سوله چادری یا همان سوله پیش ساخته با اسکلت فلزی از جنس فولاد و بسیار مستحکم است، همچنین استفاده از سازه‌های کابلی از کیفیت و دوام استاندارد و ضمانت و گارانتی معتبر شرکت‌های سازنده برخوردار است. نصب سوله چادری یا پارچه‌ای و اجرای آن بسیار سریع است، همچنین استفاده از سوله پارچه‌ای بسیار مقرون به صرفه می‌باشد. سوله چادری در انواع صنعتی و انباری وجود دارد که در ادامه هرکدام را به‌طور جداگانه و مختصر شرح می‌دهیم.

سوله چادری چیست؟

سوله چادری دارای یک ساختار کششی است. ساختار کششی مناسب عناصری است که فقط در سطح خود تنش دارند و فشارهای دیگری در سطح خود به جز همان نیروی کششی ندارند. ساختار های کششی اغلب برای پوشش سقف به کار برده می‌شوند که سوله چادری نیز به همین دلیل استفاده می‌شود، زیرا در متراژهای بزرگ نماهای زیبایی را به وجود می‌آورند. این ساختارهای کششی به عنوان یک سازه کامل کاربرد دارند برای مثال کاربردهای ورزشی، انبار، سازه‌های موقت، نمایشگاه و ….

سوله چادری چیست؟

متریال سازنده سوله های چادری

سوله های چادری در حالت معمولی از فایبرگلاس با روکش PT و یا پلی استر با روکش PVC است که از بااستحکام ترین مواد در دنیا هستند . چگالی این مواد به گونه ای است که انواع فشار های مختلف را تحمل کنند و مقاومت و استحکام بالایی در محیط استفاده شده داشته باشند.

سوله چادری به علت استفاده از این نوع مواد روز ها به شکل نیمه شفاف دیده می شود و شب ها می توان در سطح خارجی آنها با نور پردازی های مختلف جلوه های زیبا به آن ها بخشید.


بچه سوله چیست؟


سوله چادری از کجا پیدا شد ؟

سوله‌های چادری دارای قدمت زیادی هستند. در ادامه دلیل این موضوع را بیان می‌کنیم. “سوله چادری“، ابتدا به صورت سازه کششی در سازه‌های بزرگ کاربرد داشت اما از نیمه دوم قرن بیستم تجزیه و تحلیل‌ها و مطالعات زیادی بر روی آن انجام شد. سازه های کششی به ساده‌ترین شکل در چادرها استفاده می‌شوند. فضاهای بسیار بزرگی را با استفاده از محاسبات دقیق بین تنش و تغییر شکل ساختارهای کششی، می‌توان با آن‌ها پوشش داد. بعد از تغییر و تحولاتی که در سوله چادری و در واقع سازه‌های کششی انجام گرفت، این سازه‌ها به صورت تکامل یافته‌تری ظاهر شدند. یکی از نمونه‌های کاربرد بسیار جذاب سوله سبک از نوع سازه‌های چادری در سال 1972 بود که در ورزشگاه بازی‌های المپیک تابستانی شهر مونیخ در آلمان انجام شد.


سوله بتنی یا فلزی را انتخاب کنیم؟


انواع کاربری سوله‌های چادری

سوله آماده یا چادر سوله دارای دو نوع صنعتی و انباری است که هر کدام دارای کاربرد در شرایط خاصی هستند. در ادامه شرح مختصری درباره انواع سوله چادری را بیان می‌کنیم.

  • سوله چادری صنعتی

برای ساخت سوله صنعتی معمولا از مقاطع با مقطع متغیر استفاده می‌گردد که ابعاد و وزن این مقاطع با توجه به کاربری هر واحد صنعتی متغییر می‌باشد. مهم‌ترین عواملی که در وزن سوله چادری صنعتی موثرند، سرعت وزش باد در منطقه مورد نظر برای ساخت و میزان حداکثر بارش برف، دهانه سالن، ارتفاع ستون‌ها و در صورت نیاز استفاده از جرثقیل سقفی است. اما نکته دیگر این است که سوله صنعتی به دلیل اینکه بیشتر دارای کاربرد صنعتی است از نظر طراحی با سایر سازه‌ها متفاوت می‌باشد.

  • سوله چادری انباری

در سوله های چادری که دارای کاربری انبار هستند، چادر انباری یا چادر سقف سوله باید با اتصالات پیچ و مهره به یکدیگر وصل شوند. چادر انباری به دلیل وجود ستون‌هایی در وسط آن، دارای وزن سبکی می‌باشد و از نظر هزینه نیز بسیار مقرون به صرفه است. کف این نوع از سازه با بتن نرم پوشیده می‌شود و برای پوشش بدنه آن باید از ساندویچ پانل استفاده شود که استفاده از ساندویچ پانل در سبک‌تر شدن سازه نقش دارد.


سوله سبک دامداری


سوله چادری انباری

نحوه طراحی و ساخت سوله چادری

سوله چادری استحکام خود را از طراحی خاص خود یعنی شکل دوتایی خمیده خود به دست می‌آورد. پارچه با انحنای مضاعف و استحکام کافی که ایجاد می‌کند، باعث تحمل فشارهای وارده می‌شود. اشکال خمیده مختلفی وجود دارد که برای طراحی سوله چادری می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. اولین شکلی که برای این سوله‌ها وجود دارد، به شکل زین اسب است که غالبا در یک ساختار سوله سبک از آن استفاده می‌گردد. اشکال دیگری هم مانند شعاعی، مخروطی و یا ترکیبی از این‌ها وجود دارد که برای این نوع سوله می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

کاربردهای سوله چادری

سوله‌های چادری دارای کاربردهای معمول زیر هستند:

  • فضاهای ورزشی و مراکز تفریحی
  • سالن‌های نمایشگاهی، استودیوهای فیلم و سایر فضاهای تجاری
  • آشیانه هواپیما
  • انبارها
  • امکانات ذخیره‌سازی و انتقال بندر

این سوله‌ها به ویژه در بنادر از محبوبیت بالایی برخوردار هستند، این سازه در مقابل محیط‌های بسیار سخت دارای مقاومت بالایی هستند. سوله‌های چادری در برابر خوردگی مقاوم اند و برای آن‌ها می‌توان از بازیافت مصالح ساختمان‌ها استفاده کرد.


ساخت سوله خرپایی


طراحی و ساخت سوله چادری

مزایای سوله‌های چادری

حال که با کلیات سوله‌های چادری را فرا گرفتیم بهتر است به مزایای آن نیز نگاهی داشته باشیم :

  1. سوله‌های چادری بسیار سبک و ظریف ساخته می‌شوند یعنی سوله سبک هستند.
  2. از مشخصه‌های این نوع سوله‌ها شیک بودن و زیبا بودن است.
  3. سوله‌های چادری بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه است.
  4. دارای طول عمر بالایی هستند.
  5. سوله چادری در انواع اقلیم‌های مختلف قابلیت اجرا کرد.
  6. اسکلت سوله چادری از جنس فولاد است و با استحکام بالایی ساخته می‌شود.
  7. اتصالات در این نوع سوله، پیچ و مهره است اما از جوش نیز می‌توان استفاده کرد.
  8. به علت نوع اتصالاتی که برای آن استفاده می‌شود، بسیار سریع نصب می‌شوند.
  9. قابلیت مونتاژ و دمونتاژ بسیار بالایی دارد.
  10. مناسب برای هر دو نوع سازه کوچک و بزرگ است.

ساخت سوله سردخانه


قیمت سوله چادری

قیمت سوله چادری با توجه به فاکتورهای خاصی محاسبه می‌گردد. برای خرید سوله چادری و یا آگاهی از قیمت دقیق آن می‌توانید با آریان ساز تماس حاصل فرمایید تا علاوه بر اطلاع از قیمت‌ها از مشاوره خرید و انتخاب محصول مناسب نیز بهره مند شوید.

5/5 - (5 امتیاز)