“قطعات کوره کارخانه سیمان” چه قطعاتی هستند؟ کوره کارخانه سیمان چیست؟ این‌ها سوالاتی است که در مقاله ی “قطعات کوره کارخانه سیمان ” به شرح آن‌ها می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

کوره پخت سیمان

کوره پخت سیمان ابزاریست جهت تولید سیمان پرتلند و دیگر انواع سیمان‌های هیدرولیک. شکل مدرن این کوره‌ها به صورت یک لوله بزرگ دوار است که با سرعت کم دوران می‌کند. مواد اولیه سیمان از بالا به صورت جامد شارژ می‌شود. مواد سوختی نیز از پایین به داخل کوره تزریق شده و با احتراق در داخل لوله حرارت بالایی ایجاد می‌کند. کل کوره به صورت مورب با زاویه ۱ تا ۴ درجه نسبت به افق قرار دارد که موجب حرکت مواد به پایین کوره می‌شود. مواد خروجی از کوره که کلینکر سیمان نام دارد، به صورت کلوخه می‌باشد که پس از آسیاب شدن در آسیاب سیمان به سیمان پودری تبدیل می‌شود. منبع : ویکی پدیا

کوره‌های سیمانی

از کوره‌های سیمانی برای مرحله فرآوری تولید پورتلند و انواع دیگر سیمان هیدرولیکی استفاده می‌شود. که در آن کربنات کلسیم با مواد معدنی حاوی سیلیس واکنش نشان داده و مخلوطی از سیلیکات‌های کلسیم را ایجاد می‌کند. سالانه بیش از یک میلیارد تن سیمان ساخته می‌شود و کوره‌های سیمان قلب این فرایند تولید هستند. ظرفیت آنها معمولا، ظرفیت کارخانه سیمان را مشخص می‌کند. به عنوان اصلی ترین مرحله تولید سیمان در مصرف انرژی و گازهای گلخانه ای، بهبود کارایی کوره، مهم ترین نگرانی فناوری تولید سیمان بوده است.

کوره دوار سیمان

کوره دوار (Rotaty kiln) از یک لوله با ورق فولاد و با آجر نسوز اندود شده، ساخته شده است. این لوله کمی شیب دارد (1-4 درجه) و به آرامی با محور بین 30 تا 250 دور در ساعت می‌چرخد. Rawmix در انتهای فوقانی تغذیه می‌شود و چرخش کوره باعث می‌شود که آن به تدریج در سرازیری به سر دیگر کوره منتقل شود. در انتهای دیگر، سوخت، به صورت گاز، روغن یا سوخت جامد پودر شده، از طریق “لوله مشعل” دمیده می‌شود. و در قسمت پایین لوله کوره، شعله بزرگ متحد المرکز تولید می‌کند. هنگامی که مواد در زیر شعله حرکت می‌کنند. قبل از اینکه از لوله کوره داخل کولر خارج شوند، به اوج دما می‌رسند. هوا ابتدا از طریق کولر و سپس از طریق کوره برای احتراق سوخت کشیده می‌شود.

بخش‌های کوره کارخانه سیمان

  1. پوسته کوره
  2. پوشش نسوز
  3. لاستیک و غلتک
  4. دنده محرک
  5. مبدل‌های حرارتی داخلی
  6. تجهیزات دیگر
  • پوسته کوره

این ورق از ورق فولادی خفیف نورد ساخته شده است که معمولا بین 15 تا 30 میلی‌متر ضخامت دارد. و برای تشکیل استوانه ای ممکن است طول، 230 متر و قطر آن تا 6 متر جوش داده شود. طول لزوما محدود نیست. اما اگر کوره بسیار طولانی باشد، کنار آمدن با تغییرات طول گرمایش و سرمایش (معمولا در حدود 0.1 تا 0.5٪ از طول)، دشوار است.

  • پوشش نسوز

هدف از پوشش نسوز، عایق بندی پوسته فولادی از دمای بالا در داخل کوره و محافظت از آن در برابر خواص خورنده مواد فرآیند است. ممکن است از آجرهای نسوز یا بتن نسوز تشکیل شده باشد. یا ممکن است در مناطقی از کوره که تقریبا زیر 250 درجه سانتیگراد است، وجود نداشته باشد. نسوز انتخاب شده به درجه حرارت داخل کوره و ماهیت شیمیایی مواد در حال پردازش بستگی دارد.

در برخی از فرایندها مانند سیمان، با حفظ روکش مواد فرآوری شده روی سطح نسوز، عمر نسوز طولانی می‌شود. ضخامت پوشش به طور کلی در محدوده 80 تا 300 میلی‌متر است. یک نسوز معمولی قادر به کاهش یک درجه حرارت 1000 درجه سانتیگراد یا بیشتر بین چهره گرم و سرد خود خواهد بود. برای محافظت از فولاد در برابر آسیب، دمای پوسته باید زیر 350 درجه سانتیگراد حفظ شود و از اسکنرهای مادون قرمز مداوم برای هشدار سریع (نقاط داغ)، نشان دهنده شکست نسوز استفاده شود.

  • لاستیک و غلتک

لاستیک‌ها، که بعضا حلقه‌های سواری نامیده می‌شوند، معمولا از یک ریخته گری فولادی حلقوی تشکیل شده اند. و روی یک سطح استوانه ای صاف تراش خورده اند، که از طریق انواع تنظیمات “صندلی” به صورت شل به پوسته کوره متصل می‌شوند. این موارد به نوعی نبوغ طراحی نیاز دارند، زیرا لاستیک باید کاملا در پوسته متناسب باشد، اما امکان حرکت حرارتی را نیز دارد.

این لاستیک بر روی جفت غلتک‌های استیل سوار می‌شود، هم چنین به یک سطح استوانه ای صاف ماشینکاری می‌شود و قطر نیم کوره را از هم جدا می‌کند. غلتک‌ها باید از کوره پشتیبانی کنند و اجازه چرخش تا حد ممکن و  تقریبا بدون اصطکاک، را بدهند. یک کوره کاملا مهندسی شده، وقتی برق قطع شود، قبل از استراحت چندین بار مانند آونگ چرخش می‌کند.

جرم یک کوره معمولی 6 در 60 متر، شامل مواد نسوز و خوراک، در حدود 1100 تن است و می‌تواند روی سه تایر و مجموعه غلتک که در طول کوره فاصله دارند، حمل شود. طولانی ترین کوره‌ها ممکن است دارای 8 مجموعه غلتک باشند، در حالی که کوره‌های بسیار کوتاه ممکن است فقط دو مجموعه داشته باشند.

کوره‌ها معمولا در دور 0.5 تا 2 دور در دقیقه می‌چرخند، اما گاهی اوقات با سرعت 5 دور در دقیقه می‌چرخند. کوره‌های اکثر کارخانه‌های سیمان مدرن با سرعت 4 تا 5 دور در دقیقه کار می‌کنند. یاتاقان‌های غلتک‌ها باید تحمل بارهای ساکن و زنده زیادی را داشته باشند و باید به دقت از گرمای کوره و نفوذ گرد و غبار محافظت شوند. علاوه بر غلتک‌های پشتیبانی، معمولا غلتک‌های نگهدارنده (یا رانش) بالا و پایین در کنار لاستیک‌ها قرار دارند که از لیز خوردن کوره از غلتک‌های پشتیبانی جلوگیری می‌کنند.

  • دنده محرک

کوره معمولا با استفاده از یک چرخ دنده Girth که قسمت خنک تری از لوله کوره را احاطه کرده است، چرخانده می‌شود، اما گاهی اوقات توسط غلتک‌های محرک چرخانده می‌شود. دنده از طریق قطار دنده ای به یک موتور الکتریکی با سرعت متغیر متصل می‌شود. این باید گشتاور راه اندازی بالایی داشته باشد تا کوره با بار خارج از مرکز زیاد راه اندازی شود.

کوره 60*6 متر برای چرخش در 3 دور در دقیقه به 800 کیلووات نیاز دارد. سرعت جریان مواد از داخل کوره متناسب با سرعت چرخش است و بنابراین برای کنترل این امر به یک درایو با سرعت متغیر نیاز است. هنگام رانندگی از طریق غلتک، ممکن است از درایوهای هیدرولیک استفاده شود. این مزیت‌ها در ایجاد گشتاور بسیار زیاد است.

در بسیاری از فرآیندها، در صورت قطع شدن قدرت درایو، اجازه ایستادن به یک کوره گرم خطرناک است. اختلاف دما بین بالا و پایین کوره ممکن است باعث تاب خوردن کوره شود و نسوز آسیب ببیند. از این رو، روش معمول تهیه درایو کمکی برای استفاده در هنگام قطع برق است. این ممکن است یک موتور الکتریکی کوچک با منبع تغذیه مستقل یا موتور دیزلی باشد. این کار کوره را خیلی آهسته می‌چرخاند، اما برای جلوگیری از آسیب دیدگی کافی است.

  • مبدل‌های حرارتی داخلی

تبادل گرما در یک کوره دوار ممکن است توسط هدایت، همرفت و تابش، به ترتیب نزولی کارایی انجام شود. در فرایندهای دمای پایین و در قسمت‌های خنک تر کوره‌های طولانی که فاقد پیش گرم هستند، کوره اغلب با مبدل‌های حرارتی داخلی تهیه می‌شود تا تبادل حرارت بین گاز و خوراک را تشویق کند.

  • تجهیزات دیگر

کوره با یک هود خروجی ماده در انتهای پایین و مجاری برای گازهای زاید متصل می‌شود. این امر به مهر و موم‌های گاز دار در هر دو انتهای کوره نیاز دارد. گاز خروجی ممکن است هدر برود، یا ممکن است وارد یک پیش گرم کن شود که بیشتر با خوراک ورودی تبادل گرما می‌کند. گازها باید از طریق کوره کشیده شوند و در صورت نصب، پیش گرم کننده توسط یک فن واقع در انتهای اگزوز، کشیده شود.

در تاسیسات، پیش گرم‌ها که ممکن است افت فشار زیادی داشته باشند، امکان دارد به نیروی فن زیادی نیاز داشته باشند که در نتیجه فن، اغلب بزرگترین درایو در سیستم کوره است. گازهای خروجی حاوی گرد و غبار هستند و ممکن است ترکیبات نامطلوبی مانند دی اکسید گوگرد یا کلرید هیدروژن داشته باشند. تجهیزات برای شستشوی این مواد از جریان گاز، قبل از عبور به جو نصب شده اند.

 

ساخت و تولید قطعات کوره کارخانه سیمان در آریان ساز دورود

امیدواریم که مقاله ی ” قطعات کوره کارخانه سیمان ” مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد. در بخش نظرات و یا سفارش با ما همراه باشید.

5/5 - (19 امتیاز)