یکی از لوازم سوله استرات است که با نام عمومی کلاف افقی نیز شناخته می‌شود زیرا به عنوان اجزای طولی افقی در سوله‌‎ها کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم موضوع استرات در سوله چیست را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین برای بالا بردن اطلاعات خود در زمینه‌های مختلف مانند سوله چیست، انواع سوله و کاربردهای آن‌ها، دیگر مقالات ما را مطالعه کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای این مقاله از آریان ساز با ما همراه باشید.

استرات در سوله چیست؟

استرات‌ها اعضای طولی افقی هستند که وظیفه‌شان اتصال دو قاب متوالی در چند نقطه به‌صورت متقارن به یکدیگر می‌باشد. این اعضا اغلب از مقطع قوطی و لوله تهیه می‎‌گردند. از کاربردهای strut در سوله می‌توان به اتصال قاب‎‌ها به یکدیگر و باعث انتقال نیرو از یک قاب به قاب دیگر است. همچنین می‎‌تواند فضای لازم برای نصب مهاربندهای قائم و افقی را ایجاد و در آخر نیز برای تعدیل جابه‌جایی قاب‌های میانی سوله در راستای عرضی در برابر نیروهای جانبی کاربرد دارد. در کل می‎‌توان استرات‎‌ها را به‌عنوان تکیه گاه جانبی و باعث افزایش ظرفیت اعضا در نظر گرفت. طول استرات‌های سوله بین ۵ تا ۸ متر می‌باشد و نحوه اتصال آن‌ها به این صورت است که ابتدا با کمک جوش به جان تیر و ستون اصلی وصل شده و در فاصله کمی از بر تیر و ستون اصلی با کمک اتصال فلنجی به قسمت میانی متصل می‎‌شوند.


سوله چادری صنعتی و سوله چادری انباری


جنس استرات در سوله

جنس استرات در سوله باید آنقدر مستحکم باشد که بتواند دو قاب سوله در نقاط مختلف را به صورت متوالی و متقارن به یکدیگر وصل کند، به همین دلیل جنس استرات در سوله از لوله‌‎های محکم می‌‎باشد. برای خرید لوازم و قطعات سوله می‏ توانید به سایت آریان ساز مراجعه کنید. آریان ساز، عرضه کننده بهترین و مرغوب‎ترین لوازم سوله و سوله‎‌‌های از پیش ساخته است. برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در آریان ساز در ارتباط باشید.

 

استرات در سوله چیست؟

اجزا سوله و مصالح به کار رفته در آن

  1. استرات سوله: این اجزا در بیشتر مواقع از مقطع لوله و قوطی ساخته می‌‎شوند. برای اتصال دو قاب متوالی در چند نقطه به طور متقارن جهت  انتقال نیرو، تعدیل جابه‌جایی قاب‌های وسطی در مقابل فشارهای جانبی استفاده می‌کنند.
  2. مهاربند: این اجزا در راستای طولی و در برخی موارد در راستای عرضی به منظور افزایش دادن سختی لوله به کار می‌روند که در دو نوع قائم و افقی وجود دارد که از جنس دوبل نبشی، دوبل ناودانی، قوطی و لوله ساخته می‌شوند.
  3. لاپه: مقطع‌های محوری هستند که باعث اتصال دیوارهای سبک و پوشش سقف به تیرها و ستون‌های اصلی می‌شود. لاپه‌ها دارای دو نوع دیواری و سقفی هستند. اتصال لاپه‌ها توسط پیچ به نبشی و در نهایت به قاب اصلی است.
  4. سینه بند: در قسمت‌هایی که بال زیری تیر اصلی تحت فشار به کمک سینه بند، بال فشاری به لاپه‌ها متصل می‌شود که به منظور جلوگیری از کمانش پیچشی جانبی بال تیر اصلی می‌باشد.
  5. جرثقیل: جرثقیل‌هایی که در سوله‌ها استفاده زیادی دارند از نوع سقفی هستند و به صورت عرضی و طولی نصب می‌شوند و در تمام سالن قابل حرکت هستند.
  6. پی سوله: پی‌ها از کلاف‌هایی که دارای خاصیت کششی هستند تشکیل شده‌اند و ستون‌های سوله را به این پی‌های منفرد وصل می‌کنند.

سگراد در سوله چیست؟ کاربردهای سگراد


کاربرد استرات در سوله

وظیفه اصلی استرات‌ها اتصال قاب‌های اصلی سوله به هم است، علاوه بر این، می‎‌‎‎توان از استرات به عنوان یک مهار طولی استفاده کرد، زیرا هنگامی که استرات‌ها به ستون‌های قاب متصل می‌شوند و طول موثر کمان آن را در اطراف محور ضعیف ستون کاهش می‌دهند، از طرف دیگر نیز باعث تقویت پایداری و استحکام ستون در برابر کمانش می‌شوند. شاید جالب باشد که اغلب مقاطع قوطی شکل را به عنوان استرات‌ها به کار می‌برند و هدف از طراحی آن‌ها نیروهای محوری می‎‌‎باشد. نحوه اتصال استرات‎‎‌‏ها به ستون نیز به این صورت است که اکثر آن‎‌‎ها به صورت مفصلی به ستون متصل می‎‏‏‎‎‎‎‎‏‏‏گردند.


انواع دیوار سوله و موارد کاربرد آن‌ها


تفاوت گیرت با استرات

ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که تفاوت گیرت با استرات چیست؟ در پاسخ باید بگوییم که عمده تفاوت این دو، در نحوه عملکرد آن‎ها می‎‏‎‎‌‌باشد‌. مقطع و نحوه اتصال استرات‏‌ها به این صورت طراحی می‌‏شوند که برای این که نیروهای جانبی، انتقال داده شوند، در راستای طول سوله قرار می‌‏گیرند درحالی که گیرت‏‎‏‏‎ها به عنوان نگهدارنده دیوارهای سبک به کار می‎‏‎‏‏‏‎‎‎روند و در مقابله با نیروهای باد برای عملکرد قاب خمشی طراحی شده‌اند.

کاربرد استرات در سوله


نکات کلیدی در طراحی سقف سوله


نقش پرلین و استرات در اجرای سوله

همانطور که بیان کردیم پرلین یا لاپه یکی از بخش‌‏های مهم از اجرای سوله را به خود اختصاص می‏‌دهند و در ابعاد ۱۶ و ۱۹ متر برای نصب و اجرا تحویل داده می‏‌شوند، تحویل این اجزا به سایت پروژه اهمیت زیادی دارد و به همین دلیل به یک برنامه ریزی دقیق نیاز دارند.

پیمانکار پروژه تدارکات مربوط به این اجزا را عهده دار است و بر نحوه راه اندازی آن‏ها در تمامی مدت نصب نظارت دارد تا این ترتیب‌‎ها به هنگام نصب اسکلت به خوبی رعایت شوند و هیچ‌گونه ایراد و خطایی در تدارک عملیات رخ ندهد.

نصب ریل‌های Strut در سوله

نصب ریل‌های Strut در سوله

در نصب اسکلت و اجرای سوله در نصب ریل‌های استرات نیز باید توجه شود، نصب و راه اندازی پرلین‌ها بر عهده پلت‌های فرم‌های جرثقیل متحرک است و اجزا و قطعات توسط جرثقیل‌ها از پشت کامیون به محل انبار حمل شده و یا روی زمین قرار داده می‌شوند. این روش جابه‌جایی و حمل به کارکنان پیمانکار فولاد کمک زیادی می‌کند و باعث جلوگیری از تجمع پرلین‌ها روی تیرهای رفتر بدون مهار بند جانبی می‌شوند. در این زمان تمامی اجزا و قطعات سقف که نیاز به پلت فرم‌های جرثقیل‌های متحرک دارند، نصب می‌شود زیرا این ابزار بلافاصله بعد از نصب تورهای ایمنی در عملیات روکش از کار خارج می‌شوند. تورهای نصب شده تا هنگام از دست دادن شکنندگی توسط سقف  و محکم ماندن سرجای خود باقی خواهد ماند.

Rate this post