استفاده از سایبان‌ها برای درهای ورودی اماکن مسکونی و اداری و حتی محیط‌هایی مانند انبارها دارای سابقه طولانی مدتی است. سایبان یک راهکار ساده و مناسب برای محافظت از درب ورودی و همچنین جلوگیری از نفوذ برف، باران و تابش مستقیم نور خورشید به قسمت داخلی ساختمان می‌باشد. اگر می‌خواهید اطلاعات کامل و جامعی در مورد سایبان ورودی ساختمان داشته باشید توصیه می‌کنیم که مطلب زیر را مطالعه کنید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

سایبان ساختمان

سایبان یک نوع سقف است که ممکن است ثابت یا جمع شونده باشد که به قسمت خارجی دیواره‌های یک ساختمان متصل می‌شود و در منازل و اماکن تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از سایبان‌ها می‌توان از فضای مدنظر خود مانند تراس، بالکن، پارکینگ‌های بدون سقف، با کنترل میزان نور آفتاب یا محافظت در زمان بارش لذت برد.

سایبان ساختمان

مزایای استفاده از سایبان

سایبان‌هایی که حالت جمع شونده دارند در زمان‌های تابش شدید خورشید یا باران شدید می‌توانند باز شوند و حفاظتی در مقابل این عوامل ایجاد کنند. هوای زیر سایبان می‌تواند تا ۲۰ درجه خنک‌تر باشد. علاوه بر این باعث جلوگیری از ورود نور مستقیم آفتاب به فضای داخل خانه‌ها و گرمای زیاد و استفاده بیشتر از تهویه هوا می‌گردد، همچنین کاهش هزینه‌های تهویه هوا را در پی دارد.

سایبان‌ها یک محافظ در مقابل نور خورشید برای اثاثیه منزل هستند و باعث می‌شود که قالی‌ها ولوازم خانگی در اثر نور شدید خورشید دچار تغییر رنگ نشوند. یکی دیگر از نکات مثبت آن‌ها ایجاد فضا است، اگر برای استفاده از محیط بیرون خانه یا ایجاد یک پاسیو زیبا فضایی در اختیار ندارید، می‌توانید با استفاده  از سایبان و یا با آلاچیقی کوچک این فضا را برای نشستن و دورهمی‌های خانوادگی بسازید.

  • راحتی کودکان شما هنگام بازی در فضای باز
  • ایجاد سایه خنک و هوایی بهاری و مطبوع و کاهش دمای هوا تا ۱۵ درجه سانتیگراد
  • کاهش مصرف انرژی
  • امنیت
  • سلامت محیط و سلامت جسمی

سایبان‌ها به عنوان یک اِلِمان معماری

نکته جالبی که درباره استفاده از سایبان‌ها وجود دارد این است که  آن‌ها را به عنوان یک اِلِمان معماری در طراحی نما نیز کاربرد دارند. سایبان‌های پیش ساخته پتانسیل بسیار زیادی برای فرم‌دهی، دیزاین و نورپردازی دارند و با کمی دقت و توجه در طراحی و ساخت سایبان‌های پیش ساخته، می‌توان نمای فوق‌العاده‌ای به فضا داد.

انواع سایبان ساختمان

سایبان های ساختمان در دو نوع سایبان‌های ثابت و متحرک تقسیم می‌شوند که در این قسمت به بررسی آن‌ها می‌‌پردازیم.

سایبان ثابت

سایبان ثابت روی قاب یا قالب چوبی و فلزی و به صورت ثابت در فضای مورد نظر نصب می‌شوند و نمی‌توان آن را جمع آوری و یا به محل دیگر انتقال داد. سایبان‌های ثابت یک قاب جوش داده دارند که به طور دائم به دیوار متصل شده و حرکت نمی‌کنند و یکی از اجزای دائمی خانه یا کسب و کار محسوب می‌شوند.

مزایا سایبان ثابت

  • محکم و با دوام
  • حفاظت کامل در برابر انواع آب و هوا
  • ایده‌آل برای مناطق کوچک‌تر مانند پنجره‌‌ها و درها

 

سایبان متحرک ساختمان

سایبان متحرک نوعی از نورگیر سقفی است که در موارد متفاوتی می‌توان از آن استفاده کرد و برای باز و بسته کردن آن به صورت دستی و یا موتوری اقدام می‌کنیم. سایبان متحرک امروزه در ساختمان‌ها، ویلاها و سازه‌ها کاربرد دارد و طرفداران زیادی را نیز به دست آورده است. از جمله کاربردهای سایبان می‌توان به سایبان متحرک حیاط، سایبان متحرک پارکینگ ماشین، سایبان متحرک استخر و… اشاره کرد. زاویه سایبان‌های متحرک را می‌توان متناسب با سلیقه و شیب دلخواه تغییرداد.

1.  سایبان متحرک تاشو

سایبان تاشو کاربردهای فراوانی دارد.این سایبان‌ها در هر محوطه‌ای چه بزرگ و چه کوچک قابل استفاده هستند، حتی در یک بالکن نیز می‌توان از سایبان تاشو استفاده کرد. برای نصب سایبان تاشو می‌توان آن را در قسمت تراس و بالکن نصب کرد. استفاده از سایبان متحرک تاشو باعث می‌شود که از پارکینگ، استخر و حیاط به بهترین استفاده را داشته باشید.

2.  سایبان کشویی

سایبان کشویی به خانه  متصل شده، اما  قابلیت باز کردن یا به عقب برگرداندن دارد تا بتوان به میزان دلخواه منطقه‌ای را پوشش داد. سایبان‌های متحرک که امروزه محبوبیت بالایی نزد مردم به دست آورده‌اند دارای ویژگی‌های زیر هستند:

  • انعطاف پذیر هستند
  • موتور الکتریکی دارند
  • با فشردن دکمه ریموت کنترل از راه دور به‌صورت اتوماتیک از کنار یا لبه‌ها باز و بسته می‌شوند

 

سایبان کشویی

مزایا سایبان کشویی

  1. دارای قابلیت نصب روی دیوار یا سقف
  2. قابلیت برداشته شدن در آب و هوای بد
  3. هزینه نگهداری پایین
  4. مناسب برای حیاط و ویلا

 

سایبان پی وی سی

این گونه سایبان‌ها معمولا برای وسایلی که از جنس پی وی سی هستند استفاده می‌شود، به تانکر‌های مخازن آب یکی از آن‌ها است و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که کم‌ترین فضا را د درعین داشتن بهترین کیفیت اشغال کنند. سایبان پی وی سی می‌تواند برای چنین وسایلی خیلی مفید باشد و عمر این وسایل را برای سال‌ها بالا برد.

این سایبان‌ها در طرح‌ها و اندازه های مختلف ساخته شده و افراد بنا به نیازی که دارند می‌توانند یکی از آن‌ها را خریداری کنند و به عنوان سایه‌ای برای وسیله خود قرار دهند. این سایبان‌ها بسیار سبک‌اند و جابه‌جایی آن‌ها به راحتی انجام می‌گیرد و دارای هزینه بسیار پایینی هستند و برای هر شخصی به صرفه است که در همان لحظه اول این نوع سایبان‌ها را خریداری کند.

سایبان پلی کربنات

پلی کربنات، یک پلاستیک آمورف و شفاف است که دارای مقاومت حرارتی بالایی است. این پلاستیک تا دمای ۱۴۰ درجه سانتیگراد سختی بالای خود را حفظ می‌کند. پلی کربنات خواص عایق الکتریکی خوبی دارد و در برابر آتش سوزی نیز خود اطفا است.  پلاستیک پلی کربنات دارای چگالی ۲٫۱ است که این چگالی نسبت به پلاستیک‌های مهندسی دیگر سبک‌تر می‌باشد. از دیگر ویژگی‌های مثبت پلی کربنات مقاومت آن در برابر رنگ پذیری است، پس در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شود و قابلیت شستشو دارد.

مزایای پلی کربنات تخت

  1. مقاومت‌ بالا در مقابل ضربه‌های فیزیکی
  2. مقاومت در برابر گرما و سرما
  3. شفافیت بالا
  4. نصب آسان
مزایای پلی کربنات تخت

سایبان پارکینگ ها

این سایبان‌ها به گونه‌ای هستند که می‌توانند یک محفظه ایجاد کنند که تابش‌های مضر نور خورشید به آن وارد نشود. سایبان پارکینگ‌ها این قابلیت را دارند که سرعت نصب بالایی دارند. برای اینکه بتوان یک سایبان پارکینگ حرفه‌ای را نصب کرد باید از بهترین مواد تشکیل شده باشد. همچنین برای نصب آن به افراد ماهر و توانا نیاز خواهید داشت.

سایبان ساختمان را کجا می توان استفاده کرد؟

برای اجرای سقف ثابت مکان‌های زیادی مانند منازل مسکونی، مجتمع‌های بزرگ مسکونی، تجاری و اداری، باغ‌ها، کارخانه‌ها، سقف استخرها که می‌توان آن را به صورت ثابت یا متحرک اجرا کرد، انواع سایبان ماشین، تالارهای پذیرایی ومجالس که علاوه بر کارایی، زیبایی خاصی هم به مکان نصب شده می‌دهد.

5/5 - (6 امتیاز)