یکی از انواع پر کاربرد سوله در صنعت سوله‌سازی، سوله سبک بتنی است. این نوع سوله دارای عملکرد مناسب و استحکام بالایی  در صنایع مختلف مانند انبارهای بزرگ و کارخانجات است به همین دلیل پرکاربرد می‌باشد. اگر می‌خواهید این سوله بتنی را سفارش دهید، برای داشتن بهترین انتخاب  ابتدا باید با جزئیات آن آشنایی پیدا کنید.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

سوله بتنی پیش ساخته

سوله‌ها سازه‌های پیش ساخته‌ای هستند که از جنس فلز یا بتن با سقف شیب‌دار می‌باشند. این سازه‌ها بر حسب نیاز در ابعاد گوناگونی ساخته می‌شوند. از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. سوله تک دهانه
  2. سوله دو یا چند دهانه
  3. سوله قوسی
  4. سوله چند ضلعی

می‌باشند. همچنین دارای کاربری‌های متفاوتی مانند سوله ورزشی، سوله مرغداری، سوله انبار، آشیانه‌های هواپیما، فروشگاه‌ها، تعمیرگاه‌ها و … دارند.

سوله بتنی پیش ساخته

به دلیل اینکه بتن، دوام و قدرت مقاومت بالایی نسبت به دیگر محصولات دارد بنابراین گزینه مناسبی برای ساخت و سازهای اداری، تجاری، مسکونی و یا صنعتی می‌باشد. دیوار پیش ساخته بتنی دارای دو لایه شبکه فلزی و یک لایه فوم پلی استایرن در میان آن‌ها است. این سه لایه با استفاده از سیم مفتول به هم متصل می‌شوند و سپس بتن با ضخامت 4 سانتی‌متر روی تورهای فلزی پاشیده می‌شود. استفاده از دیوار پیش ساخته بتنی علاوه بر اینکه باعث افزایش طول عمر سازه می‌شود، کنترل رطوبت سازه را نیز در پی دارد و عملکرد حرارتی خوبی نیز دارد. به دلیل اینکه بتن در شرایط جوی مقاومت بالایی در در برابر نم، رطوبت و فشار از خود نشان می‌دهد، در مناطقی که نم و رطوبت در  بالایی دارند بهتر است از سوله‌های بتنی استفاده شود، همچنین سوله بتنی در برابر بروز زلزله مقاومت و استحکام بیشتری دارند.

مزایای سوله بتنی

  • کوتاه شدن زمان اجرای پروژه
  • هزینه کمتر
  • امکان استفاده از جرثقیل با توان 10 تن بار
  • امکان استفاده بهینه از فضا برای نصب در طول، ارتفاع و عرض برای هر نوع عملیات
  • دارای فوق‌العاده در برابر عوامل شیمیایی، فشارهای مکانیکی و زلزله
  • مقاومت بسیار بالا در برابر اثرات تخریبی مانند مواد شیمیایی

 

مزایای سوله بتنی

طراحی و ساخت سوله بتنی

طراحی سوله بتنی و ساخت آن به عنوان سوله انبار، که معمولا در آن‌ها از جرثقیل بزرگ استفاده می‌شود و همچنین با توجه به طراحی متفاوت سوله‌های بتنی می‌توان از فضای سوله حداکثر استفاده را داشت. طراحی این نوع سازه‌ها باید دقیق و با رعایت تمامی قوانین و استانداردهای لازم باید باشد. مهندسان برای طراحی سازه بتنی ابتدا با توجه به مواردی مانند شرایط جغرافیایی، میزان تحمل بارش برف و باران، کاربری سوله، میزان مقاومت در برابر زلزله و مقاومت خاک محاسبات مربوطه را انجام می‌دهند. بعد از انجام محاسبات، نقشه سوله بتنی از طریق نرم افزار به صورت دقیق به‌دست می‌آید. باید این نکته را بیان کرد که ساخت سوله‌های بتنی، در محل نصب سوله انجام می‌شود. اما اگر سوله بتنی پیش ساخته باشد، عملیات ساخت آن در کارخانه انجام می‌گیرد و سپس برای اجرا به محل نصب منتقل می‌گردد.

هزینه ساخت سوله بتنی

عوامل مختلفی در تعیین هزینه ساخت سوله بتنی دخیل هستند. برخی از مهم‌ترین این فاکتورها به شرح زیر می‌باشند:

  • ابعاد سوله بتنی
  • هزینه نصب و اجرای آن
  • نوع پی برای ساخت سوله بتنی
  • جنس خاک زیر پی سوله بتنی
  • شرکتی که ساخت سوله بتنی را بر عهده دارد
  • میزان سنگ استفاده شده در زیر پی فونداسیون سوله
  • هزینه مربوط به مصالح به کار رفته بر فونداسیون سوله بتنی

برای اطلاع از قیمت سوله بتنی برای کسب و کار خود می‌توانید با مشاوران ما در آریان ساز در ارتباط باشید.

طراحی و ساخت سوله بتنی

سوله بتنی یا فلزی را انتخاب کنیم؟

انتخاب سوله بتنی یا فلزی سوالی است که در موضوع ساختمان سازی همیشه پیش رویمان است. برخی از متخصصان معتقدند که پاسخ قطعی برای این سوال وجود ندارد. در بحث سوله‌سازی و اسکلت فلزی ساختمان از نظر زمان درخواست ساخت تا لحظه نصب، هیچ سیستم ساخت و ساز دیگری با سوله فلزی از پیش ساخته از نظر صرفه اقتصادی، انعطاف پذیری، سرعت ساخت و نصب قابل مقایسه نیست .

همچنین به دلیل اینکه فولاد در کارخانه و با شرایط بهتر کنترل و با کیفیت بالاتری تولید می‌شود و همین سبب می‌شود که فولاد  نسبت به بتن و سایر مصالح ساخت و ساز متمایز شود. همچنین باید گفت زمان لازم برای اینکه بتن به قوام و ثبات برسد نیز زمان زیادی است که باعث می‌شود زمان اتمام هر فاز از پروژه افزایش پیدا کند که همین باعث طولانی‌تر شدن پروژه سازه بتنی در برابر سازه فلزی می‌شود.

در ادامه به مقایسه دو سوله بتنی و فلزی می‌پردازیم تا بتوانید در این مورد بهتر تصمیم بگیرید.

بیشتر بخوانید: معرفی سوله فلزی و انواع کاربردهای سوله فلزی

مقایسه ساخت سوله بتنی و سوله فلزی

  • انفجار

به طور کلی اگر بخواهیم مقاومت سوله بتنی و سوله فلزی را مقایسه کنیم، سوله فلزی در برابر حوادث غیر قابل پیش‌بینی مانند انفجار مقاوم‌تر است. به همین دلیل توصیه شده است که اگر می‌خواهید از سوله‌ برای استفاده انبارداری مواد شیمیایی استفاده کنید، سوله‌های فلزی گزینه بهتری می‌باشند زیرا در مقابل انفجار آسیب کمتری می‌بینند.

  • مقاومت بالا در برابر زلزله

به دلیل اینکه بتن دارای استقامت و استحکام کافی برخوردار است، سازه‌های ساخته شده با بتن استحکام بالاتری دارند. به همین دلیل آن دسته از افرادی که می‌خواهند از سوله استفاده کنند، در مکان‌های زلزله خیز و یا مناطقی که میزان رطوبت در آن‌ها نسبت به سایر مناطق بالاتر است بهتر است از سازه‌های بتنی استفاده کنند.

  • سرعت نصب سوله بتنی و فلزی

سازه‌هایی که با استفاده از فلز ساخته می‌شوند در مقایسه با سازه‌هایی که با بتن ساخته می‌شوند، با سرعت و زمان کمتری انجام می‌گردد و این یکی از مزیت‌ بزرگی است که خیلی از افراد به دنبال آن هستند. البته باید این نکته را نیز گفت که اگر سوله بتنی نیز به صورت پیش ساخته، و با استفاده از ساندویچ پانل اجرا شود، زمان کمتری برای احداث صرف می‌کند اما اگر در محل ساخته و اجرا شوند زمان بیشتری را باید به آن اختصاص داد.

  • تقویت سازه بعد از اجرای سوله‌های فلزی

یکی از مزیت‌های سوله فلزی این است که اگر در هنگام طراحی و ساخت سوله‌های فلزی اشتباهی در محاسبات انجام گیرد می‌توان با استفاده از پیچ و پرچ، سازه خود را مقاوم نمود.

  • کم بودن وزن سوله‌های فلزی

سازه‌های ساخته شده با استفاده از سوله فلزی دارای وزن بسیار کمی هستند و همچنین فضای کمی را اشغال می‌کنند. اما سازه‌هایی که با استفاده از بتن ساخته می‌شوند دارای وزن بسیار سنگینی هستند و برای آن دسته از افرادی که وزن سازه برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد، سازه بتنی گزینه مناسبی نیست.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن ، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

5/5 - (2 امتیاز)