یکی از مخزن‌های پرکاربرد در صنعت، مخزن استیل می‌باشد. این نوع مخزن  برای نگهداری انواع مواد بدون اینکه باعث آسیب رسیدن به مواد شود یا خود دچار زنگ ‌زدگی و آسیب شود، استفاده می‌گردد. همان‌‌طور که مشخص است این نوع مخازن از انواع ورق استیل ساخته می‌شوند که با توجه به کاربرد مخزن، نوع ورق استیلی که برای ساخت آن به‌ کار می‌رود نیز متفاوت می‌باشد. در این مطلب درمورد مخازن استیل صحبت خواهیم کرد. در ابتدا توضیحاتی کلی درمورد مخازن را بیان می‌کنیم .

مخازن

به‌طور عمده مخزن‌های ذخیره یا مخازن تحت فشار از آلیاژها و جنس‌های مختلفی تشکیل شده‌اند .

 

مخزن‌های ذخیره یا مخازن تحت فشار

انواع مخازن

طراحی مخازن استیل در انواع مختلف و به شکل تک جداره و دو جداره و سه جداره می‌باشد .

مخازن آهنی: این مخازن شامل انواع مخازن ذخیره مواد نفتی، ذخیره بنزین، مواد شیمیایی و … می‌شود .

مخازن گالوانیزه: در تمامی مراحل ساخت و طراحی این مخازن، میزان فشار وارد شده بر مخازن نیز در نظر گرفته می‌شود .

مخازن استیل: این نوع مخزن‌ها شامل مخزن استیل اسیدی، الکل، مواد شوینده، مواد خوراکی، مواد با خورندگی بالا و … می‌باشند . از نمونه‌های دیگر مخازن استیل می‌توان مخازن سیلو تک، دو و سه جداره، مخزن استنلس استیل، مخزن شیر سرد کننده استیل، بویلرهای گازی استیل و … را نام برد .

انواع مخازن استیل

انواع مخزن‌ استیل دارای کاربردهای بسیار فراوانی هستند. به همین دلیل است که از نظر فنی، جنس ورق استیل، ضخامت، نوع اتصالات، نوع جوشکاری و موارد مشابه در انواع مختلفی ساخته می‌‌شوند. مخزن‌‌هایی که دارای بیشترین کاربرد هستند و در تیراژهای بالا نیز ساخته می‌‌شوند، مشخصات فنی خاصی دارند که در این بخش به‌صورت دسته‌ بندی آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

انواع مخزن استیل بر اساس نوع جداره

  • تک جداره
  • دو جداره
  • سه جداره یا پروسس تانک

 

انواع مخزن استیل بر اساس نوع جداره

انواع مخزن استیل بر اساس ورق استیل به ‌کار برده شده

  • ورق 304
  • ورق 316 و البته 316L
  • ورق 307

انتخاب ورق استیل برای این نوع مخازن بیشتر به نظر کارفرما و نوع سیالی بستگی دارد که قرار است در این مخازن نگهداری شود.

انواع مخزن استیل از نظر قرارگیری در محل مورد نظر

مخزن‌ها از نظر قرار گرفتن در محل در دو نوع عمودی و افقی تولید می‌شوند. این مورد با توجه به فضای محل نصب و نوع کاربری مشخص می‌گردد.

انواع مخزن استیل از نظر ظرفیت نگهداری

مخزن‌ها دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند. برخی از این ظرفیت‌ها پرکاربردتر می‌باشند و برخی نیز کاربرد کمتری دارند.انواع ظرفیت این مخازن به شکل زیر می‌باشند:

  • 1000 لیتری با عدسی حداقل 3 میلی‌‌متری که دارای بیشترین کاربرد در صنایع می‌باشد.
  • 500 تا 10000 لیتری که پرکاربرد هستند.
  • 11000 تا 40000 لیتری که دارای کاربرد متوسط می‌باشد.
  • 45000 تا 150000 لیتری با کاربرد پایین.

شکل کلی مخازن استیل

به‌طور معمول مخزن‌‌های استیل به‌ شکل استوانه‌ای تولید می‌شوند زیرا بیشترین کاربرد را دارد. اما ممکن است برحسب یک کاربرد خاص و سفارش مشتری در شکل‌های زیر نیز تولید شوند:

  • استوانه‌ای
  • مکعبی
  • هرمی
  • کروی
  • مخروطی

ساخت مخازن استیل چگونه انجام می‌شود؟

در کل برای ساخت مخزن استیل از ورق‌های استیل با ضخامت‌های متفاوت استفاده می‌شود. ضخامت ورق‌هایی که برای ساخت مخازن استفاده می‌شود به ظرفیت مخازن و سیالات داخل آن بستگی دارد. بعد از اینکه متریال ساخت خریداری شد و به تایید کارفرما (خریدار) و یا پیمانکار (فروشنده)  رسید، کار ساخت مخزن استیل شروع می‌شود.

در مراحل ساخت مخازن استیل ابتدا نقشه‌های ساخت را تهیه می‌کنند تا به تایید کارفرما برسند. بعد از اینکه نقشه‌ها به تایید کارفرما رسید، نقشه شاپ کارگاهی به کارمندان خط تولید ارائه می‌شود تا فرآیند ساخت آغاز شود. با توجه به نقشه‌های شاپ کارگاهی نوردکاری ورق‌ها، برش کاری‌ها و نصب اتصالات تعیین می‌شود. سپس نقشه شاپ کارگاهی عدسی مخزن استیل را در اختیار کارمندان ساخت عدسی مخزن قرار می‌دهند، در این زمان کارهای ساخت عدسی مانند فرمینگ، قالب و پرس و… انجام می‌شود. بعد از آماده سازی عدسی و استوانه مخزن، باید عملیات مونتاژ کاری انجام گیرد و این مرحله با جوشکاری آرگون انجام می‌شود. بعد از اینکه عملیات مونتاژ و نصب اتصالات و پایه‌ها و تست‌های V.T، H.S.T،P.T  و … انجام شد و بعد از اینکه مراحل تست به پایان رسید، پولیش کاری مخازن استیل انجام می‌شود.

کاربرد مخازن استیل در صنایع

از مخازن استیل در صنایع مختلفی مانند صنایع غذایی، بهداشتی از قبیل پاک کننده‌ها و مواد شوینده، صنایع دارویی و مواد شیمیایی به‌ صورت گسترده استفاده می‌شود. علاوه بر این موارد، شیر و فرآورده لبنی برای افزایش کارایی خود از مخازن استیل استفاده می‌کنند. در کل در یک کارخانه تولید فرآورده، تجهیزات فراوانی وجود دارد که وجود هر کدام تأثیرات چشم‌گیری در تولیدات این کارخانه دارند. به همین دلیل این مواد مهم که معمولا مواد خام برای تولید محصول نهایی هستند را در مخازن استیل نگهداری می‌کنند.

کاربرد مخازن استیل در صنایع

قیمت مخازن استیل

تمامی مخازن تولید شده، شناسنامه‌ای دارند که ویژگی‌ها و مشخصات فنی مخزن مانند نوع مواد تشکیل‌دهنده، ضخامت ورق، وارداتی بودن آن، نوع اتصالات و جوش‌ها، تجهیزات مورداستفاده و … در آن درج می‌شود. قیمت مخزن‌ها باتوجه به این ویژگی‌ها و کاربری خاص آن، متفاوت می‌باشد. مخازنی نیز که به‌صورت اختصاصی و سفارشی تولید می‌شوند نیز یکی از مواردی است که باعث بالا رفتن قیمت مخزن استیل می‌شود. همچنین اندازه کلی مخزن استیل نیز به‌طور مستقیم روی قیمت آن تأثیر دارد.

اصول خرید مخزن استیل

بسیاری از افرادی که می‌خواهند مخازن استیل را خریداری  کنند،  در زمان خرید به نکات فنی و موارد تکنیکالی توجه نمی‌کنند بنابراین با انتخاب و خرید مخزن اشتباه، خسارات جبران ناپذیری را به کسب و کار خود وارد می‌کنند. خریداران قبل از خرید مخازن استیل باید موارد زیادی را مورد توجه قرار دهند تا از این خسارات جلوگیری کنند.بساری ازخریداران در مرحله اول به سایز مخازن، قیمت و محل قرارگیری آن دقت می‌کنند. هرچند این موارد بسیار مهم هستند اما موارد مهم‌تری دیگری نیز وجود دارد. مهم‌ترین نکاتی که قبل از تصمیم گیری برای خرید مخزن استیل باید به آنها توجه کرد شامل نوع مواد مصرفی برای ساخت مخزن و طراحی آن، نحوه ساخت مخازن، نوع جوشکاری و… می‌باشد. با توجه به این موارد خریداران می‌توانند بهینه‌ترین محصول را با حداکثر کارایی و کیفیت خریداری نمایند.

Rate this post