اگر در خانه‌تان مشکل تامین آب و یا کم فشاری آب دارید، استفاده از برخی قطعات و تجهیزات مناسب کمک فراوانی به شما خواهد کرد، یکی از این تجهیزات مخزن تحت فشار  است.

مخزن تحت فشار متشکل از یک پوسته فلزی یا تیوپ، فلنج و والف است. عملکرد این دستگاه به‌ این‌صورت است که این منابع با داشتن تیوپ و همچنین هوای تحت فشار، آب را به داخل لوله‌ها هدایت می‌کنند. وقتی فردی شیر آب را باز می‌کند، فشار هوا در منبع تحت فشار در سراسر لوله کشی بالا می‌رود. به هنگام بسته شدن شیر آب، فشار آب در منبع کاهش پیدا می‌کند و سپس شروع به شارژ کردن منبع می‌کند.

مخزن تحت فشار چیست؟

طراحی منبع تحت فشار به شکلی است که هر بار باز و بسته شود و آب در ساختمان به جریان بیفتد، به خاموش و روشن کردن پمپ نیازی نیست و همین مورد عامل اصلی در کاهش مصرف انرژی و همچنین کاهش استهلاک پمپ در مخزن تحت فشار می‌باشد. به این نکته توجه کنید که هر چه حجم مخزن پمپ آب خانگی بالاتر باشد، تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ آب نیز کمتر می‌شود و فشار کمتری به پمپ وارد می‌شود. این نوع مخازن در حجم و سایزهای مختلف تولید شده و روی پمپ‌ یا کنار پمپ نصب می‌شوند.

 

کاربردهای مخازن تحت فشار

نحوه عملکرد مخازن تحت فشار

عملکرد مخزن تحت فشار این است که با توجه به ظرفیت خود و بعد از اینکه به پمپ آب متصل شد، حجمی از آب را به‌طور دائم تحت فشار نگه می‌دارد و هر وقت که یک شیر آب باز ‌شود تا زمانی که آب درون مخزن تحت فشار به اتمام نرسد، پمپ شروع به کار نمی‌کند و آبی که با فشار منبع تنظیم شده است در تیوپ جمع شده و توسط هوای پرفشاری که در منبع انبساط به‌صورت متراکم وجود دارد، به محض باز شدن شیر، با فشار به درون سیستم لوله‌کشی منتقل می‌شود. اگر مقدار آب مصرفی‌ از حجم مخزن پمپ آب خانگی بیشتر باشد، پمپ به‌صورت اتوماتیک از طریق کلید اتوماتیک پمپ، استارت زده و روشن می‌شود. این نکته را باید بیان کرد که با توجه به اینکه مولکول‌های هوا بر اثر فشرده شدن مداوم ترکیب می‌شوند، لازم است که هر دو یا سه ماه یک بار منبع تحت فشار تنظیم شود.

کاربردهای مخازن تحت فشار

  • مخازن تحت فشار دارای کاربردهای مختلفی در صنعت و بخش خصوصی هستند. برای مثال در مخازن هوای فشرده صنعتی و مخازن ذخیره‌سازی آب خانگی کاربرد دارند.
  • از کاربردهای مهم مخازن تحت فشار این است که به عنوان مخزن ذخیره‌ آب پشت پمپ‌های آب ساختمان به کار می‌روند. استفاده از این منابع تحت فشار در کنار پمپ از روشن شدن پمپ آب با هر بار باز و بسته شدن شیر آب واحدها جلوگیری می‌کند.
  • برخی دیگر از نمونه‌های مخازن تحت فشار برای کاربردهای دیگری مانند سیلندرهای غواصی، برج‌های تقطیر، راکتورهای فشاری، اتوکلاوها و بسیاری دیگر از مخازن که در عملیات استخراج معادن، پالایشگاه‌های نفت و پتروشیمی، مخازن راکتورهای هسته‌ای، زیردریایی‌ها و ایستگاه‌های فضایی، مخازن پنوماتیک، مخازن هیدرولیک تحت فشار، مخازن ترمز وسایل نقلیه جاده‌ای و مخازن ذخیره‌سازی گازهای مایع مانند آمونیاک، کلر و… کاربرد دارند.
  • یکی دیگر از کاربردهای منحصر به‌فرد از مخازن تحت فشار، کابین هواپیمای مسافربری می‌باشد. پوسته‌ بیرونی وظیفه حمل بارهای مانور هواپیما و همچنین تحمل فشار کابین را بر عهده دارد.

 

کاربردهای مخازن تحت فشار

انواع مخزن تحت فشار

مخزن تحت فشار گالوانیزه

مخزن تحت فشار گالوانیزه یکی از قدیمی‌ترین منابع تحت فشار می‌باشد که هم آب و هم هوا را در یک محفظه بزرگ نگهداری می‌کند. به دلیل اینکه این تانک‌ها حجم بزرگی دارند، مصرف آب در این منابع زیاد است که باعث کند شدن جریان حرکت آب می‌شوند بنابراین چندان طرفداری ندارند.

مخازن تیوپی

مخازن تیوپی که یکی از انواع منابع تحت فشار هستند یک دیافراگم یا تیوب پلاستیکی دارند که به خوبی در آن تعبیه شده است که قسمت تحتانی آب را از هوای فشرده بالا جدا می‌کند. وقتی آب به تانک وارد می‌شود دیافراگم به هوای فشرده، فشار وارد می‌کند تا زمانی که فشار آب متعادل شده و دیافراگم به سمت پایین برود. این عملکرد فشار آب را در خانه متعادل می‌کند. به هنگام مصرف آب، دیافراگم به عقب فشار  وارد می‌کند تا فشار آب به نقطه‌ای برسد که دوباره پمپ برای ایجاد فشار به حالت اول برگردد.

طراحی مخزن تحت فشار

طراحی منبع تحت فشار به‌گونه‌ای است که دارای سه قسمت اصلی تیوپ، پوسته و فلنچ می‌باشد. پوسته خارجی مخازن تحت فشار ابتدا با استفاده از دستگاه‌های پرس مخصوص به دو عدسی متقارن تبدیل می‌شوند. ورقی که برای پوسته استفاده می‌شود دارای ضخامت 1/5میلی‌متری است. یک ربات این دو عدسی را به‌طور کامل به یکدیگر جوش می‌دهد. بعد از اینکه نسبت به جوش کامل و مناسب این عدسی‌ها اطمینان پیدا کردند، تیوپ و فلنچ مورد نظر را روی مخزن تحت فشار نصب می‌کنند. مخازن تحت فشار باکیفیت می‌توانند تا 15 بار فشار را تحمل کنند. فلنچ‌های مخازن تحت فشار، از طریق دستگاه پرس روی مخازن نصب می‌شوند و  به جوشکاری نیازی ندارند.

 

لیست قیمت مخزن تحت فشار پمپ آب

منبع تحت فشار متناسب با نوع و قدرت آن دارای قیمت متفاوتی است. برای اینکه از قیمت منبع تحت فشار آگاهی پیدا کنید با شماره تلفن‌های آریان ساز تماس بگیرید تا کارشناسان ما شما را در زمینه خرید منبع تحت فشار راهنمایی کنند.

Rate this post