سوله‌های UBM به شکل قوسی تولید می‌شوند، به همین دلیل سوله قوسی Ubm نیز نامیده می‌شوند. در ساخت این نوع سوله‌ها از هیچ‌گونه اسکلت و ستونی استفاده نمی‌شود به همین دلیل بسیار سبک و مقاوم هستند و در هر مکان و شکلی می توان از آن‌ها استفاده کرد. در ادامه به شرح جزئیات بیشتری درمورد سوله قوسی UBM خواهیم پرداخت.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

سوله قوسی

سوله‌های UBM سوله‌هایی هستند که دارای شکل قوس مانندی هستند به همین دلیل به سوله قوسی معروف شده‌اند. طراحی سوله قوسی به شکل قوس یا U می‌باشد، به دلیل همین طراحی نوع سوله است که دارای مزایای بسیاری مانند سبک و مقاومت بالا است. به دلیل مزایای فراوانی که سوله قوسی UBM دارد، در سراسر جهان بسیار پرکاربرد و فراگیر شده است.

سوله قوسی

مشخصات فنی سوله قوسی Ubm

  • برای ساخت سقف سوله قوسی فقط از ورق گالوانیزه با عرض یک متر و ضخامت حداقل تا 5/1 میلی‌متر استفاده می‌شود و از هیچ نوع جوشکاری، پروفیل، میلگرد و … در آن مصرف نمی‌گردد.
  • دهانه سوله قوسی Ubm می‌تواند حداقل 10 و حداکثر 36 متر باشد.
  • ارتفاع راس قوس یا تاج سوله قوسی با توجه به عواملی مانند دهانه سوله و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی تعیین می‌شود.
  • ضخامت ورقی که برای ساخت این سوله‌ها استفاده می‌شود با توجه به دهانه سوله مشخص می‌گردد.
  • بعد از اینکه دهانه و ضخامت ورق مصرفی و ارتفاع تاج مشخص شدن، میزان بارهای وارده توسط مهندس محاسبه می‌شود.

اشکال هندسی سوله قوسی UBM (یو بی ام)

سوله قوسی UBM به سه شکل مورد استفاده قرار می‌گیرد که شامل موارد زیر می‌باشند:

  1. زمین به زمین
  2. زمین به ستون
  3. ستون به ستون

نحوه اجرای پوشش سقف سوله قوسی

به دلیل اینکه گاهی اوقات سقف سوله قوسی به عایق حرارتی و صوتی بالا مانند سقف‌های قوسی سوله استخر و … به اجرای سقف با ساندویچ پانل نیاز دارند، اما به دلیل اینکه ساندویچ پانل نمی‌تواند به صورت قوسی اجرا شود مجبور می‌شویم از قسمت ورق پایین چاک بزنیم تا بتوانیم سقف قوسی را با استفاده از ساندویچ پانل اجرا کنیم. این کار معایبی را به همراه دارد از جمله اینکه ورق پایین که چاک می‌خورد به مرور زمان دچار زنگ زدگی و از بین رفتن ساندویچ پانل می‌شود، به‌خصوص امکان اتفاق افتادن این مورد در جاهایی که رطوبت زیاد است، بالا می‌باشد.

پیشنهاد ما برای این نوع از سقف قوسی سوله که به عایق خوب گرما و سرما نیاز دارد، استفاده از ورق گالوانیزه یا ورق رنگی در سقف است و سپس پشم سنگ با ضخامت 8 سانتی متر یا بیشتر در آن اجرا شود و روی پشم سنگ ورق رنگی یا ورق گالوانیزه اجرا شود. هزینه این نوع سقف تقریبا 10 درصد از سقف ساندویج پانل پلی یورتان ارزان‌تر می‌باشد و بهترین انتخاب برای سقف‌های قوسی سوله که نیاز به عایق دارند، می‌باشد.

نحوه اجرای پوشش سقف سوله قوسی

طراحی و ساخت سوله قوسی

شرکت آریان ساز طراحی و ساخت سوله قوسی را با به روزترین نرم افزارهای دنیا و دستگاه‌های اتوماتیک اجرا می‌کند و با بهترین کیفیت و قابلیت ها و استانداردها با بهترین قیمت در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد. در خرید یک سوله قوسی سبک، ارزان و مقاوم فاکتورهای زیادی دخیل هستند که در مجموع بسیار پراهمیت می‌باشند.

نصب سوله سبک قوسی و جرثقیل سقفی

در سوله‌های قوسی تیرورقی پیچ و مهره‌ای می‌توان جرثقیل سقفی را با هر تناژ و ارتفاعی بنا بر محل اجرای پروژه و محاسبات آن، طراحی و اجرا نمود و در این مورد محدودیتی وجود ندارد، اما در سوله‌های ubm نمی‌توان جرثقیل سقفی نصب کرد. برای نصب جرثقیل سقفی در سوله‌های ubm می‌توان از جرثقیل دروازه‌ای ‌استفاده کرد اما با به کار بردن این نوع جرثقیل، فضای کنار سالن غیرقابل استفاده می‌شود که برای رفع آن نیز به فنداسیون با دیواره بلند معادل ارتفاع جرثقیل دروازه‌ای لازم است اما این مورد نیز چند مشکل دارد مانند:

  • هزینه بالای اجرای فنداسیون دیواری
  • اشغال فضای مسیر حرکت جرثقیل بر روی زمین و داخل سالن سوله
  • برخورد راهبر جرثقیل دروازه‌ای با اشیا متحرک درون مسیر
  • خطرناک بودن آن.

 ساخت سوله قوسی به صورت طبقاتی

محاسبات و طراحی در سوله‌های تیرورقی قوسی و پیچ و مهره‌ای، با توجه به تعداد طبقات و همچنین تعداد دهانه سوله و محل اجرای آن، بدون محدودیت اشغال فضا انجام می‌شود. اما در سوله‌های مشابه پروفیلی جوشی و فضا کار و  سوله ubm نمی‌توان روی سازه سوله طبقات را ایجاد کرد و اجرای طبقات باعث فضاسازی و اجرای فنداسیون مجزا در داخل سوله و ازبین رفتن فضاهای جانبی سوله می‌شود.

ساخت سوله قوسی به صورت طبقاتی

خرید سوله قوسی دست دوم

  • در خرید سوله دست دوم چند مورد مانند طول، عرض و ارتفاع اهمیت ویژه‌ای دارند.
  • در مرحله دوم، سال سوله‌سازی، فرم ساخت سوله، کیفیت ساخت سوله، دقت سوراخ‌کاری فلنچ اتصالات و زاویه برش‌های آن اهمیت دارد.
  • در مرحله سوم، برای خرید سوله دست دوم باید به وزن سوله توجه ویژه‌ای نمود زیرا دلیل استفاده از سوله دست دوم ارزان‌تر بودن آن نسبت به سوله نو است.
  • از دیگر نکات مهم برای خرید سوله دست دوم توجه به میزان استهلاک، کیفیت رنگ و تکمیل بودن متعلقات آن است.
  • باید گفت از سوله دست دوم فقط باید در مکان‌هایی که نظارت نظام مهندسی و شهرداری وجود ندارد استفاده نمود اما برخی خریداران این مورد را در نظر نمی‌گیرند و بعد از اجرای سوله دست دوم از لحاظ تاییدیه نظام مهندسی و شهرداری با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.
  • برای خرید سوله دست دوم به‌خصوص سوله دمونتاژ شده روی زمین و یا نصب نشده، فروشنده باید اجرای صحیح نصب سوله و بدون عیب بودن آن را تضمین کند. زیرا گاهی اوقات دیده شده است که سازه‌هایی به دلیل معیوب بودن در اجرا نصب نمی‌شوند و به عنوان سوله دست دوم فروخته شده و خریداران  در زمان نصب آن متحمل هزینه‌های زیادی شده‌اند.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن ، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

5/5 - (1 امتیاز)