سوله یک سازه بزرگ است که دارای کاربرد برای مصارف صنعتی و ورزشی و در کل برای اماکنی که به فضای وسیع نیاز دارند استفاده می‎‌گردد. بنابراین رفت و آمد ماشین‎‌های سنگین و ورود و خروج اجسام بزرگ یک امر طبیعی در آن است. برای این امر درب سوله در مدل‎‎‎‎‎‎‎‌‌‌های مختلفی ساخته می‌گردد.

سوله ممکن است نیاز به داشتن یک یا چند درب داشته باشد که یکی از این درب‌ها درب اصلی سوله است که ورود و خروج کالا و ماشین آلات از آن انجام می‌گیرد و ابعاد بزرگی نیز دارد. مورد دیگر درب نفر رو می‌باشد که ابعاد یک درب معمولی را دارد. درب نفر رو ممکن است در داخل درب اصلی ساخته شود.

درب سوله صنعتی

سوله صنعتی یک درب بزرگ برای تردد ماشین‌های سنگین دارد. برای وارد شدن مواد اولیه و ماشین آلات کارخانه از این درب استفاده می‌شود. همچنین تولیدات سوله صنعتی نیز از این درب خارج می‌شوند. درب سوله صنعتی فلزی با استحکام بالایی ساخته می‌شود. این درب ممکن است برای سالیان دراز و به طور مکرر باز و بسته گردد به همین دلیل لازم است که تمامی قسمت‌های آن دارای استحکام کافی باشد. برای این سازه‌‎ها درب‌های متنوعی را می‌توان ساخت که در ادامه توضیح داده می‌شود.

درب سوله صنعتی

درب سوله کرکره ای (رول آپ)

همانطور که از نام درب کرکره‌‎ای مشخص است به صورت کرکره‌ای باز و بسته می‌گردد. جهت باز و بسته شدن این درب، عمودی می‌باشد. جنس این درب‌ها از فلز است و از ورق‌‎های سینوسی شکل ساخته می‌شوند. این درب از نوع قابل انعطاف و جمع شدن است. قسمت جمع شو در بالای درب نصب شده و درب به سمت بالا جمع شده و باز می‌شود.

این درب‌ها دارای دو نوع دستی و برقی هستند. در حالت دستی اگر ارتفاع کم باشد درب با کمک دست و اگر ارتفاع زیاد باشد با استفاده از اهرم بالا و پایین می‌شود. اگر درب از نوع اتوماتیک باشد، جمع و باز شدن درب به کمک موتور انجام می‌گیرد.

درب کرکره ای اتوماتیک

این درب با کمک موتور به صورت اتوماتیک باز و بسته می‌گردد. با توجه به اینکه درب سوله دارای ارتفاع زیاد است، استفاده از مدل کرکره‌ای دستی منطقی نیست. موتور برقی این نوع درب‌ها از نوع گیربکسی است. قدرت موتور در این درب‌ها  وابسته به وزن درب و سرعت باز و بسته شدن است. قدرت موتور از ۲۵۰ تا ۷۵۰ نیوتن می‌تواند باشد و سرعت آن از ۱۲.۵ RPM ( Round Per Minute) یا دور بر دقیقه تا ۲۷ RPM متغیر می‌باشد.

درب اتوماتیک سوله دارای سرعت باز و بسته شدن بالاتری نسبت به سایر مدل‌ها است. درب اتوماتیک می‌تواند با استفاده از ریموت باز و بسته شود. بنابراین برای باز و بسته کردن آن نیازی به حضور نزدیک یا نیروی انسانی نیست. امنیت این نوع درب بستگی به جنس ورق دارد اما در کل مناسب می‌باشد. نکته‌ای که در مورد این درب وجود دارد برقی بودن آن است یعنی اگر برق قطع شود درب دیگر نمی‌تواند باز شود. اما راه حلی که برای حل این مشکل وجود دارد این است که می‌توان از باتری استفاده کرد.

درب سوله کرکره ای (رول آپ)

درب ریلی سوله

درب ریلی سوله یکی از انواع درب‌های سنتی و پر کاربرد درب سوله در ایران می‌باشد. جهت باز شدن این درب به صورت افقی است. این درب دارای یک ریل در بالا و پایین است و یا ممکن است که ریل فقط در بالا باشد و خود درب بین آن‏ها به چپ و راست باز و بسته شود.

انواع درب سوله ریلی

  • درب تک لنگه:این درب یک لنگه است و به یک طرف باز می‌شود.
  • درب دو لنگه: این درب دو لنگه است و یکی به طرف چپ و دیگری به طرف راست باز می‌شود.
  • درب چند لنگه: در سوله‌های بزرگ مانند سوله آشیانه هواپیما در جلوی سازه چند درب نصب می‌‏گردد.
  • درب دستی: در این درب‌ها باز و بسته شدن درب با کمک دست انجام می‌گیرد.
  • درب اتوماتیک ریلی: این درب کشویی است که به یک موتور برقی مجهز می‌‎باشد. این درب می‌تواند دارای موتور تک فاز یا سه فاز باشد. جنس این درب از فلز، آلومینیوم یا پلی اورتان می‌تواند باشد.

یکی از ویژگی‌‌های درب سوله کشویی اتوماتیک این است که دارای قابلیت تردد زیاد است. اگر به صورت صحیح ساخته شود می‌تواند مدت زمان زیادی کار کند. موتور لازم است که دارای خلاص کن باشد تا اگر سیستم برقی دچار اختلال شد بتوان آن را به صورت دستی باز کرد. همچنین می‌توان از نصب باتری برای زمانی که برق قطع می‌شود استفاده کرد. درب‎های برقی باید به سنسور مانع مجهز باشند اما در غیراین صورت اگر چیزی در هنگام بسته شدن بین درب باشد له می‌شود.

مزیت بزرگی که درب‌های ریلی دارند، باز شدن به یک طرف به صورت صاف می‌‎باشد. این امر باعث می‌شود که فضایی برای گردش درب اشغال نشود. درب‌های اتوماتیک کشویی سوله به طور معمول از جنس فلز، آلومینیوم یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شوند. ریل این درب را از نوع شانه‌‎ای و زنجیری می‌سازند و به هنگام ساخت سیستم خلاص کن دستی نیز بر روی آن نصب می‌شود.


ابعاد و اندازه دهانه استاندارد سوله


درب لولایی سوله

قدیمی‌ترین نوع درب در جهان، درب لولایی است. درب در محل لولا به چارچوب متصل می‌شود و روی پاشنه می‌چرخد. این نوع درب در سوله دارای کاربردهای متفاوتی می‌باشد. یکی از این کاربردها برای درب نفر رو است زیرا تنها ماشین آلات نیستند که در حال ورود به سوله هستند و باز کردن یک درب بزرگ برای رفت و آمد یک نفر زمان بر و پر زحمت می‌باشد. به همین دلیل است که از درب نفر رو استفاده می‌شود. می‌توان درب نفر رو را هم در قسمت دیگری از سوله نصب نمود و هم آن را داخل درب کشویی قرار داد.

 درب محوطه

درب محوطه

عموما سوله‌ها به طور مستقیم در دسترس نیستند و یک محوطه پیرامونی دارند. برای مثال می‌توان کارخانه‌ای را نام برد که دارای یک درب ورودی محوطه و یک درب سوله است. ساختمان نگهبانی همیشه در کنار درب ورودی سوله قرار دارد. ورود به محوطه از طریق دو درب امکان‌پذیر است. یکی درب نفر رو است که به داخل نگهبانی باز می‌‎شود و بعد از اینکه احراز هویت انجام شد از درب دیگر وارد محوطه می‌شوند. درب دوم درب تردد خودرو می‌باشد که می‌تواند کشویی یا لولایی باشد و در هر دو حالت می‌تواند دستی و اتوماتیک باشد. جنس این درب از فلز می‌باشد.

Rate this post