سپراتور (جدا کننده ها) در سیستم سنگ زنی مدار بسته به منظور جداسازی (طبقه بندی) ذرات ریز و درشت خوراک استفاده می شوند. ذرات ریز از طریق جدا کننده عبور داده می شوند تا به محصول نهایی تبدیل شوند در حالی که ذرات درشت به دلیل رد شدن برای آسیاب بیشتر، به آسیاب بازگردانده می شوند. تمام کاربردهای آسیاب خشک در صنعت سیمان، از مواردی که به عنوان جدا کننده هوا یا طبقه بندی کننده به کار می رود، استفاده می کنند.

ساده ترین شکل جداکننده جعبه تحصیل است. با کاهش سرعت گاز، ذرات درشت ته نشین می شوند. از جعبه های خروج به طور مكرر برای جدا كردن گرد و غبار از گازها استفاده می شود. از آنجایی که سرعت ها باید بسیار پایین باشند تا باعث ریز سطوح شوند، در واقع می توانند به عنوان طبقه بندی کننده مورد استفاده قرار گیرند.

زره های سپراتور

 

دستگاه سپراتور چیست؟

سپراتورها در سیستم فیلتراسیون به عنوان جداکننده هوا، روغن و آب هستند. دو طرف میکرو فایبرگلاس (کاغذ سپراتور) از حساسیت بالایی برخوردار است، توسط لایه‌هایی از پلی استر مهار می‎شود و بیشتر در تاسیسات فراساحلی و نفت و گاز استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها برای جداسازی دانه‌های انواع محصولات کانه‌های غیرفلزی به کار برده می‌شود. نام این دستگاه در انگلیسی به معنی جداکننده است و از آن برای جدا کردن دانه‌های ریز از درشت استفاده می‌شود. دستگاه سپراتور دارای انواع مختلفی است که در صنایع پودرهای میکرونیزه مانند بنتونیت،کربنات کلسیم، انواع پیگمنت‌ها و … و نوع دیگری از آن نیز در صنعت گچ و تولید گچ میکرونیزه استفاده می‌گردد.

فیلتر سپراتور چیست؟

فیلتر سپراتور مانند فیلتر هوا و یا فیلتر روغن نیست که آلودگی‌ها را جدا کند. فیلتر سپراتور باعث جداسازی ذرات مواد از هم می‌شود. برای مثال زمانی که آب با سوخت و یا ذرات روغن با هوا قاطی می‌شوند به کمک فیلتر سپراتور این ذرات را می‌توان از هم جدا کرد. فیلتر سپراتور کمپرسور در کمپرسورهای تزریق روغنی کاربرد دارد. هوا وارد مخزن فشرده‌سازی شده و با روغن آمیخته می‌شود. بعد از اینکه هوا فشرده شد، روغن باید از آن جدا شود. جدا کردن روغن از هوای فشرده در دو مرحله اصلی و یک مرحله مکمل به وقع می‌پیوندد.

انواع دستگاه سپراتور

 

انواع سپراتور

جدا کننده های شن و ماسه استاتیک

این اجازه می دهد تا ذرات بزرگ از مواد منتقل شده در جارو هوای آسیاب جدا شوند. این موارد در آسیاب غلتکی عمودی، کارخانه های ذغال سنگ و جارو برقی هوا وجود دارد. یکی از بزرگترین واحدهای در دسترس را می توان در مدارهای آسیاب خام Alpena یافت.

جداكنندگان نسل اول

این جداکننده ها با سیکلون های داخلی هستند، به عنوان مثال استورتوانت و ریموند. آنها برای دهه ها مورد استفاده قرار گرفته اند. بیشتر کارخانه های شرکت لافارژ به این موارد مجهز هستند.

جدا کننده های نسل دوم

اینها جداکننده ها با سیکلون های خارجی هستند، به عنوان مثال Wedag-Zub و O&K، (به طور عمده در اروپا). به عنوان یک قاعده کلی، کارایی آنها از نظر ذور زدن، جداسازی کسری و سنگ زنی از جداکننده های نسل اول برتر است.

جدا کننده های با بازده بالا از نسل سوم

اینها در اواسط دهه هشتاد معرفی می شوند، با تهویه خارجی و وجود قفس سنجابی (قفس روتور) مشخص می شود، که اجازه می دهد یک جداسازی کسری نسبت به سایر جدا کننده ها بهبود یابد. به روزرسانی ها و نصب های جدید، یکی از این واحدها به عنوان نوع انتخاب نصب می شود.

اصل عمل

روش جداسازی ذرات در یک جداکننده استاتیک یک فرایند اساسی است ( برخلاف سیکلون نیست). هوای مملو از گرد و غبار که از آسیاب توپی به سمت بالا جارو می شود و در پایین مخروط جدا کننده جریان می یابد. با بالا رفتن هوا (گاز)، بین مخروط داخلی و خارجی جریان دارد تا به پره های ورودی برسد. در آنجا، از طریق پره ها جریان می یابد و یک حرکت دایره ای را به قسمت فوقانی مخروط داخلی می دهد. با توجه به مناطق بسیار بزرگتر از مخروط داخلی، سرعت خراب می شود و ذرات درشت (شن) توسط نیروی گرانش به پایین مخروط داخلی می افتند. علاوه بر این، حرکت دایره ای هوا (گاز) باعث بهبود جدایی ریز و درشت توسط سانتریفیوژ می شود. هوا (گاز) با ذرات ریز از طریق انگشت از جدا کننده به قسمت های دیگر فرآیند ادامه می یابد. در طول فرآیند آسیاب کردن، یک فن خارجی از طریق تخلیه آسیاب، ذرات ریز و درشت را از داخل آسیاب تهیه می کند. از نظر فرآیند، مواد از آسیاب جارو می شوند.

 

اصل عمل

اجزاء

الف) مخروط بیرونی
می تواند به عنوان پوسته خارجی جدا کننده توصیف شود. پایین مخروط (ورودی) مواد طبقه بندی نشده از جارو آسیاب را دریافت می کند. قسمت خارجی ممکن است در جایی که جدا کننده های استاتیک در واحدی مانند آسیاب غلتکی عمودی تعبیه شده اند وجود نداشته باشد. ضعف در طراحی مخروط های بیرونی منجر به مشکلات عملکرد قابل توجهی شده است.

ب) مخروط داخلی
داخل مخروط بیرونی نصب شده است. قسمت پایین برای رد ذرات درشت (خرد) از جدا کننده به خارج از جدا کننده لوله می شود.

ج) پره های ورودی
در زیر بالای جدا کننده قرار دارد و مخروط داخلی و خارجی را جدا می کند. پره ها قابل تنظیم هستند و می توانند هنگام ورود به مخروط داخلی، حرکت دایره ای هوا را کم یا زیاد کنند. معمولاً آنها از نظر مکانیکی به هم متصل شده و با استفاده از یک چرخ دستی تنظیم می شوند.

د) انگشت
از طریق قسمت جدا کننده (مرکز) قرار داده شده است. ریزه کاری ها (گاز خروجی) از طریق این کانال، جدا کننده را ترک می کنند. ارتفاع انگشت را می توان تنظیم کرد تا ریز از جریان هوا در داخل جدا کننده را انتخاب کند. با این حال، انگشت در هنگام نصب تنظیم می شود و به عنوان یک روش معمول جابجا نمی شود.

ه) سوپاپ های هوا خورده
این یک ایده اصلاح است که از دموپولیس نشات گرفته است. دریچه های دستی کوچکی در جلوی هر پره نصب می شوند. خونریزی هوا به دو چیز انجام می شود. ابتدا جابجایی آسیاب را کاهش می دهد به طوری که جریمه فوق العاده ترجیح داده می شود. ثانیا سرعت هوا در داخل مخروط داخلی برای بهترین کارایی جداکننده بالا نگه داشته می شود.

 

سوپاپ های هوا خورده

کنترل

کنترل ظرافت
ظرافت محصول را می توان با تغییر حجم هوای جارو شده از آسیاب یا تنظیم پره های جداکننده تغییر داد. بخاطر داشته باشید که هر دو تغییر در کارایی جداکننده تأثیرگذار است.

میزان هوا
افزایش حجم هوای جارو شده توسط آسیاب منجر به افزایش درصد بیشتری از مواد درشت از طریق جداکننده به سمت جمع کننده می شود – که باعث کاهش محصول بلین می شود. برای کارآیی این واحدها به فن های بزرگ نیاز است.

نحوه عملکرد سپراتور

جدا کننده گازها: به محض ورود جریان گاز به داخل محفظه اولیه فیلتر سپراتور، به لوله‌هایی که در انتهای هر المنت نصب شده‌اند برخورد می‌کنند. جریان گردابی در case سپراتور با عبور از این المنت‌ها، ذرات جامد و مقداری آب جدا می‌شود اما رطوبت به طور کامل توسط المنت ها جمع نمی‌شود. بعد از اینکه جریان گاز از لوله‌ها گذر کرد باعث چرخش شده و به قطرات بزرگتری تبدیل و به مخزن ته‌نشینی وارد می‌شود و گاز عبوری به بخش رطوبت‌گیر و محفظه دوم وارد می‌شود. محفظه دوم صفحات فلزی و غیرهم راستا دارد که باعث می‌شود عمده قطرات ریز مایع از گاز عبوری جدا شود.

گرفتن قطرات مایع از جریان گاز در بخش رطوبت گیر صورت می‌گیرد که توسط شبکه‌ای از الیاف فولادی و یا صفحات موجدار انجام می‌شود. در بین صفحات موجدار سوراخ‌هایی تعبیه شده است که مایعات جمع‌آوری شده رابه مخزن ته نشینی هدایت می‌کند. به این ترتیب جریان گاز تصفیه می‌شود و مایعات جداسازی می‌شوند.

نحوه عملکرد سپراتور

 

جدا کننده مایع جامد: جدا کننده صفحه بر اساس اصل رسوبگذاری کار می‌کند. در یک مخلوط جامد و مایع مواد جامد متراکم در پایین ظرف جمع می‌شوند که جاذبه زمین باعث سقوط آن‌ها می‌شود. در سیستم جداسازی جامد مایع، ذرات جامد زمان لازم برای ته‌نشینی کامل را ندارند. بنابراین فاز مایع تا حد زیادی با مواد جامد در دهانه خروجی سیستم پر می‌شود. این جدایی به طور کامل صورت نمی‌گیرد. برای اطمینان از عملکرد بهتر، استفاده از صفحات انباشته، که بیشتر با عنوان صفحه شناخته می‌شوند یک راه معقول است. جداسازی واقعی در فضای بین سیستم صفحه صورت می‌گیرد. برای جلوگیری از انسداد صفحات، سطوح افقی نیستند اما مایل هستند و ذرات جامد به پایین می‌لغزند و تحت شتاب سرعت محیطی کاسه جدا کننده قرار می‌گیرند. در هنگام توزیع مخلوط نباید هیچگونه فشار برشی غیرضروری انجام شود. این عمل ممکن است ذرات ریز را از بین ببرد و باعث ایجاد امولسیون شود. ماده جامد به سمت بیرون حرکت می‌کند و در محفظه جامد جمع می‌شود. فازهای مایع جدا شده از طریق سیستم صفحه به بالای کاسه منتقل شده  و سپس از طریق توربین سانتریپتال با یک مسیر عمودی ثابت جریان پیدا می‌کنند.

Rate this post