لوله برای انتقال سیال از یک مکان به مکان دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به سیال و محیط هایی که لوله در آن جای میگیرد آلیاژهای متفاوتی از لوله انتخاب می شود. ما در این مقاله درباره لوله های استنلس استیل، لوله استیل 304 و کاربردهای آن توضیحات مفیدی در اختیار شما می گذاریم.

لوله استیل 304 چیست؟

یکی از گرینه های اصلی و  پرکاربرد لوله استنلس استیل، لوله استیل 304 می باشد و در تمام پروژه هایی که حرارت بالا و مواد شیمیایی وجود دارند قابل استفاده است.
مواد سازنده لوله استیل 304 آلیاژ فولاد به همراه 18 درصد کروم و 8 درصد نیکل است که این درصد ها توسط انجمن آهن و فولاد آمریکا تعیین می شوند. همانطور که گفتیم این لوله در برابر حرارت مقاومت دارد اما بهتر است تا درجه حرارت کمتر از 800 درجه فارنهایت مورد استفاده قرار بگیرد، چون در دماهای بالاتر کاربید موجود در آلیاژ این استیل رسوب می کند و باعث بروز مشکل می شود.

انواع لوله استنلس استیل گرید 304

  • لوله استیل 304
  • لوله استیل 304L
  • که L در آخر 304 نشان دهنده کربن کم در ساختار این لوله است.

کاربرد لوله استیل 304

لوله  304 به دلیل مقاومت در برابر خوردگی و ضد زنگ بودن برای قطعاتی که نیاز به جوشکاری، ماشین کاری، سنگ زنی یا پرداخت دارند، مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی لوله استیل 304 یا L304 در صنایع معدنی، شیمیایی، فریزر، غذا و لبنی و دارویی کار برد دارد و به طور گسترده ای در صنایع مانند لبنیات، نوشیدنی و دیگر صنایع غذایی که در آن بهداشت و پاکیزگی از اهمیت بالایی برخوردار است استفاده می شود.

لوله استنلس استیل

لوله استنلس استیل به دلیل اینکه در برابر خوردگی و زنگ زدگی مقاومت بالایی دارد یکی از پرکاربرد ترین لوله های مهندسی است. لوله های استنلس استیل و لوله استیل در جنس آلیاژ سازنده متفاوت هستند. لوله استیل در صنعت به نام لوله فولادی شناخته می شود که از جنس فولاد کربن استیل است.
استنلس استیل آلیاژی دیگر از آهن است که به نام استیل ضد زنگ نیز معروف است. از اضافه کردن کروم به فولاد معمولی استنلس استیل به وجود می آید. برای مقاومت در برابر خوردگی می توان مقدار کمی کروم به فولاد اضافه کرد اما برای دستیابی به لوله ضد زنگ حداقل باید 10/5 درصد کروم به فولاد اضافه شود. در آلیاژ استنلس استیل علاوه بر کروم عناصری مثل مولیبدن و نیکل نیز استفاده می شود. این عناصر قابلیت فرم دهی، شفافیت و مقاومت در برابر دما را در این آلیاژ بالا می برند.

لوله استنلس استیل چیست؟ (Figure 1. Stainless steel pipe)

شکل 1. لوله استنلس استیل

انواع لوله استیل

  1. لوله استیل بدون درز : این نوع لوله از استیل 300 ساخته می شود و انواع لوله استیل 304، 316، 321، 310 و لوله دابلکس را شامل می شود.
  2. لوله استیل درز دار : در ساختار این نوع لوله استیل 300 استفاده می شود و لوله استیل 304، 316 و لوله دابلکس از انواع آن می باشد.
    لوله های استیل 304 ، 316 و دابلکس در دو مدل لوله درز دار و بدون درز موجود می باشند.

تفاوت لوله درز دار و بدون درز

لوله استیل درز دار (Seamless steel pipe)

شکل 2. لوله استیل درز دار

همانطور که گفتیم لوله های  استیل به دو دسته درز دار و بدون درز تقسیم می شوند. لوله های درز دار، از طریق جوش دادن درز یا لول کردن تهیه می شوند. اما در لوله های بدون درز از روش جوش دادن استفاده نمی کنند و آنها را پس از حرارت به لوله فولادی تبدیل می کنند. به همین دلیل لوله های بدون درز نسبت به لوله های درز دار از کیفیت و استحکام بیشتری برخوردارند که این لوله ها به نام سیم لس یا مانیسمان شناخته می شوند.

تفاوت استیل 304 و استیل 316 چیست؟

تفاوت لوله استیل 304 با لوله استیل 316 (The difference between 304 steel pipe and 316 steel pipe)

شکل 3. تفاوت لوله استیل 304 با لوله استیل 316

 

تفاوت استیل 304 و 316 در میزان عناصر موجود در آلیاژ آن ها است. استیل 316 دارای عناصر نیکل و مولیبدن می باشد که در برابر سیالات با خورندگی بسیار بالا مقاوم است. استنلس استیل 304 در پروژه هایی استفاده می شوند که سیالات خورندگی بالایی نداشته باشند. البته ورق های استیل 304 دارای ظرفیت فرم دهی بالایی هستند.

 

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، مخازن استیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

 

3.8/5 - (10 امتیاز)