امروزه انواع مختلفی از سوله‌ها در سراسر جهان طراحی و تولید شده‌اند و شرکت‌های مختلفی وجود دارند که کار طراحی و تولید این از سازه‌ها را انجام می‌دهند. اما یکی از موضوعات مورد توجه در این زمینه ساخت سوله سردخانه‌ای است که امروزه شاهد طراحی و تولید نسل جدیدی از آن‌ها هستیم.

این نوع سوله‌ها کاربردهای خاص و منحصر به‌فردی دارند و بخش‌های گوناگونی وجود دارد که از آن‌ها استفاده می‌کنند. در این راستا مطلبی را تدارک دیده‌ایم که در آن قصد داریم شما را با سوله سردخانه‌ای آشنا کنیم و در مورد این دسته از سازه‌ها توضیحات جامع و کاملی را برای علاقه‌مندان شرح دهیم، پس در ادامه ما را همراهی کنید تا این دسته از سازه‌ها را به شما معرفی کنیم.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

سوله سردخانه چیست؟

سوله‌های سردخانه برای نگهداری طولانی مدت مواد غذایی به کار می‌روند زیرا مواد غذایی فساد پذیر می‌باشند و با توجه به نوع مواد غذایی بعد از یک یا چند روز دیگر قابل خوردن نیستند و فاسد می‌شوند. دلیل اینکه مواد غذایی فاسد می‌شوند انواع میکروب، باکتری، کپک و سایر موجودات ذره‌بینی هستند که با مصرف غذا، سم تولید می‌کنند. به همین دلیل برای نگهداری طولانی مدت غذا باید از فعالیت این موجودات جلوگیری کرد. یکی از روش‌های مقابله با فساد مواد غذایی تغییر دمای محل نگهداری مواد غذایی است ولازم است که این دما بالاتر یا پایین‌تر از حد تحمل موجودات باشد. گرمای بالاتر باعث پخته شدن مواد غذایی می‌شود. به همین دلیل روش مناسب پایین آوردن دما است. پس لازم است که از سردخانه استفاده شود. این سردخانه‌ها در مقیاس کوچک یخچال‌های خانگی هستند و در مقیاس بزرگ سردخانه‌های صنعتی می‌باشند که درمورد آن‌ها بحث خواهیم کرد.

سوله سردخانه چیست؟

ساخت سوله سردخانه

متریال و روش‌های مختلفی برای ساخت سوله سردخانه با توجه به نوع کاربری آن وجود دارد، اما مناسب‌ترین روش به‌خصوص برای سردخانه‌های دائمی انجمادی و غیرانجمادی استفاده از سوله‌های تیرورقی می‌باشد.این سوله‌ها به دلیل استحکام بالای خود برای ساخت سوله سردخانه‌ای بسیار مناسب‌ هستند. همچنین شرایط را برای ساخت ارتفاع سوله سردخانه که باید زیاد باشد و همچنین ساخت دهانه بزرگتر نیز امکان‌ پذیر می‌کنند.

برای ساخت سوله از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشند:

  • سوله خرپایی
  • سولهUBM
  • سوله تیر ورقی

یکی از بهترین انواع ساخت سوله در ایران، سوله خرپایی است. برای ساخت این سوله‌ها فولاد کمی استفاده می‌شود به همین دلیل به نام سوله خرپایی سبک در این صنعت شناخته می‌شود.

سوله‌های خرپایی مزایای زیادی دارند که یکی از این مزایا دهانه بزرگ آن می‌باشد، اندازه دهانه در ساخت این سوله‌ها هیچ محدودیتی ندارد و همین مزیت باعث شده است که سوله خرپایی مناسب انجام هر کاری باشد.

مراحل ساخت سوله سردخانه

ساخت سوله سردخانه مراحل مختلفی دارد که در این بخش آن‌ها را بیان می‌کنیم.

  • پیدا کردن محل مناسب برای احداث سوله سردخانه
  • اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌ها و وزارت‌خانه ها
  • طراحی ساخت سردخانه طبق استاندارد و نیازها
  • محاسبات خاک و زمین و وزن سوله برای احداث سوله
  • اجرای مرحله فونداسیون سوله سردخانه
  • استفاده از پوشش سقف و دیوارو عایق مناسب برای جلوگیری از هدر رفت انرژی

پوشش سقف و دیوار سردخانه

شاید برای شما نیز سوال باشد که بهترین متریال برای پوشش سردخانه چیست و از هدر رفت انرژی جلوگیری می‌کند؟ مقاومت کدام نوع پوشش برای شرایط جغرافیایی مختلف مناسب است؟ نوع پوشش سقف و دیوار چگونه باید باشد؟ برای پوشش سقف و دیوار سردخانه باید موادی را اننتخاب کرد که عایق مناسبی برای حفظ سرمای داخل و جلوگیری از ورود گرمای محیط خارجی باشد. مناسب‌ترین پوشش برای این منظور استفاده از پوشش‌های ساندویچ پنل سقف و دیوار است.

باید این نکته را بدانید که ضخامت ساندویچ پنل‌های سقفی نسبت به ضخامت پنل‌های دیواری بیشتر است. اما هر دو پنل با فوم‌های عایق پر شده‌اند و به عنوان یک عایق مناسب استفاده می‌شوند. آریان ساز در عرضه انواع پوشش سقف و پوشش دیوار سردخانه پیشرو است و بهترین متریال را با مناسب‌ترین قیمت در اختیار مشتریان محترم قرار می‌دهد.

پوشش سقف و دیوار سردخانه

هزینه ساخت سوله سردخانه چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه ساخت سوله سردخانه معمولا برحسب ظرفیت سردخانه به مشتری پیشنهاد می‌شود. برای محاسبه قیمت سردخانه با هر ظرفیتی فاکتورهای اصلی زیر برای تعیین قیمت نهایی در نظر گرفته می‌شود.

  • هزینه طراحی، نصب و اجرا
  • هزینه سوله سردخانه
  • هزینه متریال و مصالح
  • هزینه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز

قیمت ساندویچ پانل مورد استفاده در ساخت سردخانه و هزینه تجهیزات فنی سوله سردخانه تقریبا با هم برابر می‌باشند و هزینه نصب و اجرا چیزی حدود ۸ درصد کل هزینه نهایی کار خواهد بود. البته این تخمین‌ها تقریبی هستند و شرایط هر پروژه با دیگری متفاوت است. جهت دریافت قیمت دقیق‌ترسوله سردخانه با متراژهای مختلف با ما در تماس باشید.

هزینه ساخت سوله سردخانه چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت سوله سردخانه دست دوم

در ساخت سردخانه، استفاده از سوله‌های دست دوم بسیار مفید هستند. این نوع سوله‌ها با هزینه‌های بسیار پائین‌تری می‌توانند تهیه شوند. به دلیل اینکه هیچ‌کدام از قطعات این سوله‌ها نصب نشده‌اند و در اصطلاح، پیچ نشده‌اند؛ از نظر مقاومت و استحکام مانند سوله‌های نو هستند و چیزی کم ندارند. مهم‌ترین ویژگی این سوله‌ها ، قیمت پائین آن‌ها است که برای کارفرما بسیار مطلوب و مقرون به صرفه است. استفاده از اسکلت‌های فلزی آماده باعث سرعت بخشیدن به روند ساخت سردخانه و همچنین کاهش هزینه‌های ساخت می‌شود. سوله پیش ساخته در اندازه‍‌های مختلف ساخته شده و به‌صورت فوری تحویل داده می‌شود.

اگر خواهان خرید سوله با قیمت ارزان‌تر باشید، پیشنهاد شرکت‌های سوله ساز به شما مشتریان و کارفرمایان محترم خرید سازه پیش ساخته است. این نوع سازه‌ها علاوه بر استحکام و مقاومت بالایی که دارند، از لحاظ کیفیتی بسیار نزدیک به سازه‌های نو هستند و در اصطلاح در حد نو می‌باشند. همچنین استفاده از این سوله‌ها زمان پروژه احداث سوله را کاهش می‌دهد که برای بسیاری از کارفرمایان و مدیران این مورد بسیار ضروری است.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن ، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Rate this post