در این مطلب قصد داریم که مطالبی را درمورد سوله مرغداری برای شما بیان کنیم، سوله‌های مرغداری دارای انواع مختلفی هستند و با توجه به شرایط جوی محیط ساخته می‌شوند. از سوله‌های مرغداری برای نگهداری جوجه‌ها و یا مرغ های تخم گذار استفاده می‌شود.

سوله مرغداری گوشتی

جوجه مرغ های‌گوشتی بسیار حساس هستند و باید در شرایط بسیار مناسبی پرورش پیدا کنند. در ۴۰ روز اول، معمولا وزن آن‎ها به ۵۰ برابر وزن اولیه می‌رسد. همچنین کل مدت نگهداری آن‌ها ۱۰۰۰ ساعت است که باید با دقت و حساسیت خاصی طی شود. برای به دنیا آمدن و پرورش این جوجه‌ها حتما باید شرایط مناسبی در نظر گرفته شود، که با استفاده از روش‌های خاص مراقبتی می‌توان خطرات احتمالی را کاهش داد تا جوجه‌ها به خوبی رشد کنند.

برای مدیریت سوله مرغداری گوشتی، باید سیستم‌های کنترل هوا، نورپردازی، کنترل رطوبت و دیگر تجهیزات مورد نیاز را به صورت استاندارد تهیه کنید و یا آن‌ها را در بهترین وضعیت ممکن قرار دهید تا جوجه‌ها در شرایط مناسبی نگهداری شوند.

 

سوله مرغداری گوشتی

شکل 1. سوله مرغداری گوشتی

سوله سبک مرغداری

ساخت سوله سبک مرغداری  به تخصص و رعایت اصول فنی نیازمند است زیرا می‌خواهیم که از آن برای نگهداری و رشد موجودات زنده استفاده کنیم. یکی از مهمترین مواردی که در ساخت سوله‌ سبک مرغداری باید به آن توجه شود، تهویه هوای داخل سالن و متناسب نگه داشتن دمای آن است. دمای هوای سالن در فصل زمستان و تابستان یکی نیست، به همین دلیل در هنگام ساخت سوله مرغداری این موضوع باید به طور ویژه‌ای بررسی شود تا در فصل سرد و گرم، دمای هوای داخل سالن برای  نگهداری جوجه‌ها استاندارد و مطلوب باشد.

سوله دو طبقه مرغداری

سوله دو طبقه جز سازه‌های سبک محسوب می‌شود که در دو نوع ساخته می‌شوند. در نوع اول دو طبقه مجزا و مستقل از هم هستند و فقط توسط یک راه پله خارج از سوله به هم دسترسی دارند. اما در نوع دوم که حالت دوبلکس است، راه پله درون سازه قرار می‌گیرد. طراحی و تولید کانکس‌ها یا سوله‌های دوطبقه بهترین گزینه برای افرادی است که کمبود فضا دارند به همین دلیل باعث استفاده بهینه از فضا می‌گردد. سوله دو طبقه مرغداری نیز یکی از کاربردهای این نوع سوله‌ها است.

مساحت لازم برای مرغداری

مساحت لازم برای مرغداری گوشتی، بستگی به آب و هوای منطقه، نوع ساختمان، عایق بندی آن، نوع سیستم پرورشی و همچنین تهویه سالن دارد. در کشور ما که معمولا سیستم پرورشی روی بستر است و تهویه سالن‌ها نیز ایده‌آل نیست باید فضای اضافی در اختیار طیور قرار داد. به همین دلیل توصیه می‌شود در سنین یک هفتگی، ۲۰ قطعه جوجه گوشتی در هر مترمربع و در سنین شش هفتگی تا آخر تولید، ده قطعه در هر مترمربع پرورش یابد. بنابراین مساحت لازم برای مرغداری باید با توجه به این نکته تعیین شود.

روش‌های ساخت سوله مرغداری

برای ساخت سوله‌های مرغداری روش‌های مختلفی وجود دارد که در ادامه به این روش‌‌ها می‌ پردازیم.

  • سوله‌های ساخته شده با تیر ورق سینوسی

در این نوع سوله‌ها با حفظ پایداری و استقامت سازه مصرف فولاد بهینه‌تر و کمتر از سایر سوله‌ها است، در نتیجه قیمت تمام شده آن هم بسیار پایین‌تر از سایرین می‌شود. این سوله‌ها برای افرادی مناسب هستند که به  سوله‌ای با دهانه بالای ۱۸ متر نیاز دارند.

  • سوله یو بی ام (UBM)

هزینه ساخت این سوله‌ها بسیار بالا است و شرایط خاص خود را می‌طلبد.

  • روش سنتی تیر ورقی

هزینه ساخت سوله مرغداری به روش تیر ورقی بالاتر از سایر سوله‌ها است اما این مساله نشان از کیفیت بالاتر ندارد زیرا فن ساخت و مهندسی سازه‌های تیر ورقی بسیار قدیمی است به همین دلیل در این سازه‌ها برای رسیدن به مقاومت‌های لازم طبق آیین نامه‌های مقررات ملی ساختمان، فولاد بی رویه‌ای مصرف می‌شود.

روش‌های ساخت سوله مرغداری

شکل 2. روش‌های ساخت سوله مرغداری

طراحی سوله مرغداری در آریان ساز

طراحی سوله مرغداری در آریان ساز به گونه‌ای انجام می‌گیرد که نظافت آن به سادگی میسر باشد. تمیز کردن فضولات به صورت مرتب و بدون باقی ماندن کثیفی برای سلامت ماکیان یک امر ضروری است. طراحی سوله مرغداری در آراین ساز به گونه‌ای انجام می‌گیرد که سالن‌ها دارای کف بتونی و سقف و دیوارنیز قابلیت شستشو داشته باشند.

نکته بعدی که در طراحی سوله مرغداری باید توجه کرد سیستم تهویه است. مرغ و خروس مانند تمامی موجودات زنده نیاز به اکسیژن دارند. کم بودن هوا یا نا سالم بودن آن باعث تلف شدن دام می‌شود. به همین دلیل ایجاد تهویه مناسب برای طراحی سوله مرغداری در آریان ساز بسیار با دقت انجام می‌شود. نکته دیگر در طراحی مرغداری ایجاد مانع برای نفوذ جوندگان و سایر حیوانات موذی است. ایجاد یک سطح بتونی یک تا سه متر در اطراف سوله از ورود این جانوران جلوگیری می‌کند.

شرکت ساخت سوله مرغداری

شرکت آریان ساز صفر تا صد ساخت سوله‌های مرغداری گوشتی را توسط مهندسین مجرب و متخصص انجام می‌دهد و هزینه‌های اضافی را حذف و قیمتی منصفانه جهت ساخت و اجرای سوله ارزان را پیشنهاد می­ دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و هرگونه مشاوره در زمینه ساخت سوله مرغداری با مجموعه ما تماس بگیرید.

سالن‌های مرغداری اتوماتیک صنعتی

مرغداری صنعتی یکی از صنایع زیرمجموعه کشاورزی است که در آن علاوه بر پرورش طیور از تولیدات آن اعم از گوشت و تخم مرغ استفاده می‌گردد. در مرغداری می‌توان به پرورش مرغ گوشتی و تخم‌گذار و مرغ بومی پرداخت. احداث سالن‌های مرغداری با تمامی تجهیزات دستی و اتوماتیک صنعتی و توزیع تجهیزات پرورش طیور تجهیزات شامل آبخوری، دانخوری، بستر، تجهیزات رطوبت و تهویه و … می‌باشد.

سالن‌های مرغداری اتوماتیک صنعتی به دستگاه‌هایی مانند قفس‌های تمام اتوماتیک پرورش مرغ تخم‌گذار، سیستم جمع‌آوری اتوماتیک تخم مرغ، انبار تخم مرغ، انتقال اتوماتیک کود تا کامیون، قفس تمام اتوماتیک دو منظوره پرورش پولت و مرغ گوشتی با تخلیه اتوماتیک مرغ و کود تا کامیون و … مجهز هستند.

 

سالن‌های مرغداری اتوماتیک صنعتی

شکل 3. سالن‌های مرغداری اتوماتیک صنعتی

ساخت سالن مرغداری تخمگذار

همانطور که گفته شد، نوع سالن مرغداری در درجه اول به آب و هوای منطقه مد نظر بستگی دارد. همچنین سرمایه اولیه برای شروع این کار نیز تعیین کننده نوع سیستم پرورشی است. بنابراین پیشنهاد می‌شود قبل از تصمیم به فعالیت در این حوزه به طور کامل در این باره ساخت سالن مرغداری تخمگذارتحقیق کنید و یا با شرکت‌های مختلف مشاوره نمایید.

سقف مرغداری

برای سوله‌های مرغداری شیب زیادی در سقف سوله در نظر گرفته نمی‌شود و طراحی آن‌ها اکثرا به صورت قوسی انجام می­شود، اما باید در نظر داشت که سقف سوله مرغداری باید در برابر باران و برف نیز دارای مقاومت لازم  و عایق حرارتی باشد که مرغ‌ها و جوجه‌ها در هوای سرد و دمای نامناسب آسیب نبینند. برای پوشش سقف سوله مرغداری ساندویچ پانل، ایرانیت و کرکره سیلیکونی با سه لایه پشم سنگ یا پشم شیشه گزینه‌های مناسبی می‌باشند.

ارزان ترین سقف برای مرغداری

یکی از بهترین عایق‌های حرارتی برای سقف مرغداری پشم شیشه پلاست است و به دلیل مقاومت بالایی که دارد، برای پوشش سقف سوله‌های مرغداری تخمگذار و گوشتی عایق مناسبی است. پشم شیشه پلاست بصورت رولی تولید و محصولی  مناسب است که برای سقف سوله‌ها به کارمی‌رود. با محصول پشم شیشه پلاست هزینه ساخت مرغداری، کاهش می‌یابد.

 

ارزان ترین سقف برای مرغداری

بهترین ابعاد برای مرغداری

سوله‌های مرغداری با توجه  به آب و هوای منطقه و مشخصات زمین مد نظر در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند. در حالت استاندارد حداقل عرض ۱۲ متر و حداقل طول ۷۵ متر برای ساخت سوله مرغداری پیشنهاد می‌شود.

ارتفاع سالن مرغداری

ارتفاع سوله مرغداری را باید نه بلند در نظر گرفته شود نه کوتاه، بنابراین باید محاسبه مناسبی انجام گیرد تا تهویه به درستی انجام شود و امر نظافت و ضدعفونی راحت انجام پذیرد. حداقل ارتفاع استاندارد برای سوله مرغداری  ۳ متر می‌باشد.

میزان نور سالن مرغداری

نورپردازی سالن مرغداری باید به خوبی انجام شود و از لامپ‌ها و تجهیزات مورد نیاز نیز به خوبی بهره برد. همچنین باید سعی کنید تا سیم کشی‌ها طوری انجام شوند که از لحاظ ایمنی مشکلی نداشته باشند. باید در هر ۱۸ متر مربع از سالن، یک لامپ ۱۰۰ تمیز و در ارتفاع ۲.۴ متری قرار دهید. اگر لامپ‌ها تمیز نباشند و یا در ارتفاع بیشتری قرار بگیرند، باید تعداد لامپ‌ها زیاد شوند.

عکس سوله مرغداری

عکس سوله مرغداری

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، مخازن استیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید. 🙏🙏🙏

5/5 - (7 امتیاز)