اگر بخواهیم خیلی ساده آلاچیق را معنا کنیم، باید بگوییم این واژه یک واژه ترکمنی است که امروزه در بین مردم با این نام رواج پیدا کرده است. آلاچیق فلزی سازه ای در قدیم و از نظر لغتی در زبان فارسی به نام‌ کلاه فرنگی و تارم شهرت داشته است. این سازه نوعی سایبان چوبی یا فلزی، با اطراف باز و سقفی گنبدی شکل است که آن را به‌عنوان مکانی دلنشین، برای استراحت، وقت‌گذارنی، همنشینی، عصرنشینی کنار دوستان و خانواده در گوشه‌ای از فضای باز ویلاها، حیاط منزل، باغ ها و باغچه‌ها، فضای سبز پارک‌ها، سواحل دریا و جنگل‌ها و … قرار می‌‌دهند.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

آلاچیق فلزی چیست؟

آلاچیق‌ها به عنوان یک سرپناه برای گذراندن ساعاتی از روز به کار می‌روند. این آلاچیق‌های کوچک و بزرگ در فضای سبز و مکان‌های باز ساخته می شوند. با نشستن زیر آلاچیق می‌توان از گزند باد و باران و تابش نور مستقیم خورشید در امان بود. فلز، متریال اصلی برای ساخت آلاچیق فلزی است. به طور کلی برای طراحی آلاچیق‌های فلزی از آهن استفاده می‌شود اما آلاچیق‌هایی که از جنس استیل یا ترکیبی از فولاد و دیگر فلزات باشند نیز به طور سفارشی طراحی می‌گردند. فلزات دارای قابلیت شکل پذیری بالایی هستند، به همین دلیل ساخت آلاچیق بیشترین کاربرد را دارند. انواع طرح‌های شکیل و مدرن یا الگوهایی از آلاچیق سنتی را با استفاده فلزات می‌توان طراحی نمود. معمولا  برای ساخت بدنه و اسکلت آلاچیق از فلز استفاده می‌گردد، اما سقف آلاچیق می‌تواند فلزی، چوبی یا شیشه‌ای باشد.

آلاچیق فلزی چیست؟

شکل 1. آلاچیق فلزی چیست؟

طرح آلاچیق فلزی

طراحی آلاچیق‌ها تنوع زیادی دارد. معمولا طراحی آلاچیق‌ها را با توجه به مکان نصب آن  انجام می‌دهند. برای مثال آلاچیق‌هایی که در فضایی سبز و در میان گیاهان نصب می‌شوند اغلب با گیاهان طبیعی پوشیده می‌شوند. حتی برای سقف این نوع آلاچیق‌ها از گیاهان سبز و روینده نیز استفاده می‌شود. قرار دادن لانه‌های پرندگان در لابه‌لای تیرک‌های سقف جذابیت این سازه‌های فلزی را بالاتر می‌برد. به غیر از اینکه در ساخت اسکلت و بدنه اصلی آلاچیق از فلز استفاده می‌شود، می‌توان از انواع متریال مانند تور، پارچه، حصیر و … نیز در طراحی آلاچیق استفاده می‌گردد. به این ترتیب می‌توان یک طراحی سنتی و منحصر به فرد داشت. آلاچیق‌های فلزی دایره‌ای، چهارگوش، پنج بخشی و … همگی گزینه‌های خوبی برای زیبا سازی فضای باز می‌باشند.

همچنین در ویلاها و باغ‌های شخصی می‌توان از پرده‌ها برای جلوگیری از ورود آفتاب و زیبایی آلاچیق استفاده کرد.

انواع الاچیق‌ فلزی

آلاچیق‌ فلزی” را می‌توان در دو سبک مدرن و یا سنتی طراحی نمود. در ادامه پرکاربردترین انواع آلاچیق‌های فلزی را بررسی می‌کنیم.

  1. آلاچیق فلزی مدرن: این نوع آلاچیق‌ها به صورت مربع و چهارگوش می‌باشند که در عین سادگی دارای طراحی زیبا و دلنشینی هستند. اخیرا استفاده از سبک مدرن در معماری داخلی محبوبیت بیشتری داشته است، از مهم‌ترین خصوصیات این سبک  استفاده از خطوط ساده است. در آلاچیق فلزی مدرن، هم ستون‌ها و هم پایه‌‌های آلاچیق دارای طراحی خط صاف و بدون قوس و انحنا هستند.
  2. آلاچیق فلزی سنتی: سبک سنتی ویژگی‌ها و خصوصیات ویژه‌ای دارد که به ایجاد فضایی کلاسیک کمک می‌کند. از مهم‌ترین ویژگی‌های این سبک می‌توان به ایجاد تقارن و تعادل در کلیت فضا اشاره نمود. علاوه بر این ارتفاع کم برای ایجاد فضایی دلنشین و القا حس آرامش بیشتر در محیط بنا و آلاچیق نیز از جمله ویژگی‌های این سبک است.
انواع الاچیق‌ فلزی

شکل 2. انواع الاچیق‌ فلزی

نحوه ساخت آلاچیق فلزی

برای ساخت یک آلاچیق فلزی لازم است مراحل زیر طی شوند.

مرحله اول، تعیین محل آلاچیق فلزی

در  مرحله اول ابتدا باید محل مناسب ساخت آلاچیق را تعیین کرد. این محل باید از لحاظ جغرافیایی بررسی شود که زمین آن خشک باشد. همچنین باید با توجه به طرح آلاچیق محل ستون‌ها نیز تعیین و حفر شود. برای نصب ستون‌ها باید زمین در حدود نیم متر حفر شود و از خشک بودن گود نیز اطمینان پیدا کرد. فاصله گودها باید به طور دقیق اندازه‌گیری شوند و به اندازه فاصله ستون‌های آلاچیق باشند.اگر این فاصله رعایت نشود، باعث احداث آلاچیق به صورت کج و ناهنجار می‌شود.

مرحله دوم، نصب ستونهای الاچیق فلزی

در مرحله دوم قوطی‌های پروفیل را که از قبل آماده شده‌اند، به عنوان ستون در جای خود قرار می‌گیرند. برای این منظور چند قطعه آهنی را روی پایه ستون قرار داده تا ستون درست در مرکز گود قرار گرفته شود و سپس تمام گود را بتن‌ریزی می‌کنند. در این حالت ستون‌ها تا دو روز می‌مانند تا بتن کاملا خشک و محکم شود.

مرحله سوم، نصب سقف آلاچیق فلزی

بعد از اینکه ستون‌ها کاملا خشک شدند، نوبت به اجرای سقف آلاچیق می‌رسد. سقف می‌تواند از پیش‌ساخته شده باشد و سپس نصب شود و یا اینکه در آلاچیق‌های ساده و سنتی از ورق‌های فلزی طرح سفال استفاده ‌شود. برای این کار ابتدا تیرهای فلزی روی سقف قرار گرفته و سپس ورق‌های فلزی طرح سفالی برای پوشش سقف آلاچیق اجرا می‌شوند. درزهای گوشه‌های سقف را به وسیله تیزه هشتی پوشش داده می‌شوند و برای آب‌بندی سقف از چسب ماستیک استفاده می‌شود. برای پوشش داخلی نیز ورق دامپا به کار برده می‌شود.

مرحله چهارم، پایان عملیات ساخت آلاچیق فلزی

بعد از اینکه ساخت آلاچیق فلزی به پایان رسید، نوبت به ساخت سکوی زیر آلاچیق است. یک سکوی سیمانی و بتنی تا ارتفاع نیم متر از سطح زمین ساخته شده و با این کار ستون‌ها نیز محکم‌تر می‌شوند و ساخت آلاچیق فلزی به پایان می‌رسد.

مزایای آلاچیق فلزی

از مزایای آلاچیق فلزی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سهولت در نظافت آن
  • مقاومت بالا در برابر شرایط آب و هوایی مختلف
  • دارای دوام و طول عمر بالا
  • نسبت به نمونه‌های چوبی مقرون به‌صرفه‌ است.
  • کف و نشیمن‌گاه آلاچیق‌های فلزی معمولا با چوب پوشیده می‌شود.
  • ساخت این نوع آلاچیق‌ها با توجه به میزان پیچیدگی و طرح معمولا زمان کمی را در برمی‌گیرد.
  • آلاچیق فلزی را در ابعاد متفاوتی می‌توان تولید کرد در حالیکه این امکان برای آلاچیق‌های چوبی کمتر است.
مزایای آلاچیق فلزی:

مکان نصب آلاچیق

می‌توان انواع آلاچیق را در فضای باز نصب کرد و محدودیتی در اجرای این سازه فلزی و محل نصب آن وجود ندارد. اگر بخواهید محوطه را با یک نمای زیبا طراحی کنید، می‌توانید از آلاچیق‌های سنتی یا مدرن استفاده کنید. آلاچیق‌هایی که در فضای شهری و پارک‌ها نصب شده‌اند دارای بیشترین کاربری برای راحتی شهروندان هستند. این آلاچیق‌ها علاوه بر زیبایی و جلوه‌های ظاهری، یک مکان مناسب برای نشستن شهروندان نیز می‌باشند. در هر جایی که نیاز باشد می‌توان یکی از این آلاچیق‌های زیبا را نصب کرد.

بیشترین مکان‌هایی که با آلاچیق فلزی طراحی و محوطه‌سازی شده‌اند؟

 

  • پارک‌ها و فضای سبز شهری
  • خانه‌های بزرگ
  • ویلاهای خصوصی
  • باغ تالارها
  • رستوران‌های فضای باز
آلاچیق فلزی چیست؟

 

فروش الاچیق فلزی آریان ساز

شرکت آریان ساز مجری و طراح انواع آلاچیق فلزی با کیفیت بالا و رنگ کوره‌ای شده آماده خدمت‌رسانی به هم‌‌میهنان عزیز است. آلاچیق روی پشت بام برای آپارتمان‌ها و برج‌های مسکونی به کار می‌روند. همچنین آلاچیق‌های محوطه‌ای آریان ساز نیز متناسب با فضاهای باز مانند باغ ویلاها، پارک‌ها و بوستان‌ها، هتل‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، توسط گروه صنعتی آریان ساز طراحی و تولید می‌شوند.

 

5/5 - (4 امتیاز)