کانال کشی هوا” چیست؟ کاربرد کانال کشی هوا چیست؟ انواع کانال کشی هوا و اجزای کانال کشی هوا چه هستند؟ این‌ها همه سوالاتی هستند که در این مقاله به شرح آن‌ها می‌پردازیم پس با ما همراه باشید.

داکت چیست؟

کانال یا داکت ( Duct )، کانال‌های هوایی هستند که در گرمایش و تهویه هوا (HVAC) برای ورود و خروج هوا استفاده می‌شوند. جریان هوای مورد نیاز می‌تواند تامین هوا، هوای برگشتی و هوای خروجی باشد.

کانال‌ها معمولا هوای تهویه را به عنوان بخشی از هوای تامین کننده تحویل می‌دهند. به همین ترتیب، داکت هوا یکی از روش‌های مناسب برای اطمینان از کیفیت قابل قبول هوای داخلی و همچنین آسایش حرارتی است.

به سیستم داکت هوا، کانال کشی هوا نیز گفته می‌شود.

انواع کانال کشی هوا

  1. فولاد گالوانیزه
  2. آلومینیوم
  3. پانل‌های عایق پلی یورتان و فنلی (کانال‌های هوای پیش عایق)
  4. داکت تخته فایبرگلاس (کانال‌های غیر فلزی از پیش عایق بندی شده)
  5. کانال کشی انعطاف پذیر
  6. داکت پارچه ای
  • فولاد گالوانیزه

فولاد ملایم گالوانیزه استاندارد و متداول ترین ماده مورد استفاده در ساخت داکت است زیرا پوشش روی این فلز از زنگ زدگی جلوگیری کرده و از هزینه نقاشی جلوگیری می‌کند.

برای اهداف عایق بندی، کانال‌های فلزی به طور معمول از داخل با پتو‌های فایبرگلاس (آستر کانال) و از خارج با پتو‌های فایبرگلاس (بسته بندی کانال) پوشش داده می‌شوند. در صورت لزوم، از یک کانال دو جداره استفاده می‌شود که معمولا دارای یک آستر سوراخ دار داخلی و سپس یک لایه عایق فایبرگلاس با اندازه 1-2 سانتی متر است که درون یک لوله جامد خارجی قرار دارد.

  • آلومینیوم

کانال‌های آلومینیومی سبک و سریع نصب می‌شوند. هم چنین، می‌توان به راحتی در فروشگاه یا محل ساخت کانال، اشکال سفارشی یا خاص را ساخت. از آلومینیوم برای ساخت کانال مارپیچ گرد استفاده می‌شود، اما استفاده از آن بسیار کمتر از فولاد گالوانیزه است.

  • پانل‌های عایق پلی یورتان و فنلی (کانال‌های هوای پیش عایق)

به طور سنتی، کانال هوا از ورق فلز ساخته شده است که ابتدا نصب شده و سپس با عایق پوشیده شده است. امروزه یک فروشگاه ساخت ورق فلز، معمولا کانال فولاد گالوانیزه را ساخته و قبل از نصب، آن را با بسته بندی کانال عایق می‌کند. با این حال، کانال‌های ساخته شده از پانل‌های عایق صلب، نیاز به عایق بندی بیشتری ندارند و می‌توانند در یک مرحله نصب شوند.

  • داکت تخته فایبرگلاس (کانال‌های غیر فلزی از پیش عایق بندی شده)

پانل‌های داکت فایبرگلاس، عایق حرارتی داخلی را ایجاد می‌کنند و سطح داخلی (صدا) را جذب می‌کنند که برای عملکرد بی سر و صدای سیستم تهویه هوا (HVAC) کمک می‌کند.

  • کانال کشی انعطاف پذیر

کانال‌های انعطاف پذیر (که به آن فلکس نیز گفته می‌شود) به طور معمول از پلاستیک انعطاف پذیر بر روی سیم پیچ فلزی ساخته می‌شوند تا یک لوله را شکل دهند. آنها پیکربندی‌های متنوعی دارند. در ایالات متحده، عایق معمولا پشم شیشه است. اما در بازارهای دیگر مانند استرالیا، هم از الیاف پلی استر و هم از پشم شیشه برای عایق بندی حرارتی استفاده می‌شود.

  • داکت پارچه ای

کانال‌های پارچه ای که معمولا از مواد پلی استر ساخته می‌شوند، می‌توانند توزیع و مخلوط کردن هوای مطبوع را در یک فضای معین نسبت به سیستم داکت معمولی، یکنواخت تر کنند. وزن کانال‌های پارچه ای معمولا کمتر از سایر کانال‌های معمولی است و بنابراین فشار کمتری بر ساختار ساختمان وارد می‌کند. وزن کمتر، امکان نصب آسان تر را فراهم می‌کند.

اجزای سیستم داکت (کانال کشی هوا)

  1. مقره‌های ارتعاشی (لرزه گیر)
  2. تیک آف
  3. استک، بوت و هد
  4. دمپرهای کنترل حجم صدا
  5. دمپر دود و آتش
  6. پره‌های چرخان
  7. پلنیوم‌ها
  8. واحدهای ترمینال
  9. ترمینال‌های هوایی
  • مقره‌های ارتعاشی (لرزه گیر)

یک سیستم کانال اغلب از یک کنترل کننده هوا شروع می‌شود. دمنده‌های موجود در هندلر هوا می‌توانند لرزش قابل توجهی ایجاد کنند و مساحت زیاد سیستم کانال، این سر و صدا و لرزش را به ساکنان ساختمان منتقل می کنند. برای جلوگیری از این امر، مقره‌های ارتعاشی (لرزه گیرها) که به صورت بخش‌های انعطاف پذیر هستند.

بلافاصله قبل و بعد از کنترل کننده هوا به داخل کانال قرار می‌گیرند. مواد لاستیکی این بخش‌ها باعث می‌شود تا کنترل کننده هوا بدون انتقال لرزش زیاد به کانال متصل، لرزش داشته باشد. همان قسمت انعطاف پذیر می‌تواند نویزهایی را که هنگام ورود دمنده و وارد آمدن فشار هوای مثبت به کانال ایجاد شود، كاهش دهد.

  • اتصالات کانالی ( Take-off )

پایین دست کنترل کننده هوا، داکت هوای رفت دچار انشعاب می‌شود و هوا را به بسیاری از خروجی‌های هوا مانند دیفیوزرها، جلو پنجره‌ها و رجیسترها می‌رساند. وقتی سیستم با انشعاب کانال اصلی در بسیاری از کانال‌های فرعی طراحی می‌شود. اتصالات موسوم به تیک آف اجازه می‌دهند تا قسمت کوچکی از جریان در داکت اصلی به داخل هر داکت فرعی هدایت شود

تیک آف‌ها ممکن است در دهانه‌های گرد یا مستطیلی شکل قرار گرفته و به دیواره داکت اصلی بریده شود. هنگام تیک آف معمولا زبانه‌های کوچک فلزی وجود دارد که به نحوی خم شده اند تا تیک آف را به داکت اصلی متصل کنند. به نسخه‌های گرد، اتصالات چرخشی گفته می‌شود. در سایر طراحی‌های تیک آف از روش اتصال سریع استفاده می‌شود

  • استک، بوت و هد

کانال‌ها، به ویژه در خانه‌ها، اغلب باید اجازه دهند هوا به طور عمودی در دیواره‌های نسبتا نازک حرکت کند. این کانال‌های عمودی، استک یا پشته نامیده می‌شوند و با مقاطع مستطیلی بسیار عریض و نسبتا نازک یا مقاطع بیضی، شکل گرفته اند. در پایین استک، یک استک بوت، تبدیل از یک کانال بزرگ یا مستطیلی به کانال نازک دیواری را فراهم می‌کند. در قسمت بالایی، یک استک هد می‌تواند تبدیل به کانال عادی را فراهم کند در حالی که سری دریچه ای، امکان تبدیل به یک دریچه هوای دیواری را فراهم می‌کند.

  • دمپرهای کنترل حجم صدا

سیستم‌های داکتینگ اغلب باید روشی را برای تنظیم حجم جریان هوا به قسمت‌های مختلف سیستم ارائه دهند. دمپرهای کنترل میزان صدا (با دمپرهای دود / آتش اشتباه گرفته نشود) این عملکرد را فراهم می‌کند. علاوه بر مقررات ارایه شده در رجیسترها یا دیفیوزرها که هوا را به اتاق‌های جداگانه منتقل می‌کنند، می‌توان دمپرها را در خود کانال نصب کرد. این دمپرها ممکن است دستی یا اتوماتیک باشند. دمپرهای منطقه امکان کنترل خودکار در سیستم‌های ساده را فراهم می‌کنند در حالی که حجم متغیر هوا (VAV) امکان کنترل در سیستم‌های پیچیده را فراهم می‌کند.

  • دمپر دود و آتش

دمپر دود و آتش در کانال‌هایی که داکت از طریق دیوار آتش یا پرده آتش عبور می‌کند، یافت می‌شود. دمپرهای دود توسط یک موتور رانده می‌شوند که از آن به عنوان محرک یاد می‌شود. یک کاوشگر متصل به موتور در اجرای کانال نصب شده و دود را تشخیص می‌دهد. پس از شناسایی دود، محرک به طور خودکار دمپر دود را می‌بندد تا زمانی که دوباره به صورت دستی باز شود.

دمپر آتش را می‌توان در همان مکان‌های دمپرهای دود یافت کرد. این بستگی به کاربرد منطقه بعد از دیوار آتش دارد. برخلاف دمپرهای دود، هیچ سیستم الکتریکی آنها را تحریک نمی‌کند. (که در صورت خرابی برق در صورت بسته نشدن دمپرهای دود، مزیتی محسوب می‌شود).

دمپرهای آتش می‌توانند در چیدمان افقی یا عمودی نصب شوند. دمپرهای عمودی از طریق نیروی جاذبه کار می‌کنند، در حالی که دمپرهای آتش افقی از فنر استفاده می‌کنند. مهمترین ویژگی یک دمپر آتش، یک پیوند مکانیکی قابل ذوب است که قطعه ای از فلز است که در دمای مشخص، ذوب یا شکسته می‌شود. این اجازه می‌دهد تا دمپر بسته شود. (یا از طریق نیروی جاذبه یا نیروی فنر). دمپر آتش باید با آب بندی داکتی که آتش گرفته است، هوای لازم برای سوختن را مسدود کند.

  • پره‌های چرخان

پره‌های چرخشی در تغییر جهت (به عنوان مثال در 90 درجه چرخش) در داخل کانال نصب می‌شوند تا تلاطم و مقاومت در برابر جریان هوا را به حداقل برسانند. پره‌ها هوا را هدایت می‌کنند تا بتوانند تغییر مسیر را به راحتی دنبال کنند.

  • پلنیوم‌ها

پلنیوم‌ها واحد اصلی توزیع و جمع آوری سیستم HVAC هستند. پلنیوم، برگشت هوا را از چندین دریچه بزرگ برگشتی یا دهانه‌های زنگوله به یک گیرنده مرکزی هوا حمل می کند. پلنیوم تامین هوا را از واحد مرکزی به اتاق‌هایی هدایت می کند که سیستم برای گرم کردن یا خنک کردن آنها طراحی شده است. آنها باید در طراحی تهویه با دقت برنامه ریزی شوند.

  • واحدهای ترمینال

در حالی که سیستم‌های حجم ثابت هوای یک منطقه ای معمولا واحدهای ترمینال را ندارند، سیستم‌های چند منطقه ای اغلب واحدهای انتهایی در کانال‌های انشعاب دارند. معمولا در هر منطقه گرمایی یک واحد ترمینال وجود دارد. بعضی از انواع واحدهای ترمینال جعبه‌های VAV (یک یا دو کانال)، جعبه‌های مخلوط با فن (به صورت موازی یا سری) و واحدهای ترمینال القایی هستند. واحدهای ترمینال همچنین ممکن است شامل یک سیم پیچ گرمایشی یا سرمایشی باشند.

  • ترمینال‌های هوایی

ترمینال‌های هوایی، خروجی‌های رفت و یا ورودی‌های بازگشت یا تخلیه هوا هستند. برای عرضه، پخش کننده‌ها متداول هستند. اما از گریل‌ها، و برای سیستم‌های HVAC بسیار کوچک (مانند در اقامتگاه‌ها) رجیسترها نیز به طور گسترده استفاده می‌شوند. از گریل‌های بازگشت یا اگزاست به دلایل ظاهری استفاده می‌شود، اما برخی از آنها دارای فیلتر هوا نیز هستند و به عنوان فیلتر بازگشت شناخته می‌شوند.

امیدواریم که مقاله ” داکت یا کانال کشی هوای خروجی کوره ” در سایت آریان ساز دورود مورد توجه و استفاده شما عزیزان قرار گرفته باشد. در بخش نظرات و پیشنهادات با ما همراه باشید. متشکریم

5/5 - (6 امتیاز)