سوله‌ نوعی سازه‌ فلزی شیبدار است که بر اساس محاسبات فنی ویژه، طراحی و اجرا می‌شود. این نوع سازه‌ها برای کاربرد در مصارفی مانند کارخانه‌ها، انبارها، آشیانه‌ها، سوله مرغداری‌ها، سالن‌های بدنسازی، فروشگاه‌های بزرگ و … استفاده می‌شوند.

اجزای تشکیل دهنده سوله فلزی

سوله دارای اجزای مختلفی است که شامل موارد زیر می‌باشد:

اجزای تشکیل دهنده سوله فلزی

  • رفتر یا فریم : این قسمت شامل تیرها و ستون‌ها است.
  • وال پست: این بخش به منظور کاهش بادگیر ستون‌های اصلی در ابتدا و انتهای سوله تعبیه می‌شود.
  • استرات: این قسمت به جهت انتقال نیرو در قاب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و به عنوان تکیه‌گاه جانبی در نظر گرفته می‌شود.
  • لاپه (پرلین): این اجزا به صورت مقطع محوری می‌باشند و در دو نوع سقفی و دیواری موجودند.
  • سینه بند: این اجزا از جنس ورق یا نبشی هستند و برای مهار کردن بال فشاری به لاپه‌ها در دو قسمت قاب استفاده  می‌شوند.
  • پوشش سقف: کاربرد پوشش سقف برای جداسازی محیط‌ها و همچنین انتقال بار به قسمت‌های مختلف سازه می‌باشد. بهترین گزینه برای این پوشش‌های سقف، ورق‌های پلی روف وارنا و ورق گالوانیزه با داشتن وزن پایین و مقاومت بالا، عایق صوتی و حرارتی بودن و احتمال آتش‌سوزی کم هستند.
  • پوشش دیوارها: برای مواقعی که می‌خواهیم از نور خورشید بهره بگیریم می‌توانیم از پلی کربنات استفاده کنیم و یا ساندویچ پنل و آجر چینی را نیز می‌توان به کار گرفت.

اسکلت فلزی سوله دست دوم

اسکلت فلزی سوله دست دوم یک نوع سازه‌ دست دوم است که قبلا در مکان دیگری مورد نیز استفاده شده است. بعد از اینکه اصلاحات توسط تیم کار آزموده روی سازه فلزی سوله دست دوم  انجام شد در جای دیگری نصب می‌شود. این نوع سازه‌ها برای تمامی آب و هوای ایران قابل استفاده می‌باشد. شرکت آریان ساز تمامی انواع سوله‌ها را با بالاترین درجه کیفی و با ضمانت به مشتریان خود ارائه می‌دهد. همچنین با خرید این نوع سوله دست دوم، می‌توانید در زمان و هزینه خود صرفه‌جویی نمایید.

کاربری انواع سوله فلزی

کاربری انواع سوله فلزی متفاوت است برای مثال از این نوع سازه‌ها در کارخانه‌ها ، انبارها، آشیانه‌های هواپیما، مرغداری‌ها، سالن‌های ورزشی، فروشگاه‌های بزرگ، تعمیرگاه‌ها و . . . استفاده می‌شود. در زیر به این موارد خواهیم پرداخت:

  آشیانه هواپیما

این نوع سوله‌ها علاوه بر حفاظت از هواپیما،  به خلبان کمک می‌کنند تا آسوده باشد. با تهیه یک فضای مناسب در سوله آشیانه، خلبان‌ها می‌توانند ابزارها و مصالح مورد نیاز خود را در هر زمان در اختیار داشته باشند.

سوله برای مکان های مذهبی

مکان‌هایی مانند حسینیه‌ها و مسجدها به یک سازه خاص نیاز دارند. اسکلت فلزی به صورت سوله می‌تواند طرح‌های خاصی را در اختیار افراد قرار دهد. مکان‌های مذهبی دارای بخش‌های مختلفی مانند قسمت اداری، فضای جوانان، آشپزخانه مجهز وغیره می‌باشند. هزینه مناسبی که سازه اسکلت فلزی دارد یک گزینه‌ بسیار خوب برای ساخت مکان‌های مذهبی است.

سوله انبار توزیع

سوله فلزی برای امکانات توزیع و ترابری می‌تواند یک فضای مناسب و کافی را با صرف کمترین هزینه برای کاربران تامین کند. استفاده از مصالح و طراحی مناسب می‌تواند بهترین عملکرد را ارائه دهد.

 

سوله انبار توزیع

سوله سالن خرده فروشی

ساختمان‌هایی که دارای ویژگی‌هایی مانند فضای باز هستند و سازگار با نیازهای کالای فروشی و معماری باشند برای خرده فروشی‌ها استفاده می‌شوند. دراین راه سوله اسکلت فلزی بسیارسریع‌تراز اسکلت بتنی  می‌تواند برایتان کاربرد داشته باشد.

سوله سالن انبار

برای نگهداری محصولات کشاورزی، صنعتی و نظامی می‌توان از این نوع سوله استفاده کرد.

سوله‌ کارخانه صنعتی

به دلیل اینکه کارخانه‌های بزرگ و کارگاه‌ها از دستگاه‌های حجیم در فرآیندهای خود استفاده می‌کنند به فضای مناسب و همچنین نصب جرثقیل‌های بزرگ نیازمندند، بنابراین می‌توان از این نوع سوله‌ها استفاده نمود.

کارخانه‌های سنگین صنعتی

کارخانه‌های سنگین صنعتی در طول سالیان در یک محیط کاری نامساعد و نقل و انتقال تجهیزات نیازمند این هستند که مقاومت بالایی داشته باشند بنابراین بهتر است برای ساخت این فضاها از اسکلت فلزی با کیفیت استفاده شود.

سوله تجاری

طراحی و نصب سازه‌های تجاری مهندسی برای مکان‌هایی مانند ادارات، مراکز خرید و … با استفاده از طرح‌های خاصی از سوله‌ها با ظرافت‌های خاصی انجام می‌گیرد.

سوله‌های کشاورزی و دامداری

از سوله اسکلت فلزی می‌توان برای کاربری‌هایی مانند نگهداری دام، محصولات کشاورزی، تجهیزات و … استفاده نمود زیرا این سازه‌‌ها انعطاف پذیری خاصی در کاربرد دارند. نام انگلیسی این سوله‌ها با عنوان chicken shed شناخته می‌شود. برای ساخت این نوع سوله باید توجه کرد که شیب سقف سوله باید از جلو به عقب باشد زیرا این طراحی باعث نورگیر شدن سوله می‌گردد و از جمع شدن آب باران نیز در جلوی سوله جلوگیری می‌کند. از دیگر ویژگی‌های این نوع سولهوجود حوضچه در دو طرف آن است.

سوله سالن ورزشی

سازه مورد نیاز برای فای خاص سالن‌های ورزشی باید دارای دهانه‌های بدون ستون بزرگ باشد. به طور عمده مجموعه‌های ورزشی با استفاده از سازه اسکلت فلزی و با تکنولوژی ساخت سوله‌های مقاوم اجرا می‌شوند.

سوله سالن اجتماعات

این نوع سوله علاوه بر اینکه باید دارای فضای کافی باشد، نیازمند فضاسازی بیشتر و زیباتر می‌باشد تا برای برگزاری همایش‌ها و جلسات بزرگ مناسب باشد. همچنین سالن‌های عروسی و مراسمات نیز از فضایی که سوله اسکلت فلزی ایجاد می‌کند، استفاده می‌کنند.

 

سوله سالن اجتماعات

روش ساخت سوله فلزی

ساخت سوله فلزی با دو روش انجام می‌گیرد. اگر از سازه‌های آهنی سنگین برای ساخت سوله فلزی استفاده گردد در این صورت  سوله از نوع سوله سنگین است. اما اگر سوله از سازه‌های سبکی مانند ال اس اف ساخته شود سوله سبک محسوب می‌شود.

ساخت سوله توسط مهندسین خبره با طرح نقشه راه کامل ساخته می‌شود. ساخت سوله ممکن است با جوشکاری به هم وصل شود یا ممکن است توسط پیچ و مهره‌ باشد که این کار توسط مهندس ماهر انجام می‌گیرد.

قیمت اسکلت فلزی سوله

قیمت ساخت سوله فلزی متغییر است و بسته به عوامل زیادی است. برای مثال قیمت به ابعاد سوله و نوع پوشش آن بستگی دارد، علاوه بر این مسافت ارسالی نیز بر قیمت سوله تاثیرگذار است.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن ، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

Rate this post