از گذشته تا به حال برای نگهداری مصالحی مانند گچ و سیمان که از نوع پودر هستند، مخازنی از جنس فلز می‌ساختند تا زمان استفاده این مواد را درون آن‌ها ذخیره کنند. این سازه‌های فلزی، سیلو نام دارند. در این مطلب می‌خواهیم درمورد سیلوی سیمان و انواع آن صحبت کنیم پس تا پایان با ما همراه باشید.

سیلو سیمان چیست؟

همان‌طور که می‌دانید سیمان یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین مواد مورد استفاده در ساخت و ساز و کارهای عمرانی می‌باشد. ساختار این ماده به گونه‌ای است که اگر در برابر رطوبت قرار بگیرد چسبنده می‌شود و کاملا سفت می‌شود و در این موقع است که سیمان قابلیت استفاده خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل است که پودر سیمان را درون مخازنی فلزی به نام سیلو نگهداری می‌کنند تا از این اتفاق جلوگیری گردد و به هنگام نیاز از آن استفاده شود. این سیلوها دارای ابعاد مختلفی هستند و با توجه به مقدار سیمانی که قرار است در آن ذخیره گردد باید اندازه سیلو را انتخاب نمود.

در کل از سیلو سیمان برای عملیات و طرح‌های بزرگ عمرانی استفاده می‌گردد و مقدار سیمان مصرفی را در سیلو نگهداری می‌کنند زیرا علاوه بر اینکه سیمان کاربرد بالایی دارد، یکی از مصالح پرهزینه ساختمانی نیز  محسوب می‌شود.

 

سیلو سیمان چیست؟

مزایای استفاده از سیلو سیمان

ساخت سیلو سیمان و استفاده از آن دارای مزایای زیادی می‌باشد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر می‌باشد:

خرید سیمان به صورت فله به جای خرید سیمان کیسه‌ای

همان‌طور که بیان کردیم سیمان در ساختمان سازی یکی از مصالح پرمصرف و گران قیمت می‌باشد. خرید سیمان فله نسبت به سیمان کیسه‌ای از لحاظ اقتصادی بسیار مقرون به صرفه است. به همین دلیل استفاده از سیلو سیمان و ذخیره سیمان فله در آن گزینه بسیار مناسبی محسوب می‌شود.

خاصیت نفوذ ناپذیری سیلوهای سیمان

از دیگر مواردی که بسیار اهمیت دارد، جلوگیری از خراب شدن سیمان می‌باشد. سیلوی سیمان با خاصیت نفوذ ناپذیری که دارد از نفوذ هر نوع آب و رطوبتی در شرایط مختلف آب و هوایی جلوگیری می‌کند و به این ترتیب از خراب شدن سیمان و سفت شدن آن جلوگیری می‌شود، بنابراین در هزینه‌های اضافی برای خرید مجدد سیمان  صرفه‌حویی خواهد شد.

جلوگیری از ضایعات سیمان

اگر از سیمان کیسه‌ای استفاده شود این امکان وجود دارد که کیسه‌های سیمان به هنگام حمل و نقل و جابه‌جایی پاره شوند و حجم قابل توجهی از سیمان هدر رود. اما اگر از سیلو استفاده شود، جلوی این ضایعات و اسراف گرفته می‌شود.

سهولت در ساخت بتن

ترکیب دقیق مواد برای ساخت یک بتن با کیفیت بسیار بااهمیت است. اندازه‌گیری میزان دقیق سیمان مورد استفاده در ساخت بتن با استفاده از سیمان کیسه‌ای مشکل است و ممکن است این مقدار دقیق نباشد. اما سیلوها این امکان را ایجاد کرده‌اند که پیمانکار بتواند به راحتی مقدار مورد نیاز سیمان را به طور دقیق برای تهیه بتن استفاده کند و بتواند بتن با کیفیتی را تولید کند.

 

سهولت در ساخت بتن

ویژگی‌های یک سیلوی سیمان استاندارد

برای ساخت سیلوی سیمان از ورقه‌های فلزی از جنس فولاد یا آهن استفاده می‌کنند. این ورقه‌ها بعد از اینکه برش داده شدند با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل می شوند. بدنه تمام سیلوها استوانه‌ای شکل است و یک دهانه مخروطی شکل در پایین آن قرار دارد. در قسمت بالایی سیلو نیز یک دریچه هوا قرار دارد که با استفاده از یک کلاهک پوشانده می‌شود. با کمک این دریچه، هوا می‌تواند در داخل سیلو رد و بدل شود و از عرق کردن سیمان جلوگیری کند. همچنین باعث می شود که تخلیه سیمان به آسانی انجام شود.
در تمامی سیلوها یک نردبان نیز ساخته می‌شود که بتوان به قسمت‌های بالایی سیلو نیز دسترسی داشت. به بهیچ عنوان نباید در ساخت سیلو سیمان از مصالح ساختمانی استفاده گردد بلکه بهترین گزینه برای ساخت آن استفاده از ورقه سیاه فولادی می‌باشد. سطح داخلی سیلو باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا سیمان بتواند به آسانی از داخل آن تخلیه شود و به دیوارهای سیلو نچسبد. حداکثر ارتفاع سیلوها از سطح زمین باید 15 متر باشد تا سیمان به راحتی به وسیله ماشین‌آلات درون سیلوها ریخته شود. دریچه‌های ورود و خروج سیمان باید به صورتی تعبیه شوند که ابتدا سیمان‌های قدیمی تر از سیلوها خارج شوند.

انواع سیلوی سیمان

انواع سیلو سیمان به چند صورت دسته‌بندی می‌شوند:

  1. اولین دسته‌بندی برای انواع سیلو، بر اساس حجم است، که با توجه به میزان سیمانی که در سیلوها جای می‌گیرد تقسیم می‌شوند. انواع سیلو در ظرفیت‌های متفاوت شامل سیلو : 50 تن ، 60 تن ، 80 تن ، 100 تن ، 120 تن ، 150 تن ، 200 تن تا 5000 تن است.
  2. دسته بندی دوم انواع سیلوی سیمان بر اساس ثابت یا متحرک بودن سیلو می‌باشد. برخی سیلوها قابلیت حمل دارند و برخی دیگر نیز روی فونداسیون ثابت قرار می‌گیرند.
  3. دسته دیگر در انواع سیلوی سیمان با توجه به نوع ساخت آن‌ها می‌باشد. برخی از سیلوها با کمک دستگاه رول فرمینگ و سیمر و برخی دیگر نیز با استفاده از جوشکاری ساخته می‌شوند.

انواع مخازن

مخازن با توجه به نوع ماده‌ای که قرار است در آن ذخیره و نگهداری شود به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که هر کدام از آن‌ها در مکان‌های مخصوص به خود استفاده می‌گردد. انواع و ویژگی‌های هر کدام از این مخازن شامل موارد زیر می‌باشد:

مخازن زمینی

برخی از مخازن به صورت افقی بر روی سطح زمین قرار داده می‌شوند که از جنس ورق سیاه فولادی یا پلی‌اتیلن هستند و مخازن زمینی نامیده می‎شوند و از این نمونه می‌توان به مخازن کروی نفت اشاره کرد.

مخازن زمینی

مخازن هوایی

برخی از مخازن دیگر محفظه‌هایی دارند که بر روی پایه‌های فلزی بلندی قرار داده می‌شوند و مخزن نیز در ارتفاع قرار می‌گیرد. این مخازن در دو نوع رو باز و بسته ساخته می‌شوند. از این نوع مخازن می‌توان به مخازن آب مخروطی و کروی اشاره نمود.

Rate this post