اصطلاح ساخت سوله با قوطی، یکی از اصطلاحات در ساخت سوله با پروفیل یا سوله خرپا است. به طور کلی برای ساخت سوله سه روش وجود دارد و از این سه روش، دو روش ساخت آن‌ها اصلی است، یکی ساخت سوله تیر ورقی که در این روش از ورق فولادی استفاده می‌شود و دیگری “ساخت سوله با قوطی” می‌باشد که دارای نام‌های مختلفی است و در قسمت پایین آن‌ها را نام می‌بریم.

ساخت سوله با قوطی

  1. ساخت سوله با قوطی
  2. ساخت سوله خرپا یا ساخت سوله خرپایی
  3. ساخت سوله سبک
  4. ساخت سوله  hss
  5. ساخت سوله فضایی یا فضا کار

تمامی اسامی که نام برده شد مربوط به یک نوع روش ساخت می‌باشند اما ممکن است شکل و مقطع ظاهری آن‌ها با هم متفاوت باشند. برای مثال برخی از سازندگان به جای ساخت سوله با قوطی یا همان پروفیل از لوله استفاده می‌کنند.

هر کدام از این نوع مصالح ویژگی ساختاری خاص خود را دارند و استفاده از آن‌ها در سوله‌های hss یا سوله خرپایی مانعی ندارد. اما با هم تفاوت‌هایی نیز دارند، برای مثال برای ساخت سوله با استفاده از لوله، تمامی برش‌ها باید با استفاده از دستگاه cnc انجام گیرد در غیر این‌صورت سازه کیفیت مطلوبی نخواهدداشت، در صورتی‌که برای ساخت سوله با قوطی یا پروفیل لازم نیست حتما از برش‌های سی ان سی استفاده شود.

ساخت سوله با قوطی

شکل 1. ساخت سوله با قوطی

قوطی چیست؟

قطعات فلزی ساختمانی دارای  شکل‌های مختلفی هستند که انواع آن پروفیل فلز نام دارند. یکی از انواع پرکاربرد پروفیل نوع تو خالی آن است که یک پروفیل فلزی با مقطع تو خالی می‌باشد. برای این قطعه عمدتا از اصطلاح HSS در آمریکا و کشورهایی که از استاندارد آن پیروی می‌کنند استفاده می‌گردد.

قطعات تو خالی به شکل‌های مختلفی مانند مستطیل، مربع و دایره ساخته می‌شوند. در کشور ما به قطعات فولادی تو خالی که دارای سطح مقطع مستطیل و مربع هستند قوطی گفته می‌شود. پروفیل یکی از اصطلاحاتی است که در ایران برای قوطی استفاده می‌شود. در واقع پروفیل نام اشکال مختلف قطعات فلزی است که برای مصارف گوناگون کاربرد دارند. قوطی نیز یکی از انواع مختلف پروفیل فلزی است نه خود پروفیل. مثلا تیرآهن یکی از انواع پروفیل آهنی است که به شکل I و H ساخته می‌شود.

انواع روش‌های ساخت سوله با قوطی

  • ساخت به روش سوله خرپایی
  • سوله سبک
  • سازه‌های فضایی

یکی از روش‌های ساخت سوله با قوطی، سوله خرپایی است که می‌تواند به چندین مدل طراحی و پیاده‌سازی گردد .به طور کلی ساخت سوله با قوطی از بسیاری جهت‌ها برای ما مفید است. مزیت اول پایین آوردن هزینه‌ها و اقتصادی کردن هرچه بیشتر سازه است.

با استفاده از این روش مصرف فولاد کمی مصرف می‌شود که این کاهش به دلیل استفاده از پروفیل در کنار طراحی مهندسی و شکل خاص این سازه است که باعث کاهش فضای استفاده از فولاد شده و  مصرف هرچه کمتر آن را در پی دارد. علاوه بر این از نظر مقاومت سازه شاید فکر کنید که این سوله‌ها مقاوم نیستند اما برعکس است. ساخت و طراحی سوله با قوطی باعث استحکام بالای سازه می‌گردد همچنین باعث سرعت فنداسیون‌سازی می‌شود زیرا زمانی‌که سوله با وزن کمتری ساخته شود، نیروی وارد بر فنداسیون سوله نیز کمتر می‌شود. با استفاده از این روش می‌توان گفت به طور تقریبی از 30 تا 50 درصد مجموع هزینه‌های ساخت سوله را می‌توان کاهش داد. علاوه بر این به دلیل ترکیب شدن پروفیل مصرف فولاد باز هم کمتر می‌شود.

پس دیدید که ساخت و طراحی سوله با قوطی چندین روش مختلف دارد که هرکدام بسته به نوع و اقلیم منطقه و شرایط محل کار اجرا می‌شوند.

انواع روش‌های ساخت سوله با قوطی

شکل 2. انواع روش‌های ساخت سوله با قوطی

کاربری سوله با قوطی

همانطور که قبلا بیان کردیم از سوله سبک و مدرن می‌توان برای مصارف زیادی استفاده کرد و تقریبا هر سازه‌ای را می‌توان با آن ساخت. برای مثال از جمله کاربری‌هایی که می‌توانند از این سازه استفاده کنند شامل موارد زیر می‌باشند:

علاوه بر این سازه‌هایی که نام بردیم، هر نوع کاربری که ممکن است به ذهنتان خطور کند را می‌توان با استفاده از این سازه‌های مستحکم و ایمن و درعین حال با قیمت مناسبی اجرا نمود.

مزایای استفاده از سوله با قوطی

  1. دارای صرفه اقتصادی بالا
  2. امکان جابه‌جایی آسان
  3. امکان ایجاد دهانه عریض
  4. تهویه مناسب برای انواع کاربری‌ها
  5. امکان نصب سریع و آسان
  6. مونتاژ و دمونتاژ سریع
  7. استحکام و مقاومت بسیار بالا

برای ساخت سوله با قوطی موارد زیر را رعایت کنید:

  • بارهای جانبی شامل بار باد و زلزله را بررسی کنید.
  • در سوله‌های صنعتی باید به جرثقیل سقفی توجه کنید زیرا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • باید دقت کنید که محل ساخت سوله در کجاست به‌خصوص جنس خاک چیست.
  • در طراحی سوله با قوطی، دهانه و طول آن تاثیر بسزایی درد.
  • باید ارتفاع دیواره‌های سوله را در نظر بگیرید.
  • میزان شیب سقف نیز از نکات مهم مورد توجه است.
  • پوشش سقف سوله و دیوارهای سوله را باید با توجه به کاربری سوله انجام دهید.
  • طراحی میل مهار را نیز در نظر بگیرید.
  • از جمله مهم‌ترین مزیت‌های سوله‌سازی با قوطی، صرفه‌جویی در مصالح و صرفه‌جویی در مدت زمان ساخت می‌باشد که این یک مساله مهم برای بسیاری از کارفرمایان است.
هزینه ساخت سوله با قوطی

شکل 3. هزینه ساخت سوله با قوطی

هزینه ساخت سوله با قوطی

هزینه ساخت سوله با قوطی با استفاده از سه روشی که بیان کردیم بسیار پایین‌تر است و امروزه اکثر پروژه‌ها از این روش استفاده می‌کنند که روش ساخت سوله با استفاده از سوله سبک بسیار پرکاربرد‌تر است. در حال حاضر سوله سبک بهترین نوع سوله است و با استفاده از آن می‌توان هر سازه‌ای را در انواع و اقسام اندازه‌ها و دهانه‌های مختلف پیاده‌سازی کرد. یکی از مهم‌ترین بخش‌های هر سوله ارتفاع و دهانه آن است که این نیز یکی دیگر از موارد موثر بر هزینه ساخت و طراحی سوله با قوطی است که باید طبق نیاز در نظر گرفته شود.

طراحی و پیاده سازی این سوله‌ها کار به همین آسانی‌ها هم نیست و اگر به دست افراد کار نابلد بیفتد صدمات جبران ناپذیری را به بار می‌آورد به همین دلیل لازم است که در مورد تخصص شرکت یا افراد متخصص در این زمینه اطمینان پیدا کنید. شرکت آریان ساز همواره در صنعت ساخت سوله با قوطی و سبک‌سازی با سال‌ها تجربه پیشتاز بوده است. به همین دلیل پیشنهاد ما داشتن یک مشاوره در زمینه فعالیتتان با شرکت آریان ساز است تا بتوانیم هر چه بیشتر شما عزیزان را در زمینه ساخت و ساز شما یاری دهیم.

متشکریم که تا انتهای این مطلب با ما همراه بودید. شرکت آریان ساز دورود در زمینه طراحی و ساخت سوله، طراحی و ساخت سیکلون، قطعات صنعتی، مخزن، جرثقیل، تانکر آب، اسکلت فلزی و … در خدمت شما عزیزان است. ما را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

5/5 - (3 امتیاز)