همانطور که می دانید یکی از مهم‌ترین صنایع ایران صنعت کشاورزی است که  به دلیل افزایش جمعیت و افزایش فرهنگ استفاده از محصولات ارگانیک و طبیعی، روز به روز در حال رشد است. اما با وجود بحران کم آبی و کاهش ذخایر زیرزمینی، آینده این صنعت به خطر افتاده است. با افزایش تحقیقاتی که در زمینه کشاورزی انجام شده است، باید رفته رفته به سمت کشاورزی مدرن و پیشرفته رفت؛ برای مثال می‌توان کشت گلخانه ای را نام برد. یکی از ویژگی‌های مهم کشت گلخانه‌ای، نیاز به آب و فضای کمتر است. همچنین اگر بخواهیم مهم‌ترین مزیت کشت گلخانه‌ای که در سوله گلخانه انجام می‌شود را نام ببریم، باید بگوییم که برخلاف کشت سنتی که فقط می‌توان در بازه زمانی خاصی از سال، نوعی محصول خاص به عمل آورد، از کشت گلخانه‌ای در هر زمان از سال، هر نوع محصول را می‌توان کشت کرد.

مدت زمان تخمینی مطالعه: 7 دقیقه

سوله گلخانه

Greenhouse  یا سوله گلخانه یک نوع سازه‌ فوق تخصصی است که مختص کار کشاورزی یا پرورش گل و گیاه است و هدفش این است که جایگزین کشت سنتی در زمین‌های کشاورزی شود. کشت در زمین کشاورزی مشکلات و محدودیت‌هایی دارد که گلخانه با هیچ‌کدام از آن‌ها مواجه نیست و حتی در قالب یک سوله ارزان هم می‌توان این مجموعه را بنا کرد. سقف این نوع سوله باید از جنس شیشه یا طلق شفاف باشد تا نور خورشید بتواند بدون هیچ‌گونه مانعی، به محصولات برسد.

سوله گلخانه
شکل 1. سوله گلخانه

هدف اصلی و استراتژیک از تاسیس گلخانه، رفع مشکلاتی مانند موانع تولید، هدفمندسازی تولید و دستیابی به سود بیشتر است؛ زیرا با احداث گلخانه، می‌توان اختیار بیشتر امور را در دست داشت و با کاهش تلفات، بیشترین بهره‌برداری را از یک فضای محدود به دست آورد. مورد بعدی که در ساخت سوله گلخانه باید بسیار به آن توجه نمود، کم شدن فاصله تولید تا عرضه است که باعث ارتقا دسترسی به محصولات تازه و با کیفیت می‌گردد. زمین‌های کشاورزی به طور معمول واقع در حومه شهرها یا بافت‌های روستایی هستند که انتقال محصولات آن‌ها به شهرها با کندی و دشواری انجام می‌گیرد. اما با استفاده از سوله گلخانه می‌توان در هر مکانی اعم از مناطق شهری و حتی در داخل منازل مسکونی این کار را به راحتی انجام داد و همچنین مقرون به صرفه است.

کاربردهای سوله گلخانه

می‌توان گفت تمام آنچه در زمین‌های کشاورزی و با تکیه بر روش‌های کشت سنتی می‌توان پرورش داد، در سوله گلخانه نیز می توان به پرورش آن به طور جدی فکر کرد و جز کاربرد سوله محسوب شوند. بدیهی است برخی محصولات دارای  بالاترین میزان سودآوری می‌باشند. در این بخش سعی داریم  برخی از برترین کاربردهای سوله گلخانه را شرح دهیم. با ما همراه باشید.

  • پرورش پر سود زعفران

یکی از پرسود ترین محصولاتی که در این سازه فلزی کشت می‌شود، زعفران است که علاوه بر تامین نیازهای داخلی کشور، می‌توان برای صادرات نیز روی آن حساب باز کرد.

  • پرورش قارچ

کشور ما در حوزه پرورش قارچ توان تولید بسیار بالایی دارد، اما به دلایل مختلف، صادرات این محصول هنوز رونق خاصی نیافته است. در بهترین حالت از یک سوله پرورش قارچ، می‌توان شش دوره در سال برداشت انجام داد که با توجه به مسائل پیش بینی نشده و بروز تاخیر در تولید، به طور عمده پنج برداشت قارچ در سال انجام می‌گیرد که این یک آمار فوق‌العاده است.

  • پرورش میوه جات و سبزیجات

پرورش میوه و سبزی در زمین کشاورزی را باید در فصل مشخصی انجام داد، به همین دلیل تولید آن‌ها با محدودیت زمانی روبرو است. در عین حال تقاضا برای این محصولات در تمام طول سال وجود دارد. سوله گلخانه را می‌توان برای کشت انواع میوه و سبزی اختصاص داد و محصولات خوب و با کیفیتی را به بازار عرضه نمود. از اقلام پر مصرف مانند خیار، گوجه فرنگی، کاهو، کلم، فلفل، قارچ و انواع سبزیجات مانند اسفناج گرفته تا میوه‌هایی مانند انگور و توت فرنگی و تمشک و انواع مرکبات، در سوله گلخانه می‌توان تمامی آن‌ها را پرورش داد.

کاربردهای سوله گلخانه
شکل 2. کاربردهای سوله گلخانه
  • گیاهان دارویی

همچنان که رشد و توسعه روز افزون صنعت پزشکی و توسعه داروها و درمان‌های مدرن به وجود آمده است اما طب سنتی نیز با تکیه بر درمان با گیاهان دارویی طرفداران خاص خود را دارد. به همین دلیل است که سوله سازی با هدف پرورش گیاهان دارویی به یک راه پول ساز تبدیل شده است و افراد زیادی با هدف ورود به این بخش، به ساخت سوله گلخانه برای این هدف اقدام می‌کنند.

  • گل و گیاه تزیینی و غیر تزیینی

انواع گل‌های زینتی سنتی مانند رز، گل محمدی، یاس، ختم و … و همچنین گل‌های مدرن و خارجی مانند لیلیوم، آنتاریوم و … را می‌توان در “سوله گلخانه” پرورش داد. بیشتر تولیدات این گلخانه‌ها برای فروش مستقیم به بازارهای گل وگیاه و گل فروشی‌های سراسر کشور ارسال می‌شوند. به همین منظور می‌توان طیف گسترده‌ای از خریداران عمده و جز را برای گل و گیاه تزیینی در سوله گلخانه در نظر داشت.

ابعاد سوله گلخانه

ابعاد سوله گلخانه با توجه به نوع کشت داخل گلخانه متفاوت است. گلخانه‌ها از نظر نوع تولید و نوع تیپ سازه‌ای دارای  انواع مختلفی هستند. گلخانه‌های تولیدی سبزی و صیفی محصولاتی مانند خیار، گوجه فرنگی، توت فرنگی، فلفل، بادمجان ، طالبی، سبزیجات و … را پرورش داد. برای کشت هر یک محصولات صیفی حداقل فضایی که برای سوله گلخانه نیاز است 100 متر است.  ساخت سوله گلخانه 100 متری علاوه بر کاربرد تجاری، دارای کاربرد برای مصارف آموزشی و گلخانه‌های تحقیقاتی است، زیرا برای مصارف آموزشی و تحقیقاتی، فضای زیادی برای کشت نیاز نیست. آریان ساز در ساخت گل خانه در ابعاد زیر نیز تخصص دارد:

  1. ساخت سوله گلخانه 1000 متری
  2. ساخت سوله گلخانه‌ای 500 متری
  3. ساخت سوله گلخانه‌ای 300 متری
  4. ساخت سوله های گلخانه‌ای 200 متری

ابعاد سوله گلخانه
شکل 3. ابعاد سوله گلخانه

ساخت اسکلت سوله گلخانه در آریان ساز

اسکلت سوله گلخانه را با سوله تیرورق و یا سوله خرپایی و همچنین سوله UBM می‌توان طراحی نمود. هر کدام از این سازه ها مزایا و معایب خاص خود را دارند. بعد از تعیین نوع سازه خود، به سایت  آریان ساز مراجعه کرده و سفارش خود را می‌دهید. آریان ساز قطعات مورد نیاز را تهیه کرده و عملیات ساخت را شروع می‌کند. پس از اتمام کار آن را به محل موردنظر منتقل کرده و اجرای سوله را انجام می‌دهد.

شرکت آریان ساز، انواع سوله را به منظور سالن‌های جانبی دامداری، سوله کشتارگاهی دام، سوله گاوداری، ساخت سوله مرغداری ، ساخت سوله سبک  را  به صورت پیش ساخته و آماده تحویل و در ابعاد مختلف تولید و عرضه می کند. و همین طور طراحی و ساخت سیکلون، مخازن ، تانکر آب، اسکلت فلزی و … نیز از زمینه های کاری دیگر می باشد.

5/5 - (4 امتیاز)