یکی از پرکاربردترین تجهیزات که در صنعت استفاده می‌شود، مخزن ذخیره سوخت است. از مخزن ذخیره سوخت در مناطقی که امکان انتقال سوخت با لوله کشی وجود ندارد استفاده می‌شود. بسیاری از سیستم‌ها وجود دارند که با یک نوع سوخت ویژه‌ای مانند گازوئیل کار می‌کنند. اما گازوئیل به‌صورت لوله کشی وجود ندارد بنابراین باید گازوئیل را خریداری نمود و آن را در این مخازن برای استفاده در یک دوره مثلا 6 ماهه، ذخیره کنند. این نوع مخازن ممکن است با استفاده از متریال متفاوتی و برای کاربردهای مختلفی استفاده شود. از پرکاربردترین مخازن مورد کاربرد، مخزن ذخیره سوخت دفنی می‌باشد.

کاربرد مخزن ذخیره سوخت

  • ذخیره انواع سوخت مایع، مواد نفتی، مواد شیمیایی و …
  • حمل و نقل سوخت مایع، مواد نفتی، مواد شیمیایی، آب و بقیه سیالات از این قبیل
  • استفاده در سیستم گرمایش
  • استفاده در کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی
  • استفاده در مناطقی که سوخت وجود ندارد
  • استفاده در سیستم‌هایی که با سوخت خاصی کار می‌کنند

کاربرد مخزن ذخیره سوخت

انواع مخزن ذخیره سوخت

  • انواع ذخیره سوخت بر اساس نوع سوخت: مناسب برای ذخیره سوخت مایع، ذخیره گاز، ذخیره روغن، ذخیره مواد نفتی، ذخیره مواد شیمیایی
  • انواع مخزن ذخیره سوخت بر اساس نوع مواد سازنده: مخزن ساخته شده با استفاده از فولاد ورقه سیاه، مخزنی که با فایبرگلاس ساخته شده و مخزنی ساخته شده با پلیمر به‌صورت تزریق پلاستیک
  • انواع مخزن ذخیره سوخت طبق محل نصب: نصب شده روی زمین ، نصب شده زیر زمین و وانتی (برای حمل و نقل)

امنیت مخازن حمل سوخت

این مطلب را نباید فراموش کنید که برای حمل و نقل مایعات به‌خصوص مایعاتی مانند سوخت، خطرات فراوانی وجود دارد. یکی از این خطرات، خطر سرریز شدن و کنترل بخار می‌باشد؛ برای جلوگیری از این مورد باید با توجه به نوع و جنس مایع راهکارهای مناسبی مانند قرار دادن سر ریز و همچنین مسیر برگشت بخار استفاده شود. علاوه بر این  در مواردی ممکن است در حین رانندگی به دلیل وجود حجم زیادی از مایعات ماشین دچار حادثه و چپ شدن گردد، اما برای جلوگیری از این مورد لازم است در داخل تانکر حمل سوخت از موج گیر استفاده شود.

مخزن گالوانیزه گازوئیل چیست؟

یکی از انواع مخزن گالوانیزه سوخت، مخزن ذخیره سوخت گازوئیل می‌باشد که در ظرفیت‌های متفاوتی با توجه به نیاز خریدار تولید و عرضه می‌شود. مخازن گالوانیزه سوخت، در دو نوع مخزن افقی گالوانیزه و مخزن عمودی یا مخزن ایستاده نگهداری گازوئیل تولید می‌شوند. مخازن گازوئل باید دارای دوام و پایداری مناسبی باشند تا از هدر رفتن سوخت مورد نظر جلوگیری شود.

بیشتر عموم مخازن سوخت مانند مخزن گالوانیزه گازوئیل به‌صورت تک جداره تولید می‌شوند و در شرایط عادی نیاز به دو جداره بودن بدنه ندارند. اما در برخی شرایط خاص مانند آب و هوای سرد و زمستانی، برای اینکه بتوان از یخ زدن گازوئیل جلوگیری کرد بهتر است از مخازن دو جداره نگهداری سوخت استفاده شود. در این حالت در فاصله موجود بین دو جداره مخزن گالوانیزه گازوئیل، از عایق‌های حرارتی مانند پشم شیشه، پشم سنگ، پیشم شیشه فویل دار و… استفاده می‌شود.

نکته دیگر در مورد مخزن نگهداری سوخت، راهکاری برای جلوگیری از ورود گرد وخاک و ناخالصی‌ها به درون مخزن نگهداری می‌باشد. این موضوع در زمانی‌که خریدار مخزن سوخت را برای مصرف دیزل ژنراتور و سایر دستگاه‌های موتوری نیاز دارد ملموس‌تر است، زیرا اگر در سوخت مورد نظر دستگاه ناخالی وجود داشته باشد، آن دستگاه با مشکل مواجه می‌شود.

مخزن گالوانیزه گازوئیل چیست؟

قیمت مخزن گالوانیزه گازوئیل

یکی از مهم‌ترین پارامترها برای خرید مخزن گالوانیزه بنزین، قیمت مخزن گالوانیزه گازوئیل می‌باشد که برای مصرف کنندگان مخازن گالوانیزه نیز بسیار مهم است. قیمت مخزن گالوانیزه گازوئیل به طور مستقیم با عواملی مانند وزن تمام شده مخزن و به بیان دیگر به مقدار ورق مصرفی در ساخت مخزن وابسته است. هر چه وزن ورقی که در تولید مخازن گالوانیزه استفاده می‌شود بالاتر باشد قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت. اما در این بخش سعی کردیم عوامل مختلف تاثیر گذار در قیمت نهایی مخازن را بیان کنیم:

  1. ظرفیت مخزن گالوانیزه
  2. جنسی ورق مصرف شده در ساخت مخزن گازوئیل
  3. ضخامت ورق استفاده شده برای بدنه مخزن
  4. ضخامت عدسی منبع گلوانیزه
  5. نوع جوشکاری که برای ساخت مخزن استفاده می‌شود
  6. تعداد پاس جوشکاری
  7. تعداد ورودی و خروجی مخزن
  8. دریچه‌های فلنجی مخزن
  9. تجهیزات جانبی مخزن گالوانیزه مانند نردبان، سایدگلاس، آبنما، فلوتر و …

طراحی مخزن گالوانیزه گازوئیل

اساس طراحی مخازن فلزی وابسته به سه عامل ظرفیت مخزن، فشار کاری و چگالی سیال می‌باشد. برای اینکه بتوان یک مخزن گالوانیزه گازوئیل را به‌صورت ایمن و صحیح طراحی کرد باید به‌صورتی عمل کرد که اولا مخزن به شکل مستقل مقاومت کافی داشته باشد، ثانیا با توجه به موادی که در آن ریخته می‌شود، در حداکثر ظرفیت با یک ضریب اطمینان قابل قبول ایستا باشد و دچار هیچ نوع تغییر شکل، اعوجاح، و ترک در ساختار خود نشود.

ابعاد مخازن گالوانیزه گازوئیل و ذخیره سوخت

ابعاد مخزن ذخیره گازوئیل، با توجه به استانداردهای متفاوتی در طول و قطرهای مختلف تعیین می‌شود. این ابعاد در کل قابل تغییر  می‌باشند و با توجه به نیاز مشتری، قابلیت اصلاح دارد و قیمت آن نیز تغییر می‌کند.

ابعاد مخازن گالوانیزه گازوئیل و ذخیره سوخت

ضخامت ورق مخزن گالوانیزه گازوئیل

ضخامت ورقه‌های مخزن گالوانیزه گازوئیل به فاکتورهایی مانند ظرفیت تانکر، نوع موادی که داخل آن نگهداری می‌شود و مدل تانکر وابسته است. برای ساخت یک مخزن افقی از ورقه‌های ۲ میل استفاده می‌شود درحالی‌که برای مخزن‌های مکعبی باید از ورقه‌های ۳میل استفاده شود. برای ساخت مخازن شش تا ده هزار لیتر نیز از ورق‌های ۲ تا ۴ میل باید استفاده شود.

Rate this post