قفس نگهدارنده استاندارد

آلودگی هوا و محیط زیست یک خطر جدی برای ساکنین زمین محسوب می شود. به همین دلیل تولیدکنندگان دست به تولید فیلترهایی زدند که این آلودگی ها را کاهش می دهند. فیلترهای کیسه ای در دو نوع داخلی و خارجی طراحی می شوند. در فیلتر خارجی هوای آلوده و غبار آلود با عبور از سطح خارجی کیسه تصفیه شده و هوای درون کیسه تمیز می شود. این فیلتر نیاز به یک نگهدارنده دارد که از جمع شدن کیسه جلوگیری نماید.

این نگهدارنده سبد نام دارد که با نام قفس (کیج (Cage)) یا سبد بگ فیلتر نیز شناخته می شود. این قفس های نگهدارنده به وسیله دستگاه نقطه جوش مکانیکی ساخته می شود که با این روش کنترل کیفی تک تک جوش ها  انجام می پذیرد که باعث افزایش مقاومت و کیفیت و افزایش طول عمر آن ها می شود.

سبد کیسه فیلتر بگ استاندارد به گونه ای طراحی شده است که دهانه آن باز است و انتهای آن به صورت بسته می باشد. این مدل استاندارد است و بیشترین تقاضا برای خرید و تولید را دارد.

جنس و شکل سبد فیلتر

سبد فیلتر معمولا در دو نوع یک تکه و دو تکه و به شکل استوانه از جنس فلزاتی مانند مس، گالوانیزه و استیل ساخته می شوند. سبد فیلتر با متد جوشکاری در مدل های مختلف در طول 1 تا 10 متر و قطر 10 تا 20 سانتی متر و تعداد 8، 10، 12 متفاوت ساخته می شود. بعد از کار ساخت نوبت به پوشش کارها می رسد که از پوشش گالوانیزه سرد یا رنگ الکترواستاتیک استفاده می شود که هیچ یک از این دو از لحاظ کیفیت تفاوت چندانی ندارند و مطابق با نیاز مشتری ساخته می شوند.

انواع سبد های کیج

سبدهای کیج در شکل استوانه

شکل 1. سبدهای کیج در شکل استوانه

همانطور که بیان کردیم سبدهای کیج در شکل استوانه و با متد جوشکاری برای وصل کردن قطعات ساخته می شوند. این سبدها در شکل ها و جنس های مختلف با توجه به نیاز و سفارش مشتری ساخته می شوند. برخی از آن ها عبارتند از:

کیج های یک تکه و دو تکه

کیج های یک تکه  بیشتر برای مراکز تولیدی بزرگ که زیاد به جا به جایی نیاز ندارند (اما در صورت لزوم باید فضای کافی را در اختیار داشته باشند) مانند کارخانه ها تولید می شوند. کیچ های یک تکه کاملا یکپارچه می باشند. اما کیج های دو تکه قابلیت حمل و جابه جایی دارند. زیرا این کیج ها از قطعاتی تشکیل شده اند که به صورت بسیار محکم به یکدیگر متصل می شوند. کیج دو تکه برای مراکز تولیدات کوچک و کارخانه ها و همچنین افرادی که دارای فضای کمی می باشند مناسب می باشد.

کیج های استنلس استیل

استنلس استیل نوعی فولاد است که برخلاف فولادهای معمولی در برابر هوا و رطوبت دچار خوردگی و لکه و زدگی نمی شوند. همین خاصیت باعث شده که در تجهیزاتی مانند کیج های استنلس استیل که در معرض رطوبت قرار دارند، از این نوع فولاد برای ایجاد مقاومت بالا استفاده شود.

کیج های گالوانیزه

زمانیکه فلز آهن با پوششی از فلز روی پوشانده شود، فلز گالوانیزه شده به وجود می آید. این روش فلز آهن  و فولاد را که از فلزات پرکاربرد در صنایع می باشند از خطر خوردگی در امان نگه می دارد و طول عمر آن را افزایش می دهد. کیج های گالوانیزه نیز به واسطه گالوانیزه شدن از این خطرات در امان می مانند.

کیج های رنگ شده

فلزاتی مانند آهن همواره در معرض زنگ زدگی قرار دارند. کیج های فیلتر نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یک راه ساده و ارزان برای اینکه بتوانیم از وسایل فلزی در برابر رطوبت و زنگ زدگی محافظت کنیم رنگ کردن فلز است. کیج های رنگ شده نیز برای حفظ مقاومت و افزایش عمر و افزایش کیفیت تولید می شوند.

کیج های استار

قفس های کیسه فیلتر دارای اشکال و پیکربندی متفاوتی هستند. کیج استار یکی از این اشکال به شکل ستاره است که برای کاهش لمس کیسه های فیلتر و جلوگیری از آسیب رسیدن به آن طراحی و پیشنهاد شده است. البته انتخاب شکل کیج بستگی به سلیقه و نظر مشتری دارد.

ساختار سبد کیسه بگ فیلتر و ویژگی‌های آن

سبد کیسه بگ فیلتر دارای یک شکل استوانه ای می باشد. سبدهای کیسه فیلتر با توجه به ویژگی هایی که مشتری مد نظر دارد قابل ساخت می باشند. شکل کیج و موادی که برای ساخت آن به کار می روند ممکن است با هم تفاوت داشته باشند. برای مثال در ساختار کیج می تواند فلزات زیر به کار برده شوند:

  • استنل استیل
  • آهن گالوانیزه
  • فولاد با پوشش مس
  • فولاد کربنی
  • انواع آهن و فولاد ضد زنگ بنا به نیاز مشتری

سبد کیسه فیلتر به چند روش آبکاری می‌شود؟

آبکاری سبدهای کیسه فیلتر

شکل 2. آبکاری سبدهای کیسه فیلتر

آبکاری سبدهای کیسه فیلتر به این دلیل انجام می شود که آن ها را ردر مقابل رطوبت و زنگ زدگی، باد، فرسایش و پوسیدگی مقاوم می سازد. آبکاری سبد کیسه فیلتر به دو روش انجام می پذیرد:

گالوانیزه سرد

این نوع آبکاری، الکترولیز نیز نامیده می شود. در این روش با مواد نمکی، درون یک محلول را الکترولیز کرده و با آن فلز مورد نظر را پوشش می دهند. برای مثال به دلیل اینکه فلز روی در برابر زنگ زدگی مقاوم است، نمک روی را درون محلول اسیدی یا آبی ریخته و سپس از محلولی که به دست می آید بر روی فلز مورد نظر اسپری می کنند و با ایجاد یک لایه بسیار نازک روی فلز، ظاهری سرد و براق و یکدست را به وجود می آورند. این روش معمولا برای مصارف خانگی به کار برده می شود.

الکترواستاتیک

این روش با استفاده از یک رنگ پودری متشکل از ذرات ریز و خشک رزین با رنگدانه های انتخابی انجام می شود. برای انجام این فرآیند ابتدا با باردار کردن پودر رزین آن را با رنگ مورد نظر مخلوط کرده و به وسیله تپانچه های رنگ پاشی روی سطح فلز مورد نظر می پاشند. بعد از اینکه پودر روی فلز پاشیده شد یک پیوند مغناطیسی بین پودر و فلز برقرار می شود. سپس باید برای مدت زمانی مشخص حرارت ببیند و بعد از سرد شدن، رنگ الکترواستاتیک به صورت لایه ای عایق و غیر قابل اکسید در می آید. این یک روش پر طرفدار است زیرا می توان از رنگ انتخابی خود استفاده نمود.

کارایی‌ها و عملکرد سبد های کیج

کیسه های فیلتر هوای آلوده و دارای گرد و غبار را با فشار زیادی به درون خود می کشند. برای اینکه کیسه طی انجام این عمل محکم و استوار بماند از سبد کیسه فیلتر استفاده می شود. با وجود این سبد فیلتر بدون پیچ خوردن و کاهش عمر و کارایی و فرسوده شدن می تواند اعمال خود را به بهترین نحو انجام دهد. اگر این سبدها برای فیلتر استفاده نشوند عمل فیلتراسیون با مشکل مواجه خواهد شد. این سبدها کمک شایانی به تمیز شدن هوا و فیلتراسیون و عملکرد فیلترها در حذف آلاینده ها می کنند.

سبد فیلتر در صنعت هایی مانند کارخانه سیمان، گچ، فولاد، مشاغل مربوط به آشپزی، ساز و پخت سازه های ساختمانی استفاده می شود.

اجزای سازنده سبد های کیج

اجزای سازنده سبد های کیج

شکل 3. اجزای سازنده سبد های کیج

سبدهای کیج از میلگردهایی ساخته می شود، سری کفی آن ها از ورق ضخیم تشکیل می شود، پوشش سبدها از رنگ پودری یا گالوانیزه می باشد. این سبدها از اجزای ضروری کیسه فیلتر هستند که در کنار اجزایی مانند هاپر، کمپرسور هوا، محفظه، سیستم های پاکسازی کیسه، انواع کیسه فیلتر به تکمیل شدن و عملکرد هر چه بهتر آن ها کمک می کنند.

مزایای استفاده از سبد های کیج

  • از جمع شدن و گوشه گوشه شدن و برآمدگی کیسه فیلتر جلوگیری می کند.
  • دارای کارایی و دوام و طول عمر بالا می باشند.
  • از ساییدگی، پارگی و پوسیدگی کیسه فیلترها جلوگیری می کنند.
  • نگهدارنده محکم و استوار کیسه فیلتر هستند.
  • مناسب برای پاکسازی هوای آلوده در بسیاری از مکان ها و صنایع
  • پایین آوردن آلودگی های زیست محیطی

معایب سبد های کیج

با توجه به مزایای فراوانی که سبدهای کیج دارند معایب خاصی به چشم نمی خورد. تنها نکته ای که در استفاده از سبد کیج باید دقت نمود این می باشد که هر چند وقت یک بار باید به آن نگاهی انداخت تا در صورت خرابی یا آسیب رسیدن به آن کار کیسه فیلتر مختل نشود. همچنین باید تمیز بودن کل سیستم فیلتر و سبد کیج را نیز در نظر گرفت. برای مثال کیسه فیلترها به دلیل جذب رطوبت و گرد و غبار، بعد از مدتی لایه ای از گل روی آن ها جمع می شود که ممکن است به سبد کیج آسیب برساند و این کارایی سیستم را مختل خواهد کرد.

سپاسگذاریم که مقاله ی ” کیج سبد فیلتر (Cage) (سبدهای نگهدارنده کیسه فیلتر) ” را تا انتها با ما همراه بودید. آریان ساز دورود را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🙏🙏

5/5 - (16 امتیاز)