سیلوی سیمان یک سازه‌ غیر بنایی و از ضروریات هر پروژه عمرانی محسوب می‌شود. کاربرد سیلوی سیمان برای نگهداری و انبار سیمان مصرفی هر نوع پروژه عمرانی می‌باشد. یکی از مهم‌ترین نکات برای بهینه‌سازی هر پروژه عمرانی، نگهداری سیمان به دلیل ارزش بالای آن محسوب می‌شود. یکی از راه‌های نگهداری از سیمان استفاده از سیلوی سیمان و انبار کردن کیسه‌های سیمان در محل مناسب هستند.

سیلو چیست؟

سیلو نوعی انبار برای نگهداری از مواد خوراکی مورد استفاده در تغذیه دام و انسان می‌باشد. در دامپروری سیلو به جایی گفته می‌شود که می‌توان علوفه با رطوبت بالا را در آن نگهداری کرد به‌گونه‌ای ‌که این علوفه تا سال‌ها توانایی استفاده دارند بدون اینکه در ارزش غذایی علوفه تغییر زیادی ایجاد شود. سیلوها در کل دارای سه دسته سیلوهای سنگری (زیرزمینی)، سیلوهای برجی (روزمینی) و سیلوهای کیسه‌ای هستند. سیلوها برای نگهداری مواد غیرخوراکی مانند سیمان و مواد اولیه صنعتی نیز کاربرد دارند.

 

سیلو چیست؟

اجزای تشکیل دهنده سیلوی سیمان

  • نردبان
  • پمپ هوا
  • بدنه سیلو
  • لوله تخلیه
  • لوله تغذیه سیلو
  • محفظه غبارگیر

اصلی‌ترین بخش یک سیلو، مخزن آن با حجم‌های گوناگون است. سیمان در سیلو درون این مخزن نگهداری می‌شود. این مخازن در ظاهر غالبا به شکل استوانه هستند و در پایین نیز  به جهت تخلیه سیمان به شکل مخروطی تبدیل می‌شود. عوامل مختلفی وجود دارد که مخازن با توجه به آن‌ها طراحی و استفاده می‌شوند. مخزن سیلو همیشه سقف دارد تا بتواند در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت از محتویات داخل آن محافظت کند، همچنین این سقف باعث می‌شود که به هنگام پر کردن سیلو از پخش شدن سیمان جلوگیری گردد. سطح داخلی سیلو به‌گونه‌ای است که سیمان به آن نمی‌چسبد که این ویژگی در افزایش عمر مفید سیلو و کاهش هزینه‌های نگهداری موثر است.

مزایای استفاده از سیلوی سیمان

  • سیمان فله‌ای در مقایسه با سیمان‌های بسته بندی شده ارزان‌تر می‌باشد، همچنین باعث می‌شود هزینه‌های مربوط به حمل و تخلیه کم شود.
  • استفاده از کیسه باعث می‌شود که سیمان دچار آسیب نشود. اما با وجود سیلو، نیازی به حمل کیسه سیمان تا پیش مخلوط کن نیست، بنابراین کیسه‌های سیمان به هیچ وجه دچار پارگی نخواهند شد.
  • بر روی سیلوها عوامل جوی تاثیری ندارد زیرا این سیلوهای سیمان نفوذناپذیر هستند. بنابراین می‌توان گفت که وجود سیلو در کاهش فساد در سیمان موثر است.
  • با استفاده از سیلوی سیمان، اندازه‌گیری‌ها به هنگام ساخت بتن راحت‌تر انجام می‌گیرند.
  • به‌کارگیری سیلوی سیمان، یک محیط کارگاه تمیز را در پی دارد.

 

مزایای استفاده از سیلوی سیمان

اهمیت نگهداری سیمان

طبق آیین‌نامه استاندارد ملی ساختمان ایران نباید به سیمان فله هیچ‌گونه رطوبتی برسد زیرا باعث ایجاد کلوخه خواهد شد. سیمان یکی ازگران‌ترین و مهم‌ترین مصالح است که باید در شرایط ایده‌آلی نگهداری گردد. از طرف دیگر نیز این ماده عنصر اصلی تشکیل دهنده بتن محسوب می‌شود که باعث چسبندگی اجزای مختلف بتن می‌گردد. بنابراینکیفیت و نگهداری این ماده بسیار مهم است و اگر در مقابل آب، نم و رطوبت باشد باعث کلوخه شدن آن می‌گردد و چسبندگی آن کاهش پیدا می‌کند.

💰قیمت سیلوهای سیمان

اگر قصد خرید سیلوی سیمان را دارید، مهم‌ترین قسمت قیمت سیلوی سیمان است. سیلوها با توجه به نیاز مشتریان طراحی و قیمت‌گذاری می‌شوند. اما بر روی قیمت سیلوها چه پارامترها و گزینه‌هایی تاثیر دارند. در این بخش با ما همراه باشید تا اطلاعات کافی در مورد انواع سیلو و قیمت آن‌ها را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.

عوامل موثر بر قیمت سیلوی سیمان

  • ظرفیت سیلو در قیمت آن بسیار موثر است به‌طوری‌که هر چه ظرفیت آن بیشتر باشد قیمت سیلو نیز افزایش پیدا می‌کند.
  • نوع موادی که در لوله‌ها و بدنه سیلو استفاده شده است و همچنین ضخامت ورق‌ها نیز در قیمت سیلوها اثر گذار است.
  • با توجه به اینکه شما چه نوع متعلقاتی برای سیلوی خود نیاز دارید نیز در قیمت سیلو‌ها تفاوت ایجاد خواهد کرد.

 

عوامل موثر بر قیمت سیلوی سیمان

نصب سیلو سیمان

سیلوهای سیمان از اجزای بسیار ساخته شده‌اند. این اجزا باید به‌طور یکسانی نصب شوند. اما چگونه آن را نصب کنید؟

  1. در محل ساخت و ساز، فاصله پشتیبانی بین خروجی را تنظیم کنید، و سپس پیچ را محکم کنید.
  2. نصب خط لوله: ازخط لوله برای ارسال سیمان استفاده می‌شود و اکثرا نیز آن را آب بندی می‌کنند.به هنگام نصب باید واشر لاستیکی نیز نصب گردد.
  3. نصب گرداب گرداننده در بالای سیلو.
  4. نصب نرده، نردبان، پلت فرم نیاز به ثبات که برای جلوگیری از تلفات هستند.
  5. نصب شیر پروانه.
  6. نصب نوار نقاله. به هنگام نصب نوار نقاله لازم است که پیچ‌ها را محکم کنید، تا به هنگام کار کردن سیلوی سیمان، از نشت مواد فله از نوار نقاله جلوگیری شود.
  7. پس از اینکه اجزای فوق نصب شدند، با کمک جرثقیل قطعات تقسیم شده سیلو سیمان برداشته می‌شود تا این قطعات یکدیگر جوش داده شوند و قسمت بیرونی سیلو نیز ساخته شود.
Rate this post