خوب است بدانید طراحی سقف سوله، قلب تپنده این بنای صنعتی یعنی سوله می‎‎‌باشد. این قسمت از سازه آنقدر اهمیت بالایی دارد که بیشترین زمان و دقت برای مرحله طراحی، صرف طراحی سقف سوله می‎‌شود و این توجه نیز بی‌دلیل نیست. طبق تعریف، در ساخت سوله یک بنا با دهانه عریض و فاقد ستون میانی ساخته می‌شود و به این صورت است که این سازه به یک سقف خاص با طراحی ویژه نیاز خواهد داشت. در این مقاله قصد داریم که در مورد طراحی پوشش سقف سوله و نکات آن صحبت کنیم. با توجه به اینکه طراحی سقف سوله اهمیت بالایی دارد، هر گونه تصمیمی که در مورد این بخش از سازه گرفته شود باید با دقت بالا و وسواس قابل توجهی انجام گیرد.

محاسبه درصد شیب سقف سوله

نخستین عامل که باعث می‎‌شود سقف سوله صنعتی به صورت شیب دار ساخته شود، عامل جغرافیایی است. وجود شیب در طراحی سقف سوله به این دلیل است که باعث می‎‌‎شود تحمل بار برف و بارندگی برای سازه آسان‎‎‌‎‎‎تر گردد و از این قسمت، به اسکلت فلزی سوله فشار کمتری وارد شود. به طور معمول در مناطق کوهستانی که بار برف زیادی دارند و همچنین در مناطق پر بارانی مانند استان‏‏‏‏‏‏‏‎‎های مازنداران ، گیلان و گلستان، درصد شیب سقف را نسبت به سایر نواحی بالاتر در نظر می‎‎‎‎‎‌‌‌گیرند.

یک مورد دیگر که بر درصد شیب سوله تاثیرگذار است، عرض دهانه سوله است که ارتباط معکوسی با درصد شیب دارد. به بیان دیگر، هر چه دهانه سوله عریض‌تر باشد، برای شیب سقف درصد کمتری در مرحله طراحی سقف سوله تعیین می‌شود و برعکس. در مجموع یکی از اصول مهم که در ساخت و ساز وجود دارد، این است که اگر بخواهیم بدون به کار بردن ستون میانی به احداث سقف اقدام کنیم، معمولا چاره‎‎‎‎‎‌‌‏‏ای جز استفاده از سقف گنبدی یا سقف شیبدار نخواهیم داشت. به همین دلیل است که سقف سوله به صورت شیبدار می‎شود.

 

محاسبه درصد شیب سقف سوله

انتخاب پوشش مناسب برای طراحی سقف سوله

بعداز اینکه رفترها به درستی روی سر ستون‎‎‎‌‌ها قرار داده شدند و پرلین‎ها و سایر مهارهای سقفی نیز در محل مناسب خود نصب شدند، اجرای استراکچر فلزی سقف با موفقیت به پایان می‎رسد و بعد از آن نیز زمان تکمیل پوشش سقف است. هدف اجرای پوشش‎‏‏‏‏‎های سقفی برای سوله، در مرحله اول عایق سازی حرارتی و صوتی است؛ به این صورت که باعث جلوگیری از تبادل دمایی با محیط بیرون سوله می‎‏‏‏‌‌‌‌‎‎‎‏‏‏‏‎شود، علاوه بر این باعث به حداقل رسیدن انتقال صوتی از داخل سوله به بیرون یا برعکس می‎‎‎‌‌‌شود. در این مرحله در واقع به دنبال این هستیم که سوله را به لحاظ دمایی و صوتی ایزوله کنیم. از طرف دیگر سوله باید در برابر بارندگی و رطوبت و زنگ زدگی مقاوم باشد که این موارد در خصوص پوشش بیرونی سوله باید رعایت شوند.

در فرآیند طراحی سقف سوله باید به صورت همزمان به نمای درونی و نمای بیرونی سقف توجه گردد. تصویری که از داخل سوله و با نگاه به سقف سازه پیدا است، نمایی از اتصالات فولادی رفترها و مهاربندی‎‎‎‌‌‌های آن است که فواصل بین آن‌ها خالی می‎‎‎‌‌‌‌باشد. پر کردن این فواصل با متریال مناسب باعث می‎‎‎‌‌‌شود جلوه خوبی به نمای داخلی سقف سوله داده شود. نمای بیرونی سقف سوله، نوعی دکور و نماد زیبایی است که لازم است نیم نگاه زیبایی شناختی نیز به آن داشته باشید.

انواع پوشش‎‎‎‌‌های متداول برای سقف سوله از گذشته تا به امروز  تغییرات زیادی داشته است. در مقاله پوشش سقف سوله و معرفی انواع پوشش می‎‎‌‌‌‌‎‎‎‌‌‏‏‏‎توانید گریزی بر انواع حالت‎‌‎‎هایی است که برای طراحی سقف سوله امکان‎‌‎‎پذیر است داشته باشید و آن‎‎‎‌‌ها را برای پوشش نهایی مد نظر قرار دهید.

 

پیش بینی آینده در طراحی سقف سوله

پیش بینی آینده در طراحی سقف سوله

برای طراحی سقف سوله باید آینده کاری واحد صنعتی مربوطه را نیز در نظر بگیرید و در زمان حال متوقف نشوید. سازه فولادی یک محصول مترقی و تکمیل شونده می‎‎‎‌‌‎‏‏‏‎باشد که در آینده قابلیت اعمال تغییرات را دارد. مثلا یک واحد صنعتی ممکن است امروز به جرثقیل سقفی نیازی نداشته باشد، اما در آینده نزدیک برای جابه‌جایی بارهای درون کارخانه‌ای نیازمند این تجهیزات شود. چنین مواردی خیلی زیاد است که در گذر زمان، نیاز به اعمال تغییرات در سوله احساس شود. اصول حرفه‌‎ای  طراحی سوله به این صورت است که استراکچر سقف تا حد امکان مستحکم و مقاوم باشد که سازنده بتواند در آینده نزدیک، به آسانی تغییرات لازم را اعمال کند. این موضوع علاوه بر طراحی سقف سوله، در سایر قسمت‌های اسکلت فلزی، به‌خصوص در اتصالات مهم نیز لحاظ می‌شود.

 

نکات کلیدی در طراحی سقف سوله

نکات کلیدی در طراحی سقف سوله

در انتهای مقاله سعی داریم، نگاهی گذرا به طراحی سقف سوله داشته باشیم و فهرستی از مهم‌ترین نکات ضروری و اجرایی در این مرحله را بیان کنیم. مطالعه این قسمت در واقع یک مرور جامع و سریع از تمام مقاله می‌‎باشد. علاوه بر این برخی از نکات که فرصت شرح و بررسی پیدا نکردند، می‎‌توان در این قسمت به آن‎‌ها پرداخت.

1- کاربری سوله دارای نقش مهمی در تعیین طراحی سوله و نوع اجرای آن می‎‎‎‌باشد. در واقع با توجه به اینکه قرار است چه نوع صنعت و اشتغالی در سوله مشغول به کار شود، طراحی سقفی ممکن است دستخوش تغییراتی شود. برای مثال، سوله‎‌هایی که به کوره مجهز هستند، در انتخاب جنس مواد موجود در پوشش سقف باید دقت کنند تا در مجاورت هوای به شدت گرم متراکم شده در سقف، ذوب و یا دچار آتش سوزی نشوند.

2- علاوه بر بعد فنی که باید به آن توجه شود، نگاه زیبایی شناختی نیز مهم می‎‌‌باشد. به این ترتیب لازم است که به جذابیت‌‏های بصری و زیبایی‎‎‏‌های ظاهری نیز در طراحی سقف سوله توجه نمود.

3- به جرات می‌‎توان سقف سوله را قلب سازه و مهم‎‌‌ترین قسمت آن در نظر گرفت. به همین دلیل در طراحی سقف سوله باید از برترین متخصصان این حوزه کمک گرفت تا بتوان بهترین طرح ممکن را تولید کرد.

Rate this post