سوله دارای چندین نوع دیوار است که یکی از آن‌ها دیوار خود سوله می‌باشد، این دیوار سوله را از بیرون جدا می‌کند. به طور معمول سوله یک محوطه بیرونی یا حیاط دارد که باید از خیابان جدا گردد. یکی هم تفکیک کننده فضاهای داخلی است. دیوارها دارای کاربری‌های مختلفی هستند و با مصالح مختلف قابل اجرا می‌باشند. برای ساخت دیوار سوله ابتدا باید کاربری خود را مشخص کنیم و سپس با توجه به اهمیت و الزامات و بودجه، نوع دیوار سوله را انتخاب کنیم.

دیوار کشی سوله

برای ساخت دیوار در سوله می‌توان از مصالح مختلفی استفاده کرد. هر کدام از این دیوارها مزایا و معایب مربوط به خود را دارند. در دیوار کشی سوله باید دقت کافی داشت تا دیوار دچار ریزش نگردد، بنابراین استفاده از مصالح خوب و نیروهای کاربلد توصیه می‌شوند. دیوار کشی به زیر سازی نیاز دارد اما برای قسمت‌های داخلی سوله، به دلیل اینکه خود سوله زیرسازی شده است، می‌توان از همان استفاده کرد. برای محوطه پیرامونی سوله نیز همزمان با با اینکه فونداسیون سوله اجرا می‌شود برای دیواره‌ها نیز فونداسیون ریخته و اجرا می‌گردد. یک مساله ضروری برای ساخت دیوار تراز بودن و استحکام آن است.

کاربری‌های دیوار سوله

کاربری‌های دیوار سوله

دیوار سوله کاربردهای مختلفی دارد. از جداسازی فضای داخلی و خارجی تا دیوارهای داخلی و محوطه که زمان اجرای سوله ایجاد می‌گردد. در این قسمت انواع کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

  • دیوار باربر: این نوع دیوار وظیفه انتقال فشار به زمین را بر عهده دارد و نام دیگر آن دیوار حمال می‌باشد. در کل استفاده از دیوار باربر کار صحیحی نیست. اگر دیوار باربر به صورت عمد یا سهو تخریب شود ممکن است سقف فرو بریزد. با توجه به اینکه وزن سوله زیاد است، در ساختار اصلی آن از این دیوار استفاده نمی‌گردد و حداکثر بتوان در سازه‌های داخلی از آن استفاده کرد که این کار نیز صحیح نیست.
  • دیوار خارجی: این دیوار جدا کننده سوله از محوطه بیرونی است. این دیوار را می‌توان با روش‌های مختلفی ساخت.
  • دیوار داخلی: فضای سوله ممکن است به قسمت‌های مختلفی تقسیم شده باشد. از جمله این تقسیم‌بندی‌ها سالن یا سالن‌های تولید، انبار، ساختمان اداری، نگهبانی و سالن بارگیری هستند. برای تفکیک این فضاها باید از دیوار حائل استفاده شود.
  • دیوار محوطه: محوطه بیرونی سوله باید از خیابان و زمین‌های کناری جدا شود به همین جهت از دیوارکشی محوطه استفاده می‌گردد.
  • دیوار کاذب: در فضاهای اداری یا داخلی می‌توان با استفاده پارتیشن و کناف به احداث دیوار کاذب پرداخت. این دیوار دارای هزینه کمتر و سرعت بالای اجرا می‌باشد. علاوه بر این می‌توان آن را به آسانی تخریب نمود.

تقسیم بندی انواع دیوار سوله و موارد کاربرد آن‌ها

دیوار ساندویج پانل پلی یورتان

این نوع دیوارها اغلب برای ساخت سالن‌های سردخانه‌ کاربرد دارند و از لحاظ اینکه دارای عایق حرارت و عایق صوت باشند بسیار بیشتر از دیگر دیوارها هستند. قبل از نصب ساندویچ پانل‌ در این نوع دیوارها نیاز به زیرسازی می‌باشد که به طور معمول برای این کار از پروفیل قوطی استفاده می‌گردد.


ساخت سوله با قوطی یا پروفیل


دیوار ساندویچ پانل پلی استایرن

این دیوارها شبیه به دیوارهای ساندویج پانل پلی یورتان هستند اما دارای کیفیت پایین‌تر و عایق صدا و حرارت کمتری نسبت به دیوارهای ساندویچ پانل پلی‌یورتان هستند.

دیوار ساندویچ پانل پلی استایرن

دیوار سوله با بلوک سیمانی

این دیوارها ارزان‌ترین نوع دیوار سوله هستند و چون دهانه سوله 6 متر می‌باشد بهتر است که برای این نوع از دیوارهای سوله، نبشی کشی انجام گیرد. علی‌الخصوص اگر ارتفاع دیوار از سه متر بیشتر باشد بهتر است از کلاف‌های افقی استفاده گردد. این دیوارها نباید برای ارتفاع بیشتر از 8 متر استفاده شوند زیرا مقاومت فشاری بلوک‌های سیمانی کم است.

دیوار سی و پنج سانتی با آجرنما10 سوراخه

برای ساخت این نوع دیوارهای سوله از آجر زرد رنگ 8 سوراخه استفاده می‌گردد و نسبت به دیوارهای بلوک سیمانی نیز دارای استحکام بیشتری هستند و عایق بهتری نیز می‌باشند.

دیوارهای سوله با بلوک aac

بهترین نوع دیوارها برای  سوله همین نوع دیوار است زیرا هم از لحاظ عایق حرارتی و صوتی بهتر می‌باشند هم از لحاظ قیمت مقرون به صرفه هستند. علاوه بر این به دلیل اینکه مقاومت فشاری خوب هستند دارای قابلیت اجرایی تا ارتفاع‌های بالا هم می‌باشند وبه دلیل سبکی از لحاظ زمانی بهینه هستند. بهترین دیوار پیشنهادی آریان ساز برای سوله‌ها این نوع دیوارها هستند.

پوشش دیوار سوله

از فاکتورهای دیگری که در حین انتخاب پوشش دیوار سوله حائز اهمیت است، سرعت ساخت و اجرای دیوارهای سوله می‌باشد. اگر از متریالی استفاده شود که باعث کاهش سرعت اجرای پروژه شود صرفه اقتصادی ندارد به همین دلیل است که باید از متریالی برای پوشش دیوارها استفاده شود که در هزینه و زمان مورد نیاز برای ساخت دیوار سوله صرفه‌جویی شود.

پوششی که برای دیوارهای سوله استفاده می‌شود باید، استانداردهای زیست محیطی داشته باشد در غیر اینصورت باعث می‌شود که به محیط زیست آسیب وارد شود. از دیگر ویژگی‌ها این است که دارای عایق هستند که باعث کاهش هزینه‌های مصرفی انرژی از طریق دیوارها و جلوگیری از ورود و خروج دمای محیط می‌شود.

پوشش دیوار سوله

پوشش دیوار سوله با ساندویچ پانل

همان‌طور که می‌دانید یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها برای ساخت دیوارهای سوله، ساندویچ پانل‌های دیواری هستند. انتخاب پوشش مناسب‌ برای دیوار یک سوله، وابسته به نوع کاربری آن سوله دارد. برای مثال اگر قرار باشد سوله در یک محیط سردخانه‌ای قرار بگیرد بهترین پوشش برای آن ساندویچ پانل می‌باشد زیرا ساندویچ پانل‌ها دارای قدرت بالایی در عایق سازی هستند و قادرند تا دیوارهای این سازه‌های فلزی را در برابر حرارت، سرما و صوت عایق نمایند.

ساندویچ پانل‌ها از نظر لایه عایقی که دارند دارای چند دسته هستند که شامل: ساندویچ پانل پلی یورتان، ساندویچ پانل پلی استایرن و ساندویچ پانل پشم سنگ می‌باشند. اینکه از کدام یک از این فوم‌ها برای ساندویچ پانل دیواری سوله باید استفاده شود وابسته به کاربری آن سوله است زیرا این فوم‌ها از نظر درجه عایق کنندگی با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

Rate this post