سوله سبک در واقع نوعی از سازه‌های فلزی هستند که سقف آن‌ها به صورت شیبدار طراحی و ساخته می‌گردد. سوله سبک دارای ویژگی‌های زیادی است که همین ویژگی‌ها باعث شده‌اند توجه افراد زیادی به آن‌ها جلب شود و انتخاب بسیاری از کارفرمایان برای پروژه‌ها این نوع سازه برای اسکلت باشد. البته باید یادآوری نمود که سوله سبک تنها بخشی از صنعت سوله‌سازی است و گزینه‌های دیگری نیز وجود دارد:

  1. سوله فوق سبک یا همان سوله سبک لوله ‌ای
  2. سازه‌های چادری
  3. سوله‌های سبک خودنگهدارنده

در ادامه به بررسی بیشتر سوله سبک خواهیم پرداخت. اگر به دنبال اطلاعات مفیدی از جزییات سوله سبک و ساخت سوله سبک و هم چنین اطلاع از  هزینه ساخت سوله هستید. این مقاله فرصت را برای شما فراهم می کند تا هرآنچه لازم است را درباره ی این سازه ها بدانید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 11 دقیقه

سوله سبک چیست؟

سوله‌ها در انواع مختلف و با وزن‌های مختلفی ساخته می‌شوند که این تفاوت وزن به دلایل مختلفی مانند کاربری سوله، نوع سوله، متریال ساخت سوله، تجهیزات ساخت سوله و .. می‌باشد، اما بهترین سوله، همین نوع سوله سبک است . سوله سبک یکی از انواع مختلف سوله است. سوله‌ها به دو صورت سنگین و سبک وزن تولید می‌شوند، در این بین سوله‌های سبک بهترین و کاربردی‌ترین نوع سوله‌ها به شمار می‌آیند که در بسیاری موارد هم به کار گرفته می‌شوند و عملا می‌توان برای همه نوع کاربری از آن استفاده نمود از ساخته سوله سردخانه گرفته تا ساخت سوله گاوداری و… .

ساخت سازه سبک(Construction of light structures)

مزایای ساخت سوله سبک

هزینه پایین :

سوله سبک در مقایسه با سوله های مشابه خود قیمت بسیار پایین تری دارد.قیمت هر متر مربع سوله سبک چیزی حدود 35 درصد ارزان تر است.

نصب فوری :

سوله ابتدا در کارگاه شرکت ساخته می شود و سپس در محل پروژه نصب سوله انجام می شود.به عنوان مثال سوله سبک به متراژ 1000 متر را می توان طی 15 روز ساخت و در محل پروژه نصب کرد.

مقاومت بالا:

سوله سبک با محاسبات دقیقی طراحی می شود که در شرایط سخت آب و هوایی مانند برف سنگین و طوفان ها و همچنین زلزله ها پایداری خود را حفظ می کند.

تفاوت سوله سنگین و سبک

سوله سنگین به سوله های تیر ورقی قدیمی گفته می شود که متریال مصرفی در آن ها ورق سیاه میباشد.سازه هرچقدر بزرگتر باشد و دهانه ی عریض تری داشته باشد از ورق های قطور تری در آن استفاده می شود.وزن این سازه ها بسیار بالا بوده و هزینه های ساخت این سوله بسیار گران تمام می شود.ساخت سازه سنگین به هیچ وجه با متد جدید مهندسی سازگار نیست.

در مقابل سوله های تیر ورقی سوله های سبک قرار دارند که به صورت خرپایی ساخته می شوند.به همین دلیل به این سوله ها سوله سبک خرپایی نیز می گویند. این سازه ها با شیوه های نوین مهندسی طراحی می شوند.که با توجه به هندسه و فرم سازه و متریال مصرفی دارای وزن کمتری می باشند.

سوله سبک خرپایی چیست؟

در ساخت انواع سوله سبک‌ از روش‌هایی مانند سوله خرپایی، UBM و تیرورقی استفاده می‌شود در این بین سوله‌های خرپایی با نام سوله سبک خر پایی نیز نامیده می‌شوند که کاربردهای زیادی مانند موارد زیر دارند :

  • سوله‌های کشاورزی
  • سوله‌های صنعتی
  • سوله‌های انبار
  • سوله‌های نمایشگاهی و …

از موارد کاربرد سوله سبک خرپایی می‌باشند زیرا این نوع سوله‌ها علاوه بر قیمت ارزان، دارای کیفیت بسیار بالایی نیز هستند .ابعاد دهانه سوله سبک خرپایی می‌تواند به دلخواه تغییر کند. سوله سبک خرپایی تا دهانه 170 متر هم می‌تواند بدون ستون میانی ساخته ‌شود که این برای سازه‌هایی  مناسب است که نیاز به دهانه‌ بزرگ دارند. سوله سبک خرپایی به  راحتی و با سرعت بالایی نصب می‌شود و در مدت زمان کوتاهی بعد از ساخت آماده نصب و بهره‌برداری می‌باشد .

نوع طراحی و ساخت سوله سبک باعث بالا رفتن مقاومت این نوع سازه‌ها شده است، مقاومت سوله سبک بسیار بالا و ایده آل می‌باشد .

سوله سبک خرپایی چیست ؟

سوله سبک دست دوم

سوله سبک در مقایسه با سازه‌های فلزی دیگر هزینه کمتری را در بر دارد، با این حال ممکن است بخواهید که در همین هزینه هم صرفه‌جویی کنید. بنابراین باید به سراغ سوله سبک دست دوم بروید. البته در هنگام خرید سوله دست دوم باید به این نکته توجه کنید که کیفیت سوله باید به اندازه‌ای  باشد که بتواند دفترچه محاسبات را بگیرد.

شرکت صنعتی آریان ساز شرایطی را برای شما در نظر گرفته است تا بتواند ساخت سوله را ساخت سوله سبک را با کمترین هزینه انجام دهد به گونه‌ای که سازه نهایی همچنان در بهترین شرایط باشد. طراحی و ساخت سوله یک امر تخصصی و بسیار دقیق است که باید توسط مهندسان متخصص انجام شود اما در صورت بی‌توجهی به جزییات هزینه‌های پروژه به صورت گزافی بالا خواهد رفت.

ساخت سوله سبک

امروزه استفاده از تکنولوژی‌های جدید گسترش یافته است و دیگر طراحی و ساخت سوله به شیوه سنتی پاسخگوی نیازهای کاربران نیست. به همین دلیل، آریان ساز به عنوان یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های سوله ساز کشور تکنولوژی‌های روز دنیا در این حوزه را وارد کرده است تا سازه‌های فوق سبک را با کیفیت بسیار بالا ارائه دهد. استفاده از دستگاه‌هایی مانند UBM و KSPAN سرعت ساخت را تا ۵ برابر افزایش می‌دهد و البته هزینه تمام شده نیز بسیار پایین‌ می‌آید.

سوله سبک لوله ‌ای در مقابل زلزله و سرعت باد دارای مقاومت بالا حتی تا بیش از ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌باشد. برای نصب قسمت‌های مختلف این سوله از پیچ و مهره استفاده می‌گردد. البته در برخی موارد نیز از جوشکاری استفاده می‌گردد.

سوله ها با وزن های متفاوتی تولید می شوند. که دلیل این تفاوت وزن نوع سوله، کاربری سوله، متریال ساخت سوله، تجهیزات ساخت سازه و … می باشد. اما بهترین نوع سوله، سوله سبک است.

سوله  به دو صورت سنگین وزن و سبک وزن تولید می شود. سوله های سبک بهترین و کاربردی ترین نوع سوله محسوب می شوند. سوله سبک ویژگی های زیادی دارند که توجه افراد را به خود جلب کرده است. در بسیاری از پروژه ها از این نوع سازه برای اسکلت استفاده می شود از ساخت سردخانه گرفته تا ساخت گاوداری صنعتی. البته سوله سبک تنها بخشی از صنعت سوله سازی محسوب می شود و گزینه های دیگری نیز وجود دارد:

  1. سوله فوق سبک یا همان سوله لوله ای
  2. سازه های ورقی خود نگهدارنده
  3. سازه های چادری

کاربرد اصلی سوله سبک در جاهایی است که نیاز به دهانه بزرگ باشد. کارخانه ها،انبارها،تعمیرگاه ها،فروشگاه ها و سالن های ورزشی از جمله جاهایی است که برای ساخت آن ها می توان از سوله استفاده کرد.

ساخت سوله سبک

نحوه تعیین قیمت سوله سبک

قیمت سوله سبک بر اساس چهار ویژگی تعیین و مهندسی می‌شود که شامل موارد زیر می‌شوند که این موارد شامل زیر می‌باشند:

  • طول سوله: فاصله مناسبی که برای ستون‌های این نوع سوله استفاده می‌شود  بین ۶ تا ۹ متر است. طول سوله بهتر است کمتر از ۹۰ متر انتخاب شود درغیر این‌صورت تغییرات دما باعث کاهش استحکام سوله می‌شود.
  • عرض سوله: به طور میانگین عرض این سوله‌ها ۲۰ تا ۳۵ متر است. میزان آهنی که برای دهانه آن‌ها به کار برده می‌شود بستگی به استفاده از جرثقیل دارد.
  • ارتفاع سوله:یکی از معیارهای تاثیرگذار در تعیین قیمت سوله سبک، ارتفاع آن است که باید قبل از ساخت آن را تعیین کرد. معمولا ارتفاع سوله‌های رایج در ایران بین ۶ تا ۱۲ متر است اما قبل از انتخاب ارتفاع حتما با مشاوران یا کسانی که در این حیطه دارند به مشورت بپردازید.
  • شیب سوله: سقف سوله‌های سبک به صورت شیبدار ساخته می‌شود تا از انباشت برف و باران روی آن جلوگیری شود. مقدار شیب این نوع سوله‌ها بستگی به عرض و یا دهانه سوله دارد که حدود ۱۰ تا۳۰ درصد روی زاویه شیب سوله تاثیرگذار است. انتخاب شیب مناسب می‌تواند مقاومت سوله را در برابر وزش بادهای شدید و یا حوادث طبیعی دیگر بالا ببرد.

ساخت سوله سبک برای سالن ورزشی

ساخت سوله ورزشی سبک(Build a light sports shed)
شکل 2. ساخت سوله ورزشی سبک

ساخت سازه سبک ورزشی مثل ساخت دیگر سوله ها نیاز به مهارت و رعایت استاندارد های بین المللی دارد.با توجه به نوع کاربرد سالن های ورزشی، ساختن سوله انجام می شود.در واقع ساخت سوله ورزشی برای فوتسال با ساخت سالن والیبال و بدمینتون متفاوت است.چون هر یک از آن ها ابعاد متفاوتی دارند.

استفاده از این سوله ها برای ساخت انواع سالن ورزشی رایج است؛زیرا قیمت آن ها نسبت به سوله های سنگین ارزان تر می باشد.البته ممکن است فکر کنید چون این سوله ها قیمت پایین تری دارند،پس استحکام و مقاومت آن ها کمتر است.اما سوله های سبک ورزشی مقاومت بالایی دارند.

ابعاد سوله سبک ورزشی

به منظور سبک سازی سوله ابعاد استاندارد زمین برای ساخت سالن فوتسال: برای مسابقات بین المللی(طول حداقل 38 متر و حداکثر 42 متر) و (عرض حداقل 18 متر و حداکثر 25 متر)

ابعاد استاندارد زمین والیبال :  طول 18 متر و عرض 9 متر می باشد.

ابعاد زمین بسکتبال: 28 متر طول و 15 متر عرض

ابعاد زمین هندبال: طول 40 متر و عرض 30 متر است.

ابعادی که نام بردیم  صرفا ابعاد زمین ورزشی یعنی ابعاد داخل خط دوره زمین بازی هستند. باید مد نظر داشته باشید که حداقل فاصله استاندارد از خط زمین تا دیوار یا محل استقرار تماشاچیان باید 2 متر باشد.همچنین ارتفاع استاندارد بین المللی برای ساختن سوله ورزشی برای ورزش هایی مثل بسکتبال باید حداقل 7 متر باشد.

هزینه ساخت سوله سبک ورزشی

هزینه ساخت سوله ورزشی(The cost of building a sports shed)
شکل 3. هزینه ساخت سوله ورزشی

هزینه ساخت سوله یکی از موارد مهمی است؛ که افراد قبل از سفارش آن از شرکت های فعال در زمینه طراحی و ساخت سوله درباره آن سوال کنند.هزینه پیشنهادی شرکت های مختلف برای ساخت سازه یکسان نیست.اما به طور کلی هزینه آن به عواملی مثل جنس و کیفیت ورقه ها،اندازه ابعاد و دهانه سوله،وزن سوله،روش ساخت،پوشش سقف و دیوارهای سوله و… بستگی دارد. عوامل موثر بر قیمت ساخت سازه های ورزشی و دیگر سوله ها، وزن سوله بیشترین تاثیر را دارد.

برای اینکه شرکت سازنده سوله برآورد دقیقی از هزینه ساخت به شما بدهد. باید دقیقا مشخص کنید که چه سوله ای مد نظر شما است و در چه مجموعه ای میخواهید از آن استفاده کنید.

مزایای استفاده از سوله سبک برای ساخت سالن ورزشی

  • وزن سبک
  • انتخاب نوع ظاهری سازه با در نظر گرفتن نظر کارفرما بدون محدودیت ظاهری
  • قیمت پایین
  • ساختار مقاوم در برابر باد و برف سنگین و زلزله
  • اجرای دهانه بزرگ بدون ستون میانی
  • سرعت ساخت بالا و …

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن ، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

5/5 - (6 امتیاز)