یکی از بحث برانگیزترین مسائل خانوارها، بحث زباله است. دفع زباله و روش‌های آن به خصوص در خانه‌های آپارتمانی و طبقاتی بسیار چالش برانگیز است. زباله‌ها مشکلاتی مانند آلودگی و سر و صدای اضافه را ایجاد می‌کنند. به همین دلیل “سیستم شوتینگ” طراحی شده است تا این مشکلات را رفع نماید.

شوت و سیستم شوتینگ چیست؟

شوت (به انگلیسی: Chute) به معنی لوله یا هر چیز سرازیری که به وسیله آن چیزی را به پایین می‌رسانند. هر گونه سرازیری که در آن سر می‌خورند یا چیزی را در آن سر می‌دهند. در ساختمان‌های مرتفع به دلیل اینکه طبقات تعداد زیادی دارند، ساکنین برای دفع زباله به مکان دفع آن، زحمت زیادی را متحمل می‌شوند. همچنین ممکن است زباله‌ها در طی مسیر ریخته شوند و باعث آلودگی در راه پله یا آسانسور گردند. به همین دلیل در ساختمان‌های امروزی از سیستمی به نام سیستم شوتینگ استفاده می‌شود که برای جمع آوری زباله‌ها به کار می‌رود.

 

شوت و سیستم شوتینگ

شوت و سیستم شوتینگ

شوت‌های ساختمانی

شوت ساختمانی، یک فناوری مدرن است که راحتی و آسایش را برای ساکنین به ارمغان می‌آورد که منجر به رعایت نظافت در ساختمان می‌شود. سیستم شوتینگ نه تنها باعث پاکیزگی و نظافت آپارتمان می‌گردد، بلکه میزان تردد و بار ترافیکی آسانسور را در ساعات انتقال زباله به خارج از ساختمان کاهش می‌دهد.

مزایای سیستم شوتینگ

دفع آسان زباله

با نصب و استفاده از شوت می‌توان زباله‌ها را به راحتی از ساختمان‌های چند طبقه جمع‌آوری کرد، در نتیجه حمل آن‌ها در سطح شهر به آسانی انجام می‌شود. سیستم شوتینگ مخزن زباله دارد که توسط ماشین حمل زباله شهری به راحتی تخلیه می‌شود.

جلوگیری از ورود حشرات موذی به ساختمان

وقتی زباله‌ها روی هم انباشته شوند یک فضای مرطوب ایجاد می‌گردد که باعث رشد میکروب‌ها و حشرات موذی می‌شود. اما در انتهای کانال شوتینگ دریچه وجود دارد که همین از وارد شدن حشرات به داخل ساختمان و محل زندگی جلوگیری می‌کند.

حفظ نظافت ساختمان

یکی از مشکلاتی که همواره هنگام حمل کیسه زباله به خارج از ساختمان وجود دارد، ریختن شیرابه در مسیر راه پله یا آسانسور است. این کار باعث ایجاد ظاهر ناخوشایند و بوی ناطبوع در ساختمان می شود.

جلوگیری از ترافیک در راه پله و آسانسور

با استفاده از این سیستم نیازی به تردد برای انتقال زباله به مخزن جمع آوری زباله نیست، زیرا می‌توان کیسه زباله را به راحتی از دریچه کانال به سمت مخزن زباله پرتاب نمود. تعبیه این سیستم در هر طبقه باعث فراهم نمودن آسایش ساکنین شده و نه تنها در وقت و زمان صرفه جویی می‌کند بلکه باعث  پاکیزگی در ساختمان می‌شود.

کاهش هزینه برق و نیروی انسانی در ساختمان

نصب شوتینگ زباله در ساختمان از نظر اقتصادی به صرفه است و هزینه‌های اضافی نیز بر ساکنین تحمیل نمی‌کند. سیستم شوتینگ باعث کاهش مصرف برق آسانسور و نیروی انسانی می‌شود. هم چنین آسایش و راحتی را برای ساکنین ساختمان در پی دارد.

 

معایب سیستم شوتینگ

  • ایجاد آلودگی صوتی در نسل قدیم شوتینگ
  • ایجاد بوی نامطبوع و ورود آن به خانه در سیستم‌های قدیمی

انواع سیستم شوتینگ

شوتینگ با سطل زباله

این سیستم شوتینگ رایج‌ترین سیستم دفع زباله در ساختمان‌های چند طبقه است. در این سیستم بعد از اینکه زباله‌ها در کانال شوتینگ قرار می‌گیرند، به سمت سطل زباله رفته و در آنجا انباشته می‌شوند. عملیاتی مانند جداسازی و فشرده‌سازی در این سیستم انجام نمی‌شود اما نصب تجهیزاتی مانند تهویه هوا و شستشو مانع از ایجاد بوی نامطبوع در محل جمع‌آوری زباله می‌شود.

شوتینگ با جداکننده زباله

در این نوع شوتینگ زباله‌ها از ابتدا به صورت تر و خشک جدا می‌شوند. کانال این سیستم شوتینگ از دو قسمت تشکیل شده است که زباله‌ها را جداگانه به سطل خود هدایت می‌کند. با استفاده از این سیستم می‌توان زباله‌های خشک و قابل بازیافت را به چرخه بازیافت فرستاد.

شوتینگ با کامپکتور

 سیستم شوتینگ که به دستگاه کامپکتور یا همان فشرده‌ساز مجهز است می‌تواند زباله‌ها را به صورت مکانیکی فشرده کند و در سطل مخصوص حمل زباله قراردهد. این سیستم یک دستگاه تخلیه شیرابه  دارد و شیرابه‌هایی را که در عملیات متراکم‌سازی خارج می‌شوند به لوله تخلیه فاضلاب می‌فرستد.

انواع سیستم شوتینگ

انواع سیستم شوتینگ

قسمت های تشکیل دهنده سیستم شوتینگ

کانال اصلی شوت زباله: این قسمت ارتفاعی به اندازه طبقات ساختمان و کاربری آن دارد. علاوه بر این دارای سطح مقطع استوانه‌ای است.

کانال تقسیم‌کننده یا سه ‌راهی: سه راهی یا تقسیم‌کننده، محل برخورد کانال اصلی و دریچه شوت زباله است. به عبارت دیگر وقتی زباله از دریچه مخصوص وارد می‌شود از طریق این سه راهی به کانال اصلی وارد می‌گردد.

سیستم شستشو: در قسمت‌های مختلف سیستم شوتینگ زباله، نازل‌هایی وجود دارند که مسئولیت شسشتشو و ارسال پرفشار آب را بر عهده دارند. برخی از سیستم‌ها هم دارای فرچه یا ابزار مخصوص برای تمیزی سطوح هستند که باعث رعایت بهداشت در این دستگاه می‌شود.

سرعت‌گیر: اگر ساختمان بلند باشد و طبقات زیادی داشته باشد، در این سیستم‌ها سرعت‌گیر نصب می‌شود. سرعت‌گیر هم باعث کاهش سرعت سقوط زباله شده و هم باعث جلوگیری از پاره شدن آن در هنگام رسیدن به مخزن می‌گردد.

دریچه شوت زباله: این دریچه به گونه‌ای طراحی می‌شود که بوی بد ناشی از زباله‌ها در آن نپیچد. این دریچه هنگامی که زباله در آن قرار می‌گیرد باز می‌شود و زباله درون یک محفظه کوچک قرار می‌گیرد. وقتی دریچه بسته شود، در محفظه به صورت خودکار باز شده و زباله از سه راهی به کانال اصلی وارد می‌گردد.

دریچه انتهایی: این دریچه در انتهای کانال اصلی قرار دارد و وقتی زباله به این ناحیه وارد شد به صورت خودکار باز و بسته می‌شود. برای جلوگیری از ورود بوی بد و حشرات، این در باید به خوبی عایق کاری شود.

سیستم تهویه: سیستم تهویه در این دستگاه برای خارج کردن بوی بد زباله است که برای حفظ سلامت و بهداشت دستگاه مفید است.

عایق صوتی: برای جلوگیری از صدای برخورد زباله به بخش‌های مختلف سیستم شوتینگ، یک پوشش عایق صوتی در جداره بیرونی سیستم نصب می‌شود تا از بروز هر گونه صدا و ایجاد مزاحمت برای ساکنین جلوگیری شود.

مخزن زباله: در مرحله آخر زباله‌ها باید به بخش انتهایی هدایت شوند که به وسیله تجهیزاتی مانند فشرده‌ساز یا کامپکتور، کم حجم شده تا مشکلی ایجاد نکنند.

 

انواع نصب سیستم شوتینگ

دسته بندی‌های مختلفی برای این سیستم در نظر گرفته شده است اما به طور کلی این سیستم در دو دسته شوتینگ خارجی و داخلی نصب می‌شود:

  1. شوتینگ خارجی: این  سیستم هنگامی که مراحل ساخت ساختمان به پایان رسیده باشد احداث می‌شود. علت اصلی این نوع نصب در نظر نگرفتن محلی برای نصب داخل ساختمان می‌باشد.
  2. شوتینگ داخلی: این سیستم شوتینگ در درون ساختمان نصب می‌شود و نسبت به مدل خارجی آن دارای استفاده و محبوبیت بیشتری است.
انواع نصب سیستم شوتینگ

انواع نصب سیستم شوتینگ

هزینه سیستم شوتینگ

هزینه اجرای شوتینگ زباله با توجه به نوع سفارش و ابعاد و محیط اجرا متغییر می‌باشد. بنابراین برای مشاوره تخصصی و استعلام قیمت شوتینگ زباله با مشاورین آرین ساز تماس بگیرید.

مقاله ی شوت بتن ریزی برای مطالعه ی بیشتر 👉

طراحی و ساخت انواع سیستم شوتینگ در آریان ساز

آریان ساز از مشاوره تا طراحی و اجرا با همکاری مجموعه‌ای از متخصصان و افراد حرفه‌ای شما را یاری می‌کند:

  • طراحی با نرم افزارهای پیشرفته و اجرای سیستم شوتینگ زباله
  • ساخت و اجرای کانال کشی شوتینگ با ستفاده از ورق استیل و گالوانیزه
  • ساخت و اجرای دریچه شوت زباله به صورت ساده و 2 جداره
  • کانال تهویه مطبوع مربوط به هوای اتاق مخصوص زباله
  • محفظه سیستم شستشوی مکانیکی و مکانیزه
  • عایق صدا
  • کلاهک جهت تخلیه هوا
  • دریچه انبساط
5/5 - (3 امتیاز)