده استیل ضد زنگ

شکل 3. نرده استیل ضد زنگ

5/5 - (1 امتیاز)