یکی از قدیمی ترین انواع سوله، سوله‌های تیرورقی می‌باشد که از فلز ساخته می‌شوند و از طریق جوش به هم متصل می‌شوند و برای در صنایع گوناگونی کاربرد دارند. از جمله این صنایع می توان به ساخت سوله گاوداری، سوله مرغداری و … اشاره کرد. یکی از مهم‌ترین عیب‌های این نوع سوله‌ها وزن بسیار بالا و همچنین محدودیت در اندازه دهانه آن‌ها است. در گذشته برای ساخت سوله گاوداری از سازه‌های تیرورقی بسیار استفاده می‌شده است. اما با به‌روز شدن متدهای مهندسی و روش‌های جدید نگهداری دام در حال حاضر روش خرپایی بهترین گزینه برای ساخت سوله گاوداری است.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 6 دقیقه

ساخت سوله گاوداری

در حال حاضر اجرا و ساخت سوله گاوداری تفاوت‌های زیادی  با زمان‌ گذشته پیدا کرده است، همچنین با توجه به نوع ساخت و ابعادی که برای سبک‌های فری استایل در نظر گرفته می‌شود، هم از لحاظ هزینه بسیار به صرفه‌تر است و هم از لحاظ کیفیت اجرا و بالا رفتن راندمان گاوداری مناسب است. این امر مهم هم در پرواری‌ها بسیار بالاتر می‌رود و هم در شیری‌ها، همچنین در بحث نگهداری، خوراک‌دهی ، باعث پایین آمدن هزینه‌ها می‌شود. همچنین شرکت آریان ساز از مهندسین و متخصصینی بهره می‌برد که با دانش خود توانسته‌اند سبک‌ترین سوله‌های گاوداری که مورد تایید سازمان نظام مهندسی هستند را ساخته و به مشتریان تحویل دهند. برای مثال در حال حاضر سازه‌هایی با دهانه ۳۲ متر ساخته‌ایم که وزن این سازه‌ها در هر متر مربع ۱۹ کیلوگرم است، این انقلابی در ساخت سوله گاوداری است.

ساخت سوله گاوداری

در این بازار بزرگ ساخت سوله تنها برخی از گروه‌های صنعتی هستند که بر اساس استانداردها و قوانین روز این کار را انجام می‌دهند. مجموعه ما با ساخت سوله‌های استاندارد این امکان را به مراکز صنعتی و تولیدی‌ها می‌دهد  تا در محیطی امن بتوانند فعالیت‌های خود را انجام دهند و نگرانی نیز برای حوادث احتمالی نداشته باشند.

ابعاد سوله گاوداری

می‌توانیم بگوییم یکی از بیشترین درخواست‌هایی که برای ساخت سوله داریم مربوط به ساخت “سوله گاوداری” است.

از ویژگی‌های سوله گاوداری می‌توان به ابعاد آن‌ها اشاره کرد، این سوله‌ها باید متراژ نسبتا بالایی داشته باشند تا فضای کافی برای نصب تجهیزات و نیز نگهداری دام‌ها در آن‌ها فراهم شود.  از دیگر خصوصیات این نوع سوله‌ها استحکام آن‌ها می‌باشد به همین دلیل باید از متریال و مصالح مرغوب استفاده شود و ساخت سازه توسط علم و تجهیزات روز صورت گیرد. متراژ مورد نیاز برای ساخت سوله گاوداری‌ یکسان نیست و پارامتر های زیادی در تعیین ابعاد سوله گاوداری تاثیر دارند. از جمله این پارامترها می‌توان چند راسی بودن گاوداری ، نوع کاربری گاوداری و … را نام برد. اما چیزی که می‌توان با قاطغیت گفت این است که، این سوله‌ها باید با متراژ نسبتا بالایی ساخته ‌شوند تا فضای کافی برای نصب تجهیزات و نیز نگهداری از دام را داشته باشند. همچنین از دیگر موارد، استحکام سوله گاوداری است به همین دلیل باید از متریال و مصالح مرغوب استفاده شود.

ارتفاع سوله گاوداری

اینکه ارتفاع سوله گاوداری چقدر باشد، با توجه به نوع پروار و نوع گاو متفاوت است. برای گاوهای بزرگ جثه  شیرده یا آبستن و در مناطق سردسیر ارتفاع 305 متر و در مناطق گرمسیر 4.45 متر ارتفاع بسیار مناسبی هست. همچنین برای سوله‌ها دامداری و پروار گوسفند ارتفاع 5 متر مناسب است. در این سوله‌ها با توجه به تراکم گوسفند و نوع تنفس آن فضای دامداری برای گوسفند هرچقدرخنک‌تر باشد بهتر است.

ارتفاع سوله گاوداری

سوله گاوداری سنتی

برای ساخت سوله گاوداری، اگر می‌خواهید یک گاوداری به شیوه سنتی و در یک سوله به عرض کم و  در کل مساحت کم کار کنید بهتر است که از سازه تیر ورقی استفاده کنید. این نوع سوله‌ها مقاومت بالایی دارند و می‌توانند تا مدت‌ها بعد از نصب نیز استفاده شوند. این سوله‌ها کیفیت ساخت بالایی دارند و باعث شده است که یکی از کامل‌ترین گزینه‌های ساخت سوله به‌شمار آیند. زیرا  تیرورقی که در آن‌ها استفاده شده است علاوه بر استحکام بالا دارای زیبایی نیز می‌باشد. علاوه بر این می‌توان اسکلت آن را نیز در صورت لزوم دمونتاژ کرد.

اما اگر می‌خواهید یک سوله گاوداری صنعتی و فری استایل داشته باشید بهتر است که از سازه‌های خرپایی استفاده کنید، زیرا این سازه‌ها را می‌توان با وزن بسیار پایینی و البته با رعایت تمام آیین‌نامه‌های مقررات ملی ساختمان و تاییدیه نظام مهندسی احداث کرد. اجزای این سازه‌ها تفاوت چندانی با سازه‌های تیر ورقی ندارند و در کل نوع مقطع آن‌ها و نوع چیدمان فولاد در آن با هم تفاوت دارند.

هزینه ساخت سوله گاوداری

برای ساخت سوله گاوداری، هزینه‌های ساخت سوله در اولویت کار هستند. هزینه ساخت سوله به عوامل مختلفی مانند زیر بستگی دارد:

نوع کاربرد سوله

فرقی ندارد که قرار است سالن‌های فری استال که پیشرفته‌ترین و مدرن‌ترین نوع سوله فری استال هستند، ساخته شوند یا سالن‌های سنتی با متراژهای کوچک‌تر از 300 متر که هنوز هم مانند گذشته در برخی بافت‌ها وجود دارند و به تولید به سنتی‌ترین سبک آن مشغول هستند اما مزیت این است که احداث سوله فری استال باعث می‌شود بهره‌وری از فضا و امکانات محوطه به طور چشمگیری بالا ‌رود. همچنین به دلیل تهویه مناسب هوا، راندمان شیردهی افزایش پیدا می‌کند.

هزینه ساخت سوله گاوداری

متریال ساخت سوله

عامل دیگر موثر در قیمت ساخت سوله نوع متریال و کیفیت فولاد به کار رفته در آن است. برخی از سازندگان سوله متاسفانه برای ساخت سوله از متریال ضعیف و بی کیفیت استفاده می‌کنند که با اصول حرفه‌ای تولید استراکچر فلزی منافات دارد. نخستین وظیفه هر سازنده، استفاده از بهترین متریال، مناسب با بودجه مشتری است.

ابعاد سوله

این سوله‌ها  در هر ابعادی که مشتری در نر داشته باشد، قابل ساخت و تحویل هستند. استفاده از سوله‌های با دهانه بیشتر باعث ایجاد فضای بیشتر، امکان نگهداری تعداد دام بیشتر و امکان استقرار ماشین آلات متعدد را فراهم می‌کند. به‌خصوص با حذف ستون میانی از سوله، هیچ‌گونه مزاحمتی در فضاسازی و تفکیک به وجود نمی‌آید.

شرکت آریان ساز، انواع سوله را به منظور سالن‌های جانبی دامداری، سوله کشتارگاهی دام، گاوداری، ساخت سوله مرغداری و … به صورت پیش ساخته و آماده تحویل و در ابعاد مختلف، تولید و جهت عرضه آماده می‌کند.

5/5 - (2 امتیاز)