مخزن گالوانیزه آب یکی از قدیمی‌ترین نمونه‌های مورد استفاده برای نگهداری مایعات مختلف است، با این وجود با گذشت زمان همچنان کاربردهای فراوانی دارد. این مخازن در ابعاد و اشکال هندسی مختلفی طراحی و تولید می‌شود. مخزن گالوانیزه آب با توجه به درخواست مشتری و محل قرار گرفتن آن می‌تواند به صورت افقی، عمودی، مکعبی، استوانه‌ای و… ساخته شود. البته امکان اجرا و ساخت تانکرها در محل پروژه وجود دارد و با توجه به نقشه درخواستی مشتری مخازن گالوانیزه را در محل موردنظر و طبق طراحی خاص تولید کرد.

مخزن آب گالوانیزه چیست

یکی از قدیمی‌ترین انواع مخزن آب، مخزن اب گالوانیزه است که در 100 سال گذشته به طور گسترده‌ای در صنعت مورد استفاده قرار گرفته است. مخزن گالوانیزه با توجه به نوع ورق و نحوه اتصال ورق‌ها به هم دارای انواع گوناگونی می‌باشد. به دلیل اینکه ورق‌های گالوانیزه مقاومت خوبی دارند، در شرایطی که مرطوب باشد برای نگهداری آب گزینه بسیار مناسبی می‌باشد.

مخزن آب گالوانیزه چیست

خرید مخزن گالوانیزه آب

برای خرید مخزن گالوانیزه عوامل تاثیرگذار مربوط به نوع ورق ( گالوانیزه گرم- گالوانیزه سرد)، ضخامت ورق، طول عمر ورق، نحوه اتصال ورق ها، نحوه آب بندی ورق و کیفیت ساخت و زمان اجرا و تحویل مخزن گالوانیزه می‌باشند.

توجه کنید که قبل از خرید مخزن، لازم است نوع کاربری آن را مشخص کنید زیرا ممکن است نیازتان حتی با یک مخزن پلی اتیلن ساده نیز رفع شود. اما اگر نیازتان خاص باشد، از مخازن گالوانیزه باید استفاده کنید.

مخزن گالوانیزه ذخیره آب

ذخیره کردن آب در مخزن گالوانیزه پیشینه طولانی دارد. همگی ما دارای تجربه نوشیدن آب از منبع گالوانیزه هستیم. اکثر ما تا چند سال پیش می‌توانستیم مخازن گالوانیزه آب را تا چند سال پیش بر روی پشت بام خانه‌ها ببینیم. کیفیت آبی که در مخزن گالوانیزه وجود دارد بسیار مناسب است، همچنین بهره‌برداری از مخازن آب بسیار راحت می‌باشد.

قیمت مخزن آب گالوانیزه

قیمت مخزن آب گالوانیزه بر اساس برخی فاکتورها مانند وزن، اندازه و قیمت روز ورق محاسبه می‌شود. قیمت گالوانیزه آب با توجه به کیفیت و کاربردی که دارد چندان گران نمی‌باشد و به همین دلیل این نوع از منبع‌ها استفاده فراوانی دارند. البته در تعیین قیمت مخزن گالوانیزه آب نیز عامل بسیار مهمی در تعیین کیفیت آن می‌باشد. بنابراین بهتر است قبل از هر چیز به کیفیت سازه توجه فرمایید.

نحوه ساخت مخزن گالوانیزه

ساخت مخزن آب گالوانیزه امکان دارد که در کارگاه یا محل بهره‌برداری از مخزن انجام شود. مخزن آب گالوانیزه کوچک معمولا در کارگاه ساخته می‌شوند و سپس سازه را به محل بهره‌برداری انتقال می‌دهند اما مخازنی که سایز بزرگتری دارند در محل نصب اجرا می‌شوند.

گاهی نیز به دلیل اینکه محل نصب صعب العبور است و یا اینکه مخزن آب در طبقات ساختمان که امکان دسترسی برای حمل اشیا بزرگ وجود ندارد، ورق‌های گالوانیزه را به محل منتقل می‌کنند و سازه را در همان محل می‌سازند. ساخت مخزن گالوانیزه در محل، یک امر زمان‌بر است که گاهی ممکن است برای کارفرما مشکلاتی را به همراه داشته باشد.

نحوه ساخت مخزن گالوانیزه

نگهداری و تعمیر مخزن آب گالوانیزه

یکی از بهترین مزایای مخزن گالوانیزه آب، تعمیر و نگهداری آسان آن‌ها می‌باشد. مخازن گالوانیزه آب در ابعاد متفاوت قابلیت ساخت و اجرا در محل را دارند. ساخت مخزن گالوانیزه مدولار  یکی از بهینه‌ترین راهکارها برای ساخت مخازن آب شرب در محل‌های صعب العبور می‌باشد.

تانکر آب گالوانیزه

مخزن گالوانیزه جوشی (گرم یا سرد) که با نام‌‌های تانکر آب گالوانیزه یا منبع آب گالوانیزه نیز شناخته می‌شود، یکی از سازه‌های فولادی است که با استفاده از فلز روی پوشیده شده است و معمولا برای نگهداری آب شرب یا آب صنعتی کاربرد دارد. نیاز به مخازن آب شرب یا مخازن نگهداری آب از اولین روزهای تمدن بشر احساس می‌شد. امروزه این مخازن کاربردهای فراوان و گوناگونی در حوزه‌های مختلف دارند.

کاربردهای مخازن نگهداری آب

مخازن نگهداری آب در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شوند. برخی از مهم‌ترین کاربردهای مخازی نگهداری آب شامل موارد زیر می‌باشند:

  • نگهداری آب در پالایشگاه‌ها
  • نگهداری آب در پتروشیمی‌ه
  • نگهداری آب آتش نشانی
  • مخازن آب در صنایع تاسیسات و آب و فاضلاب
  • تامین آب شرب روستایی و شهری

مخزن آب گالوانیزه سرد

مخزن آب گالوانیزه سرد در زمان طولانی ممکن است دچار مشکلات خوردگی شود، اما در مقابل مخازن گالوانیزه گرم مقاومت خوردگی بسیار بالاتری نسبت به آن‌ها دارند. این مخازن یکی از پرکاربردترین مخازن در سال‌های اخیر هستند. این مخازن آب دارای قابلیت ساخت در محل یا کارگاه می‌باشند و با توجه به محل ساخت طراحی می‌شوند و جوشکاری آن‌ها در محل نصب انجام می‌شود. مخازن گالوانیزه گرم جوشی می‌توانند به شکل‌های مختلفی ساخته شوند. به‌طور معمول مخازن آب یا منابع آب فلزی گالوانیزه دارای اشکال زیر هستند:

  • منابع گالوانیزه گرم استوانه‌ای
  • منابع گالوانیزه گرم مکعبی (مخازن مکعبی آب شرب)
  • منابع گالوانیزه ذوزنقه‌ای

مخزن آب گالوانیزه سرد

مخزن گالوانیزه جوشی

از مخزن گالوانیزه جوشی بیشتر در مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد که فضای کافی برای تهویه مناسب هوا فراهم باشد. منابع آب گالوانیزه در طول دهه گذشته حجم بالایی از بازار خود را به منابع پلاستیکی ( مخازن پلی اتیلن ) داده‌اند. زیرا این مخازن برای مصرف کننده‌ها مزیت های بیشتری نسبت به مخازن گالوانیزه دارند. البته مخازن گالوانیزه گرم نیز بر اساس استاندارد EN10142 مخازن ساخته می‌شوند که این امر باعث بهبود کیفیت نهایی مخازن فلزی می‌شود. میزان فلز روی که در این مخازن برای گالوانیزه شدن استفاده می‌شود در حدود 275 گرم بر متر مربع است که این میزان مقاومت محیطی مورد نظر را فراهم می‌کند.

Rate this post