بچه سوله یک سازه می‌باشد که در کنار سوله مادر و چسبیده به آن طراحی و ساخته می‌گردد. در برخی موارد این نوع سوله با سوله دو قلو و یا چند قلو اشتباه گرفته می‌شود. این سازه، با در اختیارقرار دادن فضایی به کاربر و خط تولید سوله اصلی، این امکان را فراهم می‌کند تا برخی فرآیندها را که می‌توان از فرآیند تولید جدا نمود و یا فرآیندهایی را که اصولا نیاز به جداسازی دارند را به این مکان انتقال دهند. طراحی و ساخت بچه سوله را می‎توان هم در حین ساخت سوله اصلی انجام داد و هم بعد از پایان ساخت سازه اصلی می‌توان به‌صورت جداگانه آن را اجرا کرد. بچه سوله را می‌توان از نظر نحوه طراحی و ساخت، به چهار روش تک شیب یک طرفه و تک شیب دو طرفه، دو شیب یک طرفه و دو شیب دو طرفه ساخت که در ادامه هر یک از این انواع را بررسی می‌کنیم.

زمان ایده‌آل برای ساخت بچه سوله

 

زمان ایده‌آل برای ساخت بچه سوله

برای جواب دادن به این پرسش، پاسخ روشنی وجود ندارد و بسته به هر پروژه و شرایطی که دارد، تصمیم متناسب با شرایط گرفته می‌شود. می‌توان به شرایط زیر در بررسی این موضوع توجه نمود:

  • اگر از همان ابتدا نیاز به سازه کمکی برای سوله اصلی پیش بینی شد، بهتر است برای ساخت آن موازی با ساخت سوله اصلی اقدام کرد. به این صورت می‌توان در وقت و هزینه، صرفه جویی قابل توجهی  کرد تا از دردسرهای جانبی ساخت ‌و ساز در آینده، جلوگیری شود.
  • اگر برای یاخت بچه سوله، بودجه کافی در دست نیست و یا اینکه احتمال کمی برای نیاز به سازه کوچک جانبی وجود دارد، بهتر است شرایط را به گونه‌ای تنظیم کرد که برای درج بچه سوله فضای کافی، دست‌کم در یک سمت سوله اصلی و ترجیحاا در هر دو سمت آن در نظر گرفته شود. این موضوع نشان دهنده، هوشمندی و آینده نگری کارفرما و تیم سازنده سوله است که راهی برای رشد سازه ساخته شده باز می‌گذارد.

آیا بچه سوله مزاحم سوله مادر خواهد بود؟

پاسخ این سؤال به طور قطع خیر است.

اگر سوله مادر در یک سمت خود و یا حتی در هر دو سمت بچه سوله داشته باشد، در اصل ماجرا تفاوتی نخواهد داشت. عده‌ای فکر می‌کنند که اگر یک سازه کوچک جانبی در کنار سازه اصلی وجود داشته باشد، باعث تحمیل بار اضافی بر استراکچر آن می‌شود. اما واقعیت این است که محاسبات دقیق مهندسی نشان داده‌اند که نه تنها اینطور نیست، بلکه اگر این سازه در یک یا هر دو سمت سوله مادر وجود داشته باشد، می‌تواند بخشی از بار را مهار کند و از شدت بار کل وارده بر سازه اصلی کم ‌کند.

به همین دلیل اگر کاربری واحد صنعتی یا تولیدی این اجازه را دهد و نیاز به فضای مضاعف در آینده نزدیک محتمل باشد، بهتر است که ساخت این سازه‌‌های کوچک را موازی با ساخت سوله اصلی انجام داد.

کاربردهای بچه سوله چیست؟

بچه سوله را می‌توان برای مصارف مختلفی مورد استفاده قرار داد. تفاوتی ندارد که یک سوله سردخانه دارید یا در حال آماده‌سازی یک سوله فول امکانات می‌باشید، این سازه‌های جانبی به شدت برایتان کارآمد هستند. برخی از کاربردهای این سازه را می‌توانید در ادامه مطالعه کنید:

  • استفاده به عنوان سوله سایه ‌بان در مجاورت سوله اصلی
  • انبار اصلی یا فرعی برای ذخیره مواد اولیه یا نگهداری از محصولات
  • تأمین فضای لازم برای بخش اداری یا پشتیبانی کارخانه با یک سوله ارزان
  • نصب موقت در حاشیه بزرگراه‌های در حال ساخت به منظور اسکان موقت، آب‌رو و …
  • جدایش یکی از واحدهای خاص (مانند آبکاری، آزمایشگاه، تعمیرگاه ماشین‌آلات و …) بنا به دلایل فنی
  • پارکینگ موقت یا دائمی برای ماشین ‌‌های سبک و سنگین و حتی اسکان خودروی شخصی مدیران، کارکنان و مراجعین

کاربردهای بچه سوله چیست؟

طراحی و ساخت بچه سوله

نکته‌ای که در این بخش بسیار مهم است این می‌باشد که از ابتدای ساخت سوله اصلی،  اگر قرار است بچه سوله در کنار آن ساخته شود تمام جزئیات و محاسبات این سازه با توجه به وجود بچه سوله انجام شود. در برخی موارد بدون اینکه برای گرفتن مجوز اقدام شود، به شکل غیر قانونی اقدام به ساخت بچه سوله می‌کنند که این روش کار مشکلاتی را به وجود خواهد آورد. به همین دلیل است که گفته می‌شود باید از ابتدای ساخت سوله اصلی محاسبات ساخت سوله و بچه سوله به صورت اصولی انجام گیرد.

انواع بچه سوله

تک‌ شیب یک طرفه

این نوع سازه از یک طرف به دیوار سوله اصلی چسبیده و سقف آن، تنها از یک قسمت شیب‌دار برخوردار می‌باشد. در ظاهر شبیه به این است که یک نیم سوله به یک سمت از سوله اصلی اضافه شده است.

تک‌ شیب دو طرفه

در این نوع سوله، دو قسمت سازه جانبی تک شیب یک‌ طرفه که در بالا ذکر شد به طرفین سوله اصلی اضافه می‌شود. ابعاد این سوله‌ها می‌توانند با یکدیگر یکسان یا متفاوت باشند.

 

تک‌ شیب دو طرفه

دو شیب یک طرفه

در این حالت یک سوله کامل با ابعادی به مراتب کوچک‌تر از سوله اصلی که دارای سقف شیب‌دار دو‌ طرفه است، چسبیده به سوله اصلی از یک طرف می‌باشد. همان‌طور که پیشتر نیز عنوان گردید، این سازه به گونه‌ای ساخته می‌شود که ابعاد آن در قیاس با ابعاد سوله مادر، کمتر از 60 درصد از ابعاد سازه اصلی باشد.

دو شیب دو طرفه

در این حالت دو سازه دو شیب مجزا، چسبیده به دو سمت سوله اصلی ساخته می‌شود. این دو سازه می‌توانند دارای ابعاد یکسان یا متفاوت باشند.

بررسی قیمت بچه سوله

هزینه‌های ساخت این سازه در کنار سوله اصلی، با توجه به مشخصات ابعاد و کاربری مورد انتظار کارفرما، متغیر است و به محاسبه دقیق نیاز دارد. اما باید گفت، صرفه‌جویی‌هایی ریالی نیز از این نوع سوله به دست می‌آید. به دلیل اینکه در نیاز به فولاد مصرفی (بدون کاهش استحکام بنای سوله اصلی و کم شدن از فضاسازی ممکن) صرفه جویی می‌شود. همچنین به دلیل کاهش نیاز به نیروی انسانی، هزینه ساخت بچه سوله در قیاس با هزینه توسعه استراکچر سوله اصلی، در حدود 30 تا 40 درصد کمتر می‌شود.

Rate this post