یکی از مسائلی که امروزه بسیار به آن توجه می‎شود، اجرای مخازن بتنی است. به دلیل اینکه در کشور ما خشکسالی‌های پی در پی حاکم است، حفظ و ساخت مخزن آب بتنی بسیار افزایش داشته است. در این زمینه پیدا کردن متخصصی که در زمینه ساخت مخزن آب بتنی دارای دانش فنی کافی باشد بسیار سخت است. در این مطلب می‌خواهیم شما را با نحوه ساخت مخازن بتنی بیشتر آشنا کنیم. مخازن بتنی چه هستند؟ چه کاربردهایی دارند؟ تحلیل و طراحی مخازن بتنی چگونه انجام می‌شود و در اجرای آن باید به چه مواردی باید توجه کرد؟ در این مطلب می‌خواهیم پاسخ تمام پرسش‌های مطرح شده را بیان کنیم. پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

مخزن آب بتنی چیست؟

امروزه نحوه ساخت مخزن آب بتنی، تبدیل به یکی از معضلات جدی شده است زیرا این نوع سازه‌ها دارای روند ساخت حساسی هستند، بنابراین حتما باید به عوامل ساخت آن دقت شود. این سازه‌ها علاوه بر اینکه برای نگهداری و حفظ آب کمک کننده هستند، می‌توانند برای تصفیه آب و فاضلاب، مخازن نفت، مخازن مدفون، سپتیک تانک بتنی، مخازن متعادل سازی و… نیز به‌کار روند. یکی از مهم‌ترین مسائلی که به هنگام ساخت و اجرای مخازن بتنی حتما باید در نظر گرفته شود این است که روش آب بندی آن به درستی انجام شود. هرچند بتن خود یک ماده بسیار مقاوم می‌باشد اما برای نگهداری آب ممکن است از بین برود یا تخریب گردد. یکی از موضوعی که تمامی سازندگان برای ساخت این مخازن باید رعایت کنند این است که مقاومت و دوام آن به‌گونه‌ای باشد که تا مدت‌ها دچارخوردگی نشود و نیاز به ترمیم نداشته باشد. سازه‌های بتنی آب باید به‌گونه‌ای ساخته شوند که در مقابل فشار آبی که وارد می‌کند، بخش‌های مختلف بتن از یکدیگر جدا نشوند و باعث نشتی آب نگردد. مخزن آب بتنی با استفاده از میلگردها و بتن مقاوم ساخته می‌شود و برای دوام و پایداری بیشتر نیز می‌توان از افزودنی‌های ذیگر بتن استفاده کرد. در ادامه می‌خواهیم نحوه ساخت این نوع سازه را با جزییات بیشتری بیان کنیم.

جهت هماهنگی اجرای مخزن آب بتنی کلیک نمایید.

مخزن آب بتنی چیست؟

مراحل ساخت مخازن بتنی آب

برای ساخت مخازن بتنی آب  نیز مانند دیگر سازه‌ها لازم است یک سری مراحل طی شود تا به یک دستاورد کامل تبدیل گرد. روش ساخت مخازن بتنی ذخیره آب شامل مراحل زیر می‌باشد:

نقشه برداری و طراحی اولیه بر اساس معماری مخزن آب بتنی

مخازن آب بتنی قبل از اینکه ساخته شوند، ابتدا به عنوان یک پیش نمایش و تئوری بر روی کاغذ یا  فضای دیجیتالی ارائه می‌شود. در این مرحله با توجه به اندازه مخزن، عمق، موقعیت مکانی، شرایط جوی و … سازه باید به‌گونه‌ای طراحی شود که تمام ابعاد، استانداردها، امنیت و دوام در آن حفظ گردد.

تحکیم خاک بستر و انجام آزمایشات تراکم و گود برداری

این مرحله از اجرای مخازن بتنی  به مرحله قبل یعنی مرحله نقشه برداری ارتباط زیادی دارد و لازم است که در این مرحله بر روی خاک یک سری آزمایشات انجام گیرد تا بعد از ساخت مخزن، به دلیل خاکی که در زیر مخزن قرار دارد با مشکل مواجه نشویم. بعد از اینکه این مراحل انجام شد نوبت به گودبرداری می‌رسدد، بهتر است در مرحله گودبرداری نیز آزمایشات مربوطه انجام شوند.

آرماتور بندی، قالب بندی، نصب واتراستاپ‌ها و بتن ریزی فونداسیون

در این مرحله از اجرای مخازن آب بتنی لازم است کف زمینی که گود برداری شده است، آرماتور بندی و قالب بندی انجام گیرد و با کمک یک متخصص در زمینه آب بندی، واتر استاپ‌ها نصب شوند. بتن مخزن باید با دوام و مقاومت بسیار بالا باشند تا بتواند فشار آب را تحمل کند، در این زمینه می‌توان از افزودنی‌های بتن زیادی استفاده کرد.

آرماتوربندی دیوارها اطراف مخزن

در این مرحله از ساخت مخزن آب بتنی  آرماتوربندی دیوارهای اطراف انجام خواهد شد، تا بتن‌ریزی دیواره‌ها با مشکل مواجه نشود و در آینده باعث تخریب نگردد. قبل از اینکه  بتن‌ریزی را انجام دهید کاری که برای ساخت مخزن بتنی باید انجام دهید، استفاده از لوله‌ها، غلاف‌ها و نصب ورودی و خورجی مخزن می‌باشد.

آرماتوربندی دیوارها اطراف مخزن

قالب بندی، نصب واتر استاپ و بتن‌ریزی دیواره‌ها

همان‌طور که قالب بندی و نصب واتر استاپ‌ها برای کف مخزن آب بتنی انجام شد، همین کار برای دیواره‌ها نیز باید انجام شود تا ملات بتن شکل گیرد و در برابر آب گردد. از افزودنی‌های بتنی زیادی مانند ژل میکروسیلیس یا دیگر روان کننده‌ها می‌توان استفاده کرد تا بحث خورندگی و تخریب مخزن رخ ندهد.

اجرای گروت و ماستیک در محل درزها

برای اینکه مخازن آب بتنی را اجرا کنید باید بدانید که حتما درزهای مخزن باید با ماستیک‌ها پر شوند تا در آینده مشکلاتی مانند نشت و تخریب به وجود نیاید.

آب گیری و تست دوام آب بندی مخزن

بعد ازبرای ساخت مخزن آب بتنی انجام شد لازم است مخزن از آب پر شود. باید گفت اگر این مخزم برای کاربرد دیگری ساخته شده است، برای تست اولیه  بهتر است با آب پر شود.

خاک ریزی اطراف مخزن

بعد از اینکه مراحل اجرای مخازن آل بتنی به اتمام رسید  و همه مراحل کامل شدند لازم است اطراف مخزن به‌صورت کامل پر شود، تا به ظاهری زیبا برسد و دوام آن  نیز بالا رود.

هزینه ساخت مخازن بتنی آب

هزینه ساخت منبع آب بتنی با توجه به عوامل مختلفی مانند گنجایش مخزن، افزودنی‌های مورد استفاده، قالب بندی و آرماتور ها، عمق مخزن و… تعیین می‌شود. برای ساخت مخازن بتنی آب باید با یک مشاور تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را به شما ارائه دهد.

هزینه ساخت مخازن بتنی آب

سخن آخر

در این مطلب درمورد نحوه ساخت مخازن آبی به‌طور کامل و زبان ساده صحبت کردیم. امیدواریم با خواندن این مطالب اطلاعات مفیدی به دست آورده باشید.

3/5 - (1 امتیاز)