مشکلی که در حمل و نقل و جابه‌جایی اقلامی مانند سیمان، ماسه و موادی از این قبیل که فله‌ای هستند وجود دارد این است که بارگیری و یا تخلیه بار در آن‌ها آسان نمی‌باشد. این مواد به دلیل سیالیت خاصی که دارند، اگر بخواهند در حجم بالا جابجا شوند باید با استفاده از سوله‌های خاص انجام گیرد. بونکر  نوعی سوله‌ است که دارای  قابلیت اتصال به وسایل حمل بار مانند تریلی و قطار  می‌باشد و باعث می‌شود بتوانید اقلامی مانند سیمان را در مسیر‌های بسیار طولانی، جابه‌جا نمایید. بونکر در حمل اقلام خوراکی مانند آرد و موادی از این قبیل که ذرات ریز دارند کاربرد دارد اما بیشترین کاربرد این سوله‌ها برای حمل سیمان است. در ادامه این مطلب ما را همراهی کنید تا متوجه شوید بونکر چیست و چه کاربردی دارد.

بونکر چیست؟

بونکر نوعی بارگیر بدون شاسی می‌باشد که بدنه آن از یک مخزن فلزی سربسته و استوانه‌ای شکل ساخته شده است. مکانسیم عملکرد بونکرها طبق بارگیری ثقلی و تخلیه بار تحت هوای فشرده می‌باشد، به همین دلیل است که در مخزن بونکر تجهیزات لوله‌کشی و شیرآلاتی قرار گرفته است که هوا را فشرده و به لوله‌ها ارسال می‌کنند. برای حمل بار مواد فله‌ای جامد و شکل‌پذیر مانند سیمان، آرد، گندم، ملاس چغندر و موادی از این قبیل از تریلی بونکر استفاده می‌گردد.

 

بونکر چیست؟

بونکر سیمان چیست؟

بونکر چیست و چه کاربردی دارد؟ بونکر حمل سیمان، نوعی سوله محسوب می‌شود که برای جابه‌جا کردن حجم بالایی از سیمان استفاده می‌شود. این سوله‌ها می‌توانند به تریلی و قطار متصل شوند و سیمان را تا مسیرهای طولانی با آن‌ها جابه‌جا نمود. سیمان ماده‌ای است که رطوبت را به سرعت به خود جذب می‌کند، همچنین اگر مدت زیادی بدون حرکت بماند با هوا واکنش می‌دهد و مانند سنگ خشک می‌شود. به همین دلیل است که برای جا‌به‌جایی سیمان از خودرو‌هایی باید استفاده شود که از رسیدن رطوبت و همچنین هوا به آن جلوگیری شود. خودرو‌های حمل سیمان که دارای محفظه‌ گردان هستند در مسیر‌های کم استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها با ایجاد جریان در سیمان، از خشک شدن آن جلوگیری کرده و باعث می‌شود سیمان در طول مسیر رسیدن به مقصد، کیفیت اصلی خود را از دست ندهد.

چرا باید از بونکر استفاده کنیم؟

هر  ساختمانی برای ساخته شدن به مقدار زیادی سیمان لازم دارد. این مقدار سیمان توسط کارخانه‌هایی که سیمان فله‌ای تولید می‌کنند، تهیه می‌شود. اما سیمان فله‌ای را نمی‌توان با کامیون یا تریلی‌های معمولی حمل کرد، زیرا همانطور که بیان کردیم سیمان باید در یک مخزن ایزوله قرار گیرد. علاوه بر این کامیون بونکر سیمان نیز دارای توانایی حمل میزان زیاد سیمان نیست. بنابراین اگر فردی به سیمان زیاد برای مسیر‌های طولانی نیاز داشته باشد، بهترین انتخاب برای او، استفاده از بونکر سیمان می‌باشد. یکی دیگر از ویژگی‌های بونکر سیمان این است که طراحی و ساخت آن به گونه‌ای است که می‌توان تمامی حجم سیمانی که بارگیری شده است را بدون اتلاف، از درون محفظه خارج کرد.

بدنه بونکر به شکلی است که تجمع سیمان در پایین‌ترین قسمت محفظه می‌باشد بنابراین هنگامی که بخواهید سیمان را از بونکر تخلیه کنید با دستگاه‌های مکش سیمان باید تمامی سیمان را از آن بارگیری کنید. در این مورد باید دقت کنید که سیالیت سیمان به نحوی است که اگر بونکر حالتی به غیر از حالت فعلی خود داشت، احتمالا نتوان حجمی از سیمان را به آسانی از خودرو حمل بار خارج کرد.

 

چرا باید از بونکر استفاده کنیم؟

انواع بونکر سیمان

انواع بونكر سیمان با توجه به محل كارگاه و كارخانه تولید آن، به دو شکل ريلی و يا كاميونی تولید می‌شوند. البته این تانکرها در مواردی نیز روی برج‌ها و كشتی‌ها حمل می‌شوند.

سيستم بونکر ريلی: این بونکر به اين شکل است كه تعداد تانكرها با توجه به نياز مشخص می‌شود (بنابراین هر حجمی از سيمان قابل دسترس است) که در سيستم حمل ريلی نصب شده و به یک لوكوموتيو متصل می‌شوند و به این صورت می‌توان آن‌ها را تا محل مورد نظر حمل کرد. تانكرهای نصب شده می‌توانند اشکال متفاوتی داشته باشند اما طراحی آن‌ها به‌صورتی است كه بتوان سیمان را به آسانی و به‌طور كامل از آن‌ها خارج کرد.

سیستم بونکر کامیونی: یکی دیگر از انواع بونکر كه به دليل عملکرد آسان خود کاربرد بیشتری دارند، بونكرهای كاميونی می‌باشند. اين سيستم مانند سيستم‌های ريلی يک مخزن دارد كه معمولا به‌شکل يكپارچه ساخته می‌شود، روی یک شاسی نصب شده و به يک کاميون و يا تريلر متصل می‌گردد. بونکر ممكن است به همراه كاميون ارائه شود و يا اينكه مخزن بونکر جداگانه توليد گردد و به هنگامی که نياز است به تريلر متصل شود.

سیستم بونکر کامیونی

مشخصات بونکر سیمان

در واقع اصلی‌ترین مشخصه بونکر در طراحی ظاهری آن می‌باشد. دوباره به ماشین بونکر سیمان دقت کنید، طراحی این وسیله شبیه به طراحی مخزن حمل سوخت یا حمل محصولات عادی نیست. این مورد نیز به دلیل خاصیت مهم دیگری است که در ترکیب سیمانی وجود دارد. همان‌طور که بیان کردیم اگر سیمان در یک محیط ساکن شود، خشک شده و مانند سنگ سفت می‌شود. برای رفع این مورد، طراحی بونکرها به شکلی انجام می‌شود که حرکت‌های مختلف تریلی یا قطار را به ترکیب منتقل کنند. اما این مورد تنها فایده‌ای نیست که این نوع طراحی دارد. ترکیب فله‌ای سیمان یک ترکیب نسبتا غیر سیال می‌باشد. به عبارت دیگر سیمان ترکیبی است که درجه سختی سیال بالایی دارد. یک مثال ملموس در این مورد این است که سیمان چیزی شبیه به عسل می‌باشد.  به همان صورت که عسل یک سیال با درجه سختی بالا است، سیمان نیز دارای قدرت انتقال کمتری می‌باشد و به آسانی نمی‌توان آن را جابه‌جا کرد. به همین دلیل از دستگاه‌های مکنده قوی برای انتقال سیمان از بونکر به محل مورد نظر استفاده می‌گردد.

Rate this post