در واقع دامداری  یکی از زیر شاخه‌های رشته کشاورزی است. یکی از مواد غذایی مورد نیاز انسان‌ها گوشت است. در قدیم‌ الایام انسان‌ها گوشت را از طریق شکار حیوان‌های مختلفی تهیه می‌کردند. پس از شروع تمدن انسان‌ها فهمیدند که بهتر است مواد غذایی مورد نیاز خود را پرورش دهند که این مواد غذایی شامل گیاهان و حیوانات می‌شد. به همین دلیل رفته رفته دامداری و نگهداری از حیوانات برای تامین گوشت مصرفی یک روال عادی شد. نگهداری دام نیاز به یک فضای مناسب دارد که یکی از راه‌های ایجاد آن سوله دامداری می‌باشد.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

برای نگهداری از دام و گاو و گوسفند می‌توان از سوله دامداری استفاده کرد. دام‌ها حیوانات مختلفی هستند که از آن‌ها برای استفاده از گوشت، پشم، پوست، شیر و سایر قسمت‌ها نگهداری می‌شود. در پرورش دام بیشتر حیواناتی نگهداری و پرورش می‌یابند که شامل گاو، گوسفند یا بز باشند زیرا دارای بیشترین کاربرد برای انسان‌ها هستند. در این مقاله می‌توانید اطلاعات بیشتری درمورد “سوله دامداری” به دست آورید.

نحوه ساخت سوله سبک دامداری

سوله سبک دامداری

یکی از شرایط محل نگهداری دام این است که باید باکیفیت و از استحکام کافی نیز برخوردار باشد. علاوه بر این قابلیت نصب تجهیزات جانبی دیگر هم برای چنین مکانی ضروری است. برخی از این تجهیزات عبارتند از تهویه هوای مناسب، وسیله گرمایش و سرمایش، روشنایی، محل علوفه دام و … که باید قابلیت نصب  داشته باشند. یک مورد مناسب برای دامداری سوله‌ها هستند که علاوه بر داشتن این قابلیت‌ها، دارای قیمت ارزان و همچنین نصب آسان هستند. همین عوامل، باعث کاربرد گسترده آن‌ها به ویژه در دامداری شده است. سوله سبک نوعی سوله با سقف قوسی شکل است که با استفاده از روش‌هایی مانند UBM، خرپایی و سازه فضایی ساخته می‌شود. اما به طور معمول برای ساخت سوله سبک دامداری از روش  UBM استفاده می‌گردد. در این روش از ورق گالوانیزه خودنگه‌دار، خودایستا و بدون نیاز به اسکلت‌بندی (تیر و ستون) استفاده می‌گردد.

اما نوع جدیدی از سوله‌ها که امروزه پدید آمده‌اند، سوله‌های خرپایی هستند که با ویژگی‌هایی مانند وزن پایین، استحکام بالا، قابلیت تحمل وزن بالا، مقاومت در شرایط جوی مختلف، قیمت تمام شده کم‌تر، امنیت بالا و … در حال جایگزینی با سایر سوله‌ها می‌باشند.

ارتفاع این نوع سوله سبک دامداری را در صورت لزوم می‌توان کاهش داد. اما نکته قابل توجه این است که باید ارتفاع مناسب برای ورود و خروج دام، خودروهای مخصوص و عواملی مشابه را در نظر گرفت. همچنین باید توجه کنید که ارتفاع سوله‌های نگهداری گوسفند نسبت به گاو متفاوت است.

نحوه ساخت سوله سبک دامداری

برای ساخت سوله سبک دامداری باید نکاتی را در نظر گرفت که از جمله می‌توان به مواردی مانند جنس متریال، ابعاد سوله دامداری، طول، عرض و ارتفاع سوله دامداری و اسکلت سازه اشاره نمود. تمامی مواردی که بیان شد باید با توجه به نوع کاربرد سوله و همچنین مکان مورد استفاده، با دقت و به صورت تخصصی محاسبه شوند. ارتفاع سوله دامداری، معمولا از ۲.۵ تا ۳ متر و طول ۱۲ متر است.

در ساخت سوله دامداری به جای استفاده از ورق‌های گالوانیزه می‌توان ورق‌های فولادی را به کار برد. این موضوع باعث بالا رفتن امنیت سوله می‌گردد؛ اما در عین حال باعث افزایش وزن آن می‌شود. برای کاهش هزینه می‌توان در ساخت انبار علوفه از ورق‌های گالوانیزه استفاده کرد.

نحوه ساخت سوله سبک دامداری

از دیگر نکات مهمی که برای ساخت سوله سبک دامداری باید به آن توجه نمود، موضوع تهویه آن است. با توجه به تجمع زیاد دام، این سوله‌ها یک سیستم تهویه قوی نیاز دارند تا این سیستم بتواند به طور پیوسته هوای داخل سوله را تهویه کند.

سوله‌های خرپایی که محدودیتی در ساخت دهانه ندارند، برای احداث دامداری‌ها مناسب‌ترند. محدودیتی در ساخت ارتفاع دهانه سوله‌ خرپایی برای دامداری وجود ندارد و اگر به دهانه با ارتفاع بیشتر نیاز باشد، می‌توان سوله دامداری خرپایی را با ارتفاع مناسب طراحی و اجرا نمود.

قیمت ساخت سوله دامداری

هزینه ساخت سوله برای هر مجموعه‌ای که بخواهد از سوله استفاده کند، در اولویت کار قرار دارد. قیمت سوله دامداری به عوامل مختلفی بستگی دارد که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنیم :

  • نوع کاربری سوله دامداری

می‌توان از سالن‌های فری استایل، یا سالن‌های سنتی با متراژهای کوچک‌تر از 300 متر استفاده کرد. از مزایای ساخت سوله فری استایل این است که  بهره‌وری از فضا و امکانات محوطه را به طرز چشمگیری بالا می‌برد. همچنین راندمان شیردهی دامی مانند گاو تهویه مناسب هوا، افزایش پیدا می‌کند.

  • متریال ساخت سوله

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار بر قیمت سوله دامداری، نوع متریال ساخت و کیفیت فولاد آن است.

  • ابعاد سوله

سوله‌های دامداری در تمامی ابعادی که مشتری بخواهد توسط ما قابل اجرا است. استفاده از سوله‌هایی که دهانه بزرگتری دارند باعث می‌شود که فضای بیشتری ایجاد شود و در پی آن بالا رفتن حجم نگهداری تعداد دام و دستگاه‌های دامداری را شاهد خواهیم بود.

چه نوع سوله ای برای پرورش دام سبک مناسب است؟

حال که با سوله دامداری سبک آشنا شدیم، قصد داریم در مورد مشخصاتی از سوله دامداری بحث کنیم که می‌تواند فضای مناسب برای ورود به این حوزه کاری را در اختیارمان بگذارد. با توجه به استحکام بالایی که سوله تیرورقی تأمین می‌کند و همچنین جلوگیری از بالا رفتن بی رویه وزن سازه دارد، بهترین انتخاب برای این منظور است که احداث سالن با دهانه وسیع و طول زیاد را نیز در اختیارمان می‌گذارد.
به دلیل اینکه سوله تیر ورقی دارای طراحی بهبود یافته‌ای است، در ساخت سوله پرورش دام سبک از کمترین سطح ممکن فولاد استفاده می‌کند و به همین دلیل است که قیمت مناسبی را در بر دارد. با وجود این، یک پیشنهاد ویژه توسط گروه صنعتی آریان ساز که می‌تواند هزینه‌های شما را تا 30% نسبت به فرآیند معمول ساخت سوله کاهش دهد این است که  از سوله دامداری دست دوم  استفاده کنید تا علاوه بر کاهش هزینه، سرعت اجرای سوله و تحویل فوری سازه را داشته باشید و از این نظر، منافع چندگانه را برای کارفرما در پی دارد.ابعاد سوله

چرا عده ای به سراغ سوله دامداری سنتی می‌روند؟

ابتدا لازم است دامداری سنتی را بررسی کنیم. امروزه دامداری به شکل صنعتی و در ابعاد بزرگ انجام می‌گیرد اما شیوه سنتی روشی است که مردم از گذشته برای تامین نیازهای خود انجام می‌دادند. اما چرا با وجود گسترش صنعت امروزه برخی از افراد همچنان به آن مشغول هستند؟ برخی از این دلایل را بیان می‌کنیم:

  • تامین گوشت برای غذای مصرفی روزمره
  • استفاده از شیر و تهیه سایر لینیات
  • در دسترس بودن روزانه تخم مرغ
  • استفاده از مواد غذایی ارگانیک و تازه
  • به عنوان سرگرمی و پر کردن اوقات فراغت
  • کاهش هزینه خرید مواد غذایی

هدف کشاورز در مدل دامداری سنتی کسب درآمد نیست، بلکه هدف این است که بتواند نیازهای روزمره خود را تامین کند. در صورتی که اگر مزرعه بزرگ باشد می‌توان از سوله دامداری سنتی استفاده کرد. این سازه دارای استحکام بیشتر و کاهش هزینه و مزایای دیگری می‌باشد. اما مقیاس این سازه معمولا کوچکتر از سوله صنعتی دامداری است.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن ، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)