راه‌اندازی سالن مرغداری کوچک غالبا با هدف پرورش طیور بومی مانند مرغ، بوقلمون و … انجام می‌شود. برخی افراد تصور می‌کنند که یک سالن مرغداری کوچک، استانداردهای مورد نیاز یک مرغداری صنعتی را ندارد اما واقعیت این است که حتی اگر قصد راه‌اندازی یک سالن مرغداری ده متری را هم داشته باشید باید استانداردهای لازم را رعایت کنید.

سالن مرغداری

سالن و سوله مرغداری باید به گونه‌ای ساخته شود که در زمستان‌ها گرم و در تابستان‌ها سرد باشد و تراکم رطوبت نیز در آن به حداقل برسد تا از مرطوب شدن بستر و شیوع بیماری‌های انگلیسی جلوگیری شود. شرکت آریان ساز با سال‌ها تجربه در زمینه طراحی ساخت و تولید سازه‌های فلزی سنگین و انواع سوله می‌تواند شما را در این زمینه یاری کند.

در احداث سالن مرغداری باید به 5 اصل توجه کرد:

  1. موقتی یا دایمی بودن سالن
  2. اندازه کلی سالن
  3. ساختمان از نظر پرورش
  4. شکل از نظر پرورش
  5. مصالح ساختمانی

سالن مرغداری” نباید برای طولانی مدت استفاده شود. در حالت استاندارد ساختمان برای 10 تا 15 سال ساخته می‌شود و سپس باید آن را تغییر داد و با توجه به قوانین و اصول معماری روز بازسازی شود.

شکل ساختمان

ساختمان و سالن را می‌توان به صورت ساده یا دو سقفی ساخت. ساختمان ساده در مرغداری‌های کوچک اعمال می‌شود و از سقف مسطح یا شیبدار استفاده می‌گردد.

مصالح ساختمانی

در ساخت سالن مرغداری از مصالحی مانند چوب، آجر، سیمان، بلوک و همچنین ورق‌های فلزی و آلومینیوم و ایرانیت استفاده می‌شود.

عملیات ساختمانی

اگر ساختمان به صورت دایمی ساخته شود باید به پی آن توجه زیادی نمود تا رطوبت در آن به حداقل برسد و ضدعفونی آن نیز به خوبی صورت گیرد.

کف مرغداری

کف‌ها به دو صورت ساخته می‌شوند:

  1. کف توری: کف توری در ایران معمول نیست. این کف حدود یک متر بلندتر از کف اصلی تور سیمی یا پرده‌های چوبی نصب می‌شود. از محاسن این روش این است که مرغ‌ها روی فضولات خود قرار نمی‌گیرند و از نظر بهداشتی مناسب است اما گران قیمت است.
  2. کف معمولی: این کف‌ها بدون استفاده از مصالح ساختمانی یا با مصالح ساختمانی بنا می‌شوند. برای سالن‌های موقتی بدون مصالح ساختمانی به کار می‌روند.
کف سالن مرغداری

کف سالن مرغداری

دیوار ساختمان مرغداری

نوع دیوار در هر ساختمان با توجه به طراحی آن متفاوت است. در ساختمان‌های انفرادی دیوارها کوتاه و ساده‌اند و در ساختمان‌های چند ردیفی ارتفاع بیشتری دارند. در داخل لانه هم از دیوارهای کوتاه برای جداسازی قسمت‌های مختلف استفاده می‌شود.

سقف مرغداری

انواع سقف شامل:

ساده، شیبدار، شیبدار با زاویه مساوی و شیبدار با زاویه نامساوی هستند. در سقف سالن مرغداری باید عایق کاری مناسبی انجام شود، زیرا تبادل دما به سرعت در سقف انجام می‌شود.

برآورد هزینه ساخت سالن مرغداری

برای تخمین هزینه‌های احداث مرغداری باید هزینه تجهیزات و ساخت سوله مرغداری را بررسی کنیم:

  • هزینه‌های مربوط به زمین و اخذ جواز احداث مرغداری
  • هزینه‌های مربوط به تجهیزات
  • سیستم گرمایشی
  • سیستم سرمایشی و رطوبت ساز
  • دانخوری و آبخوری
  • تجهیزات تهیه دان
  • سیستم تهویه
  • مدیریت نور و روشنایی
  • سیستم‌های اتوماسیون مرغداری
  • تانکر ذخیره سوخت
  • مدیریت بستر و امورات ضد عفونی
  • هزینه‌های ساخت و ساز مرغداری

به طور خلاصه باید گفت به دلیل نوسانات بازار نمی‌توان هزینه ساخت و ساز مرغداری را به طور دقیق برآورد نمود. در شرایط فعلی برای راه‌اندازی سوله مرغداری و خرید تمامی تجهیزات و لوازم مورد نیاز با ظرفیت 20 هزار قطعه‌ای در حدود یک میلیارد تومان هزینه لازم است. هزینه تاسیسات و حقوق کارکنان نیز به طور سالیانه بیش از 500 میلیون تومان است.

از طرف دیگر هزینه‌های مورد نیاز مربوط به مواد اولیه و خوراک مرغ‌ها است. که برای مرغداری 20 هزار قطعه‌ای حدودا یک میلیار تومان است. بنابراین به طور کلی برای راه‌اندازی یک مرغداری 20 هزار قطعه‌ای 2.5 میلیارد تومان نیاز است.

برآورد هزینه ساخت سالن مرغداری

برآورد هزینه ساخت سالن مرغداری

سرمایه در گردش مورد نیاز برای ساخت مرغداری

بعد از اینکه سالن مرغداری ساخته شد و تجهیزات داخل آن نیز کامل شد لازم است که سرمایه مشخصی برای مخارج هزینه‌های جاری کنار گذاشته شود. در هر دوره لازم است که قبل از جوجه ریزی به داخل سالن، فضا به طور کامل ضدعفونی شود و تجهیزات داخل آن نیز به طور کامل سرویس شوند. همچنین هزینه‌ای نیز صرف خرید جوجه می‌شود. اگر به تخم نطفه‌دار نیز نیاز داشته باشید نیاز به خرید تخم نطفه‌دار و چندین ماشین جوجه کشی دارید.  هزینه‌های دانه، واکسن، دارو، تامین سوخت و انرژی، کارگران، حمل و نقل و … نیز به این هزینه‌ها اضافه می‌شوند.

بنابراین برای راه‌اندازی سالن مرغداری باید به تمام این موارد دقت کنید.

سقف مرغداری، ابعاد سالن مرغداری، ساختمان مرغداری، سالن مرغداری، مرغداری، هزینه ساخت سالن مرغداری، ساخت سالن مرغداری، ساخت مرغداری، راه اندازی مرغداری، مرغداری کوچک، راه اندازی مرغداری کوچک

ابعاد سالن مرغداری کوچک

برای راه‌اندازی سالن مرغداری هیچ گونه محدودیتی در مورد فضا ندارید. از یک انباری 20 متری تا یک چهار دیواری 100 الی 200 متری می‌تواند برای راه‌اندازی مرغداری کوچک کافی باشد. اگر در اطراف شهر یا روستا زندگی می‌کنید برای چریدن مرغ‌ها می‌توان از چمن زارهای اطراف استفاده کرد.

این بستگی به خودتان دارد، اگر زمین آزاد زیادی دارید می‌توانید مرغ‌ها را آزادانه در پروش دهید و یا می‌توان از یک انبار استفاده کرد. میزان درآمد شما با توجه فضا و تعداد مرغ‌هایی که پروش می‌دهید متغییر خواهد بود.

اگر قصد پروش مرغ در باغچه خود را دارید باید این باغچه کاملا ایمن باشد یعنی از دیوار و یا فنس برای حصارکشی استفاه کنید زیرا ممکن است حیواناتی مانند روباه یا شغال به آن‌ها حمله کنند.

 

ابعاد ساختمان مرغداری

ابعاد ساختمان مرغداری

راه اندازی یک مرغداری کوچک

برای این کار لازم است مجوزهای لازم را اخذ نمایید، زیرا بدون مجوز قانونی قادر به فعالیت نخواهید بود. تولید طیور در مقیاس کوچک، تقاضای تغذیه از دام برای خانواده را برآورده می‌کند. اما تقاضا در مقیاس‌های بزرگ و تجاری فرصتی برای افراد است تا بتوانند سرمایه زیادی را به دست آورند. در این راهنما می‌توانید نکاتی برای چگونگی راه‌اندازی مرغداری کوچک را فرا گیرید.

 

5/5 - (1 امتیاز)