برای ساخت سوله ابتدا باید هدف، نیازها و کاربرد آن را  به طور دقیق و کامل  مشخص کنیم. سپس با توجه به همین نیاز و کاربری  آن مکان و با توجه به اقلیم آب و هوایی منطقه احداث، طراحی سوله باید انجام شود و ابعاد استاندارد سوله تعیین و مشخص گردد. درهرصورت برای ساخت سوله استاندارد ابتدا باید طراحی و محاسبات مهندسی توسط مهندس سازه انجام گیرد تا ابعاد و اندازه‌ها بدست آیند. بنابراین با توجه به این گفته‌ها می‌توان به این پی برد که عملا هیچ ابعاد استاندارد و به‌خصوصی برای سوله وجود ندارد. در ادامه مقاله محدوده متداول و بهینه برای مواردی مانند عرض استاندارد سوله، شیب استاندارد سوله و ارتفاع استاندارد سوله توسط آریان ساز بررسی می‌شود.

برای نمونه می‌توانید به یک سالن ورزشی فکر کنید که ارتفاع مناسبی ندارد. واضح است که کمبود ارتفاع این سالن باعث اختلال در بهره برداری از آن می‌شود. از طرف دیگر اگر ابعاد سوله را بدون توجه به ضوابط و استانداردها به صورت بی رویه و بزرگتر از حد نیاز ساخته شوند ساخت سوله غیر اقتصادی و پرهزینه خواهد بود. همچنین جدا از افزایش هزینه‌های ساخت، هزینه‌های مربوط به نگهداری و گرمایش یا سرمایش این سالن نیز بسیار بالا می‎رود. بنابراین همان‌طور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، در نظر گرفتن و رعایت طراحی اصولی و مهندسی قطعا تضمین کننده جنبه‌های بهره‌برداری، ایمنی و اقتصادی خواهد بود.

 

سوله استاندارد

سوله استاندارد

اولین قدم برای ساخت سوله شناسایی نیازها و انتظارات مشتریان می‌باشد زیرا سازندگان باید به طور کامل از اهداف و کاربری آن آگاهی داشته باشند تا بتوانند با بینش صحیح، بهترین نتیجه ممکن را خلق کنند .به همین منظور یکسری اطلاعات در اختیار سازندگان قرار داده می‌شود که در اینجا برخی از آن‌ها را نام می‌بریم :

  1. ابعاد سوله موردنظر (طول، ارتفاع و…)
  2. کاربری سوله (به چه منظوری قرار است از سوله استفاده شود (
  3. میزان سرمایه (چه اندازه بودجه هزینه خواهد شد (
  4. میزان زمان در اختیار

پس از اینکه درمورد انتخاب سوله تصمیم گیری انجام شد، نوبت به طراحی آن می‌رسد که توسط طراحان کاردان و با تجربه انجام می‌شود. در این مورد کوچک‌ترین کم کاری و یا بی‌دقتی از طرف طراح مشکلات زیادی را به بار می‌آورد و تنها طراحان و افرادی قادر به انجام طراحی سوله هستند که میزان سطح دانش و تجربه بالایی داشته باشند .

در این زمینه، سوله استاندارد، سوله‌ای است که بر اساس استانداردها و آئین‌نامه‌های بین المللی ساخته  شود. این سوله‌ها زیر نظر واحدهای کنترل کیفیت بررسی شده و بعد از اتمام کار، شناسنامه کیفی آن‌ها صادر و به سازندگان تحویل داده می‌شود.

نکات قابل توجه درطراحی سوله

  • اقلیم آب و هوایی منطقه
  • نوع کاربری و کاربرد سوله
  • نوع استراکچر مصرفی
  • کاهش هزینه و بهینه سازی انرژی

 

نکات قابل توجه درطراحی سوله

ویژگی‌های سوله‌های استاندارد

  1. استحکام و مقاومت بالای سازه
  2. قیمت مناسب سازه
  3. تحویل سازه در مدت زمان تعیین شده
  4. ظرافت و زیبایی سازه
  5. ساخت سازه بر اساس متدهای روز دنیا
  6. استفاده از ابزار آلات به روز و مجهز
  7. وزن مطلوب سازه

استانداردها در هر سوله بر اساس همان سوله تعیین می‌شوند. برای مثال ممکن است هزینه صرف شده در یک سوله بسیار بالا باشد و همین باعث شود که سوله، استاندارد نباشد و در پروژه دیگر عامل محدودیت، ارتفاع سازه باشد و استاندارد سازه را زیر سوال ببرد.

ابعاد استاندارد سوله

سوله‌ها سازه‌هایی هستند که دارای کیفیت عالی بوده و از نظر قیمت نیز بسیار به صرفه هستند. اما به طور کلی، زمانی  می‌توان یک سوله را استاندارد و از هر نظر با کیفیت در نظر گرفت که برای ساخت آن از ابعاد استانداردی استفاده شده باشد. همچنین اگر در هنگام ساخت سوله، زیر نظر مهندسین به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرند بر کیفیت سوله تاثیر بسزایی خواهد داشت. ابعاد استاندارد سوله‌ها به چند صورت است که در این بخش از مقاله آن‌ها را بیان می‌کنیم.

برای اینکه یک سوله به صورت استاندارد ساخته شود لازم است محدوده مشخصی را داشته باشد. به طور معمول تناژ اسکلت و میزان آهنی که استفاده می‌شود در حدود ۳۰ تا ۵۰ کیلو گرم بر متر مربع است. البته باید گفت عواملی مانند باد و یا استفاده از جرثقیل و حتی ارتفاع و دهانه سوله نیز می‌توانند این مقادیر را تغییر و افزایش دهند.

طول سوله استاندارد

معمولا سازه‌ها از ستون‌ها تشکیل شده‌اند. بهترین فاصله‌ای که در این قسمت باید وجود داشته باشد بین ۶ تا ۹ متر است. به طور معمول نباید طول کلی سوله بیش از ۹۰ متر باشد، زیرا افزایش طول سوله باعث می‌شود که تغییرات شدید دما تاثیرات زیادی بر روی استحکام داشته باشد.

عرض استاندارد سوله

دهانه‌های سوله معمولا بین ۲۰ تا ۳۰ متر هستند. میزان آهن مصرفی نیز در ساخت اسکلت سوله  بین ۱۵ یا ۱۲ متر در هر متر مربع است. باید این نکته را یادآوری کرد که اگر سوله با استفاده از جرثقیل ساخته شود بر میزان آهن مصرفی تاثیرگذار است.

 

عرض استاندارد سوله

عرض استاندارد سوله

ارتفاع سوله نیز یکی از مواردی است که  در میزان آهن مصرفی به شدت تاثیر گذار است. به طور متوسط میزان ارتفاع استاندارد سوله در حدود ۴ تا ۳۵ متر است البته باید گفت در ایران، سوله‌ها معمولا تا ارتفاع ۱۲ متر ساخته می‌شوند. البته ارتفاع تاج سوله به میزان شیب بستگی دارد.

شیب استاندارد سوله

معمولا شیب سوله‌ها وابسته به اندازه سوله است. سوله دارای شیب در حدود ۱۰ تا ۳۰ در صد می‌باشد. البته این مقدار شیب در سوله‌هایی که دهانه کوچک‌تری دارند کمتر بوده و در حدود ۲۰ در صد هستند.

Rate this post