به دلیل اینکه فونداسیون سوله صنعتی دارای نقش اصلی و تاثیرگذاری در مقاومت سوله است باید با اصول خاصی اجرا شود. در حالت کلی فونداسیون سوله صنعتی بخش به هم پیوسته زیرین یا کف سازه می‌باشد که با زمین در تماس مستقیم است و وظیفه آن نیز انتقال برآیند بارهای ساختمان به سطح زمین است. یکی از بخش‌های اجرای فونداسیون سوله، کف‌سازی سوله است که باعث جلوگیری از نشست ساختمان و مشکلاتی از این قبیل می‌شود. به همین دلیل آشنایی با انواع فونداسیون سوله و نحوه سازماندهی آن در ساخت بنا در استحکام آن دارای نقش مهمی است.

در این مقاله به بررسی نحوه اجرای فونداسیون سوله، انواع فونداسیون سوله و قیمت آن خواهیم پرداخت.

فونداسیون سوله چیست؟

بخش به هم پیوسته و زیرین یک سازه فوندانسیون نامیده می‌شود که به طور مستقیم با زمین تماس دارد و بارهایی که بر سازه وارد می‌شود را به زمین انتقال می‌دهد. بنابراین می‌توان گفت وظیفه انتقال نیرو از ستون به زمین و خاک اطراف، بر عهده فونداسیون است. دلیل اینکه بخش فونداسیون سوله نسبت به بخش‌های دیگر مهم است، این می‌باشد که تمام سنگینی سوله بر فونداسیون وارد می‌شود. فونداسیون سوله انواع و ابعاد مختلفی دارد که انتخاب ابعاد فوندانسیون سوله و نوع آن، به نوع سازه و میزان نیرویی که به آن وارد می‌شود، نوع خاک زمین، شرایط آب و هوایی هر منطقه و همچنین بافت لایه، بستگی دارد.

 

فونداسیون سوله چیست؟

انواع فونداسیون سوله

همان‌طور که بیان کردیم فنداسیون سوله دارای انواع مختلفی است، که در این بخش به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

 پی منفرد با شناژ

پی منفرد یکی از انواع فونداسیون سوله است. زمانی از این نوع فونداسیون باید استفاده شود که در سازه بارگذاری متمرکز وجود داشته باشد و بیشترین فشار وارد شده نیز بر روی پایه ستون‌ها باشد. در واقع فونداسیون‌های منفرد می‌توانند بار یک ستون منفرد را تحمل ‌کنند.

فونداسیون گسترده

این نوع از فونداسیون سوله، در سوله‌هایی کاربرد دارد که وزن آن‌ها به صورت همگن در سطح توزیع شده باشد و در استراکچر فلزی تمرکز بار نقطه‌ای وجود نداشته باشد.

فونداسیون نواری

در این نوع فونداسیون، نواری را که از بتن مسلح با عرض مشخص ساخته شده است را دور تا دور سطح زیر سوله اجرا می‌کنند، تا فشار وارده از طرف سوله به این نوار وارد شود.

 مراحل ساخت فونداسیون سوله

برای اجرای فونداسیون سوله، باید مراحل مربوط را قدم به قدم و با دقت پیش برد تا بتوان به نتیجه مورد نظر و دلخواه رسید. در این بخش نحوه اجرای فونداسیون سوله را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

آزمایش خاک: اولین مرحله در اجرای فنداسیون سوله، آزمایش خاک می‌باشد، زیرا هر منطقه با توجه به ویژگی‌های خود دارای جنس خاک خاص و متفاوت با منطقه دیگر است. در این مرحله میزان سفتی زمین مورد آمزمایش قرار گرفته تا میزان تحمل پذیری آن در برابر وزن سوله مشخص شود. در این مرحله اگر مقاومت خاک، بالای یک کیلوگرم در هر متر مربع باشد، آن زمین برای ساخت سوله مناسب است.

تعیین وزن سوله: برای اینکه فرم فندانسیون سوله را مشخص کنیم نیاز به وزن سوله داریم. بنابراین برای ساخت فونداسیون باید وزن سوله را از سازنده آن بپرسیم.

تهیه نقشه فونداسیون سوله: این نقشه دارای دو قسمت نقشه پایه و نقشه کلی است که بر اساس ابعاد سوله مشخص می‌شود. در تهیه نقشه فندانسیون سوله باید دقت زیادی به خرج داد، مثلا برای کاهش قیمت فونداسیون نباید تغییراتی را به صورت خودسرانه انجام داد، زیرا همانطور که بیان کردیم فونداسیون یکی از بخش‌های بسیار مهم در ساخت سوله است.

 

نقشه فونداسیون سوله

حذف عوامل مزاحم: در این مرحله باید عوامل مزاحم مانند درختان، گیاهان و ریشه‌های آن‌ها، سنگ، کلوخ و موارد دیگر را جمع آوری نمود تا برای اجرای فونداسیون سوله به عنوان عامل مزاحم نباشند.

تعیین موقعیت اجرای فنداسیون سوله: این مرحله توجیه نقشه نیز نامیده می‌شود که آن را با کمک گرفتن از ابزارهایی مانند دوربین تئودولیت، ریسمان، متر، گونیا و… انجام می‌دهند. در این مرحله شمال نقشه را با شمال جغرافیایی منطبق می‌کنند و سپس به مشخص کردن محورهای طولی و عرضی می‌ پردازند.

تسطیح زمین: تسطیح زمین به معنی این است که، زمینی که قرار است سوله در آن بنا شود باید مسطح باشد. این مرحله را برای تراز شدن سوله انجام می‌دهند و در آن سفت کردن خاک زمین و از بین بردن شیب‌های آن انجام می‌شود.

خاکبرداری: برای انجام مرحله خاکبرداری باید یک سری اطلاعات اولیه مانند عمق یخبندان، مقاومت فشاری خاک، آب زیرزمینی و….  را به‌دست آورد تا  احتمال ریزش، در آن به حداقل برسد.

زیرسازی فونداسیون: به هنگام اجرای فنداسیون سوله، ممکن است به چاه‌های بلا استفاده و یا قنات‌های خالی برخورد کنید، برای رفع این مشکل  لازم است که از پی مرکب یا تخت استفاده کنید و یا می‌توانید قنات را با دال بتن بپوشانید. برای اینکه خاک متراکم شود ابتدا باید خاک را خیس کرد، سپس با غلتک روی آن کوبید.

بتن مگر یا بتن نظافت: در این مرحله از اجرای فندانسیون سوله باید بتن مگر یا بتن نظافت اجرا شود. بتن مگر بتنی است که عیار سیمان آن کم است. در این مرحله قبل از اینکه بتن‌ریزی اصلی انجام شود، باید بتن مگر با ضخامت ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر با عیار ۱۵۰ کیلوگرم سیمان در متر مکعب در محل مورد نظر ریخته شود.

قالب بندی فنداسیون سوله: برای اجرای قالب بندی فوندانسیون سوله از تخته‌هایی که دارای ضخامت ۳ سانتی متری هستند استفاده می‌شود. از دیگر ابزارهای قالب بندی، ورق‌های فلزی، قالب آجری و یا حتی ورق‌های پلاستیکی می‌باشند.

 

قالب بندی فنداسیون سوله

قیمت اجرای فوندانسیون سوله

تعیین هزینه فونداسیون سوله با توجه به مواردی مانند متراژ، مصالح کاربردی، نوع سوله صنعتی و همین طور سختی کار متفاوت است و هزینه‌های متفاوتی را در بر می‌گیرد. طراحی و ساخت فونداسیون سوله صنعتی نیز مانند دیگر بخش‌های ساخت و ساز دارای هزینه‌هایی است. برای دسترسی به هزینه اجرای فونداسیون سوله صنعتی در انواع مختلف به همراه کف سازی مناسب با افراد متخصص در این زمینه در آریان ساز ارتباط باشید.

5/5 - (2 امتیاز)