شاید شما نیز نمی‌دانید که میل مهار سگراد چیست؟ و یا کاربرد سگراد در سوله چیست؟ برای پاسخ به این سوالات ما مقاله پیش روی را برایتان آماده کرده‌ایم؛ پس در ادامه  همراه ما باشید.

سوله یک سازه با سقف شیبدار می‌باشد که از اجزای مختلفی تشکیل شده است و یکی از این اجزا میل مهار سگراد است. یکی از مهم‌ترین بخش‌های ساخت سوله شناخت اجزای آن می‌باشد و تمامی سازندگان سوله نیز باید به این موضوع آگاه باشند که هر کدام از اجزای سوله با توجه به ویژگی‌های خاص خود وظیفه منحصر به فردی را بر عهده دارند و تمامی این اجزا مانند اعضای یک بدن در کنار هم  سوله را سرپا نگه می‌دارند.

سگراد در سوله چیست؟

سگراد در سوله یکی از اجزای مهم در این سازه است که وظیفه‌اش مهار لایه‌های سوله می‌باشد. سگراد سوله همان میله مهار است.

اجزای تشکیل دهنده سوله یکی از مهم‌ترین قسمت‌های ساخت سوله هستند که شناخت این اجزا برای سازندگان بسیار مهم می‌باشد. به یاد داشته باشید که هر کدام از اجزای سوله با مشخصات خاص خود وظیفه منحصر به فردی را بر عهده دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا بتوانید با سگراد و کاربرد سگراد در سوله آشنایی پیدا کنید.


سوله بهداشتی چیست؟


سگراد در سوله چیست؟

سوله چیست؟

نوعی سازه‌ فلزی شیب‌دار است که با توجه به محاسبات فنی خاص طراحی و ساخته می‌شود. همانطور که قبلا نیز بیان کردیم از این سازه‌ها در کارخانه‌ها، انبارها، آشیانه‌های هواپیما، مرغداری‌ها، سالن‌های ورزشی، فروشگاه‌های بزرگ، تعمیرگاه‌ها و … استفاده می‌شود.

میل مهار sag rod

میل مهار سگراد از اجزایی است که برای مهار لایه‌های سوله به کار برده می‌شود. البته نمی‌توان گفت که تنها وظیفه سگراد، مهار لایه‌های سوله است؛ بلکه وظایف بیشمار دیگری نیز دارد. برای نمونه یکی  از وظایف این بخش تنظیم زاویه بین پرلین‌ها و دهانه سوله است. در واقع سگراد در سوله نیروهای ثقلی را به رقص سولماز منتقل می‌کند و برای محور ضعیف لاپه‌ها در نقش  یک متعادل کننده ظاهر می‌شود. امیدواریم تا به این جای مقاله تا حد قابل قبولی با تعریف میل مهار سگراد آشنایی پیدا کرده باشد. در ادامه چند مورد از کاربردهای سگراد در سوله را بیان می‌کنیم.


ساخت انواع سوله و سازه های فلزی


سگراد سوله چه کاربردهایی دارد؟

لاپه‌ای که در سازه سوله‌ها استفاده شده است دارای مقاطع Z شکل و ناودانی می‌باشد که تحت تاثیر بارهای ثقلی دچار یک انحنا یا کمانش پیچشی می‌شود. این اتفاق حول محور لاپه‌ها می‌افتد و علت آن نیز ضعیف بودن محورهاست. برای رفع این مشکل، سگرادها یا میل مهارها را در سقف تعبیه می‌کنند و تنها دستورالعملی که باید در حین اجرا در مورد آن‌ها رعایت شود این است که حتما لاپه‌ها در سمت ضعیف مقطع آن‌ها نگهداری شوند.

سگرادها و میل مهارها به صورت کششی مقدار معینی است که نیروهای ثقلی را به طرف راس سوله انتقال می‌دهند. به هنگام اجرای این کار باید لنگری را وارد کار کنند تا به عنوان متعادل کننده در نواحی محور ضعیف لامپ‌ها عمل کند. شاید این سوال برایتان ایجاد شود که وظیفه اصلی لنگر چیست؟ لنگر جلوی کمانش پیچشی را می‌گیرد.

سگراد به لاپه از طریق پیچ‌هایی مخصوص متصل می‌شود. اگر بخواهیم سگرادها و یا میل مهارها را بررسی کنیم باید بگوییم که به دلیل اینکه دارای مقاطع میلگرد شکل هستند، میل مهارهای سقفی نیز نامیده می‌شوند.

سگراد سوله چه کاربردهایی دارد؟

سگرود و دیگر اجزای تشکیل دهنده سوله

  1. فریم‌ها در ستون‌ها استفاده می‌شوند که به طور معمول این قاب‌ها در سوله با دهانه بزرگ و بدون ستون میانی اجرا می‌شوند. رفتر اصطلاحی  است که برای تیرهای شیب‌دار استفاده می‌شود.
  2. استرات: ستون‌های افقی هستند که قاب‌ها را به صورت متقارن و  طولی به‌هم متصل می‌کنند. استرات‌ها از لوله و قوطی ساخته شده‌اند که وظیفه آن مهار قاب‌ها و تحمل نیروهای جانبی است. طول آن‌ها نیز بین 5 تا 8 متر است. استرات‌ها باعث افزایش اعضا و تکیه‌گاه‌های جانبی محسوب می‌شوند. همچنین برای ایجاد فضای کافی در نصب مهاربندها نقش دارند.
  3. پرلین: وزن پوشش سقف را پرلین تحمل می‌کند. این قطعات به صورت افقی و به شکل Z اجرا می‌شوند.
  4. سایه بان: سایه بان بخشی است که به انتهای رفتر برای جلوگبری از ریزش آب باران روی سوله، وصل می‌شود.
  5. نبشی سینه بند: سینه‌بندها از نبشی و ورق تشکیل شده‌اند. بال پایینی رفتر توسط سینه بند و پیچ به پرلین وصل می‌شود و از این طریق باعث محافظت از کمانش پیچشی جانبی بال رفتر که لنگر منفی دارد و تحت فشار است، می‌شود.
  6. ستون وال پست: به منظور اینکه سطح بادگیرهای ستون اصلی را کاهش دهند، از وال پست استفاده می‌شود. این اجزا ستون‌هایی فرعی هستند که در اول و آخر سوله اجرا می‌شوند. هم چنین از آن‌ها برای ایجاد پست بند دیوارهای اطراف و درب‌های ورود و خروج نیز استفاده می‌شود.
  7. گیرت: گیرت، بند جانبی و انتهایی می‌باشد که بین فریم‌ها متصل می‌گردد.
  8. سگراد: سگراد سوله یا همان میله مهار، یکی از اجزای مهم سوله است که برای مهار لایه‌های سوله کاربرد دارد.

 انواع ساندویچ پانل دیواری و سقفی و پیش ساخته ماموت


سگراد سوله

فاکتورهای مهم سگرود در سوله چیست؟

  • طول سوله (تعداد قاب‌های طولی در نظر گرفته شده)
  • سوله‌های چند دهانه
  • سوله‌های چند ضلعی
  • مدور و مختلط

قیمت سگراد در سوله

امیدواریم که مقاله سگراد در سوله چیست برای علاقه‌مندان مفید بوده باشد. شرکت آریان ساز در زمینه ساخت سوله و سازه‌های فلزی و مخازن استیل و …  ارائه دهنده خدمات به شما عزیزان می‌باشد. برای خرید و اطلاع از آخرین قیمت سگراد در سوله و دیگر اجزای تشکیل دهنده سوله با ما تماس حاصل فرمایید.

سوالات متداول

سگراد در سوله چیست؟

یکی از اجزای مهم سوله است که به اصطلاح همان میله مهار است.

سگراد در سوله چه وظیفه‌ای دارد؟

میله مهار، از اجزای مهم سوله است که برای مهار لایه‌های سوله کاربرد دارد.

5/5 - (2 امتیاز)