پی سوله دارای نام‌های شالوده یا فونداسیون سوله است که شامل بخش به هم پیوسته زیرین از کف سازه است و دارای تماس مستقیم با زمین است و وظیفه آن انتقال برآیند بارهای ساختمان می‌باشد. برای مثال تمام سنگینی سوله به فونداسیون آن وارد می‌شود و همین موضوع باعث می‌شود به اهمیت بالای این بخش در صنعت سوله‌سازی پی برد.

انواع رایج پی برای سوله

انواع مختلفی از پی‌ریزی را می‌توان با در نظر گرفتن برآیند بارهای محاسبه شده در سوله و با توجه به محاسبات متراژ سوله، برای اجرای پی سوله در نظر گرفت. در مواردی که سازه بارگذاری متمرکز دارد و بیشتر فشارها بر پایه ستون‌ها وارد می‌شود، از پی منفرد با شناژ استفاده می‌گردد. این به معنی این است که تمام پی در سکوهایی از جنس بتن که به عنوان پایه ستون هستند، خلاصه می شود و این‌گونه است که، فشار وارد بر زمین از سمت سازه کنترل می‌گردد.

نوع دیگری از فونداسیون یا پی سوله نیز به نام پی‌ریزی گسترده وجود دارد که به دلیل عدم تمرکز بار نقطه‌ای در استراکچر فلزی، مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سوله‌هایی که وزن آن‌ها به صورت تقریبا همگن در سطح توزیع شده است، این نوع پی به کار برده می‌شود. حالت سوم از پی، یک حالت بینابین است که فونداسیون نواری نام دارد و در آن، یک نوار از بتن که عرض مشخص دارد، دور تا دور سطح زیر ساخت سوله به کار برده می‌شود تا فشار وارده را مدیریت کند. باید گفت که انتخاب فونداسیون بهینه، وابسته به عوامل زیادی است و باید بررسی شود.

انواع رایج پی برای سوله

 ساختار ترکیبی پی سوله

شاید در نگاه اول و بدون بررسی دقیق، بین پی سوله و پی ریزی ساختمان تفاوتی وجود نداشته باشد و هر دو عملیات، دارای فرآیندهای مشابهی باشند. بتن مسلح یا بتن آرمه که ترکیب بتن و میلگرد است، متریال اصلی ساخت فونداسیون است و به عملیات استقرار میلگردها در بستر فونداسیون، آرماتوربندی نامیده می‌شود. در واقع آرماتورها هستند که مقاومت مورد نیاز در فونداسیون را تامین می‌کنند. در اجرای سوله‌سازی شبکه‌ای توسط میلگردهای با ضخامت مختلف در هم بافته می‌شود که در آن باید فواصل بین ردیف‌های طولی و عرضی مقدار مشخص و ثابتی داشته باشند. اگر این فاصله از یک حد بیشتر باشد، احتمال دارد که بتن دچار ریزش و پی نیز تخریب شود.


عوامل موثر بر وزن سوله


اجرای پی از صفر تا صد

اگر سازنده‌ای مدعی ساخت سازه‌های فولادی مرغوب باشد، تمام توجه سازنده نباید به ساخت و مونتاژ اجزای فلزی معطوف شود، غفلت از سایر فازهای پروژه به‌خصوص فازهای زیرساختی، ممکن است باعث از بین رفتن تمام تلاش‌های تیم سازنده شود. زیرساختی‌ترین بخش از طراحی سوله،  پی است که احداث آن، حجم زیادی از توجه و دقت تیم آریان ساز را به خود اختصاص می‌دهد زیرا بستری است که تمام فشار ناشی از سازه فولادی را تحمل می‌کند. شرکت بزرگ آریان ساز که دارای سابقه فعالیت درخشان در عرصه سوله سازی و تحویل فوری سوله دست دوم است، آمادگی ارائه مشاوره تخصصی در مورد ویژگی‌های یک پی ریزی خوب، روش‌های اجرای سوله و پی آن و همچنین مصالح بهینه مصرفی به تمامی صاحبان مشاغل صنعتی و تولیدی را دارد.

علت ترکیب فولاد و بتن در پی ریزی

تفاوت پی سوله با ساختمان

کلیات اجرای پی برای سوله، شبیه به پی ساختمان است و تنها در برخی از موارد جزئی، با هم تفاوت دارند. یکی از تفاوت‌های نخست، به زیرسازی این دو بنا مربوط می‌شود. جدا از اینکه ساختمان‌ها مسکونی، اداری یا تجاری باشند، نیاز به یک یا چند طبقه زیر دارند که برای تاسیسات و تامین فضای پارکینگ خودرو، به کار می‌روند به همین دلیل نیاز به گودبرداری عمیق و حفاری عظیم دارند. اما در ساخت سوله به گودبرداری نیازی نیست و عملیات پی‌ریزی به صورت هم‌سطح انجام می‌گیرد. به طور معمول حداقل ارتفاع مناسب برای پی از 50 سانتیمتر در نظر گرفته می‌شود و حداکثر ارتفاع آن یک متر تعیین می‌باشد. البته برای تعیین اصولی ارتفاع فونداسیون باید خاک به صورت دقیق مطالعه شود و بار کل سازه نیز محاسبه شود که در دفترچه محاسبات سوله درج شده است.


محاسبه وزن سوله و کنترل محاسبات سوله و نرم افزار آن


علت ترکیب فولاد و بتن در پی ریزی 

یک ترکیب شگفت‌انگیز که باعث بروز خواص مکانیکی قابل توجهی می‌شود، ترکیب فولاد و بتن در ساخت بتن آرمه است. در واقع هر کدام از این مواد خواص مخصوص به خود را دارند که استفاده از هر دوی این مواد در کنار هم ، تمامی ویژگی‌های لازم را برای سازه فراهم می‌کند. بتن مقاومت فشاری بسیار بالایی دارد و در برابر تنش‌های فشاری، عملکرد بسیار خوبی را نشان می‌دهد که در زیرسازی مورد نیاز است؛ به همین دلیل مناسب‌ترین بستر برای کف سوله، توسط بتن‌ریزی انجام می‌شود.

اما یکی از مشکلات این است که بتن در برابر نیروهای کششی ضعف عملکردی دارد و به سرعت شکسته می‌شود. از طرف مقابل، فولاد مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش دارد و به همین دلیل است که برای اجرای پی سوله، از بتن با فولاد به صورت ترکیبی استفاده می‌کنند. بتن در ترکیب با میلگردهای فولادی آنقدر چسبندگی بالایی را به وجود می‌آورد که عملا پی به یک سازه یکپارچه تبدیل می‌گردد و تغییر شکل فولاد و بتن چه در فشار و چه در حرارت به صورت منطبق بر هم اتفاق می‌افتد؛ این مورد باعث می‌شود سطح پایداری سوله استاندارد به صورت چشمگیری افزایش پیدا کند.

علت ترکیب فولاد و بتن در پی ریزی

هزینه پی سوله

فونداسیون یا پی سوله نسبت به سایر سازه‌ها هزینه کمتری را در بر می‌گیرد و دلیل آن هم وزن کمتر سوله می‌باشد. هزینه فونداسیون سوله وابسته به عوامل مختلفی است.

یکی از عوامل تاثیرگذار در تعیین هزینه پی سوله، خاک می‌باشد. هر چه خاک دارای مقاومت فشاری کمتری باشد، باید هزینه بیشتری را برای فونداسیون سوله پرداخت نمایید. هزینه بعدی مبلغ مصالح مورد استفاده می‌باشد. بیشتر این هزینه صرف خرید بتن و میل گرد می‌شود. عامل دیگر تاثیرگذار در هزینه پی سوله دستمزد مجری است که با توجه به  مهارت و سابقه دستمزد مجریان فونداسیون متغیر می‌باشد.

Rate this post