اصطلاح سوله دست دوم نیاز به توضیحاتی دارد که اگر با آن آشنایی خوبی نداشته باشید، ممکن است شنیدن نام آن باعث برداشت بد شود. این مقاله برای این نوشته شده است تا شفاف سازی لازم در مورد این نوع سوله انجام گردد و از ایجاد یک مفهوم کاذب در ذهن کاربران، جلوگیری شود.

سوله دست دوم استاندارد چیست؟

این نوع سوله‌ها به دلیل تغییر کاربرد زمین سوله و تبدیل شدن آن به یک مکان دیگر و یا ایجاد سوله‌های بزرگتر در محل همان سوله تخریب شده‌اند اما کاملا استاندارد می‌باشند. زیرا در هنگامی که تخریب شده‌اند به صورت اصولی و استاندارد باز شده‌اند و در یک مکان دیگر دپو شده‌اند و با یک قیمت پایین‌تر و مناسب‌تری نسبت به سوله نو به فروش می‌رسند.

سوله دست دوم غیر استاندارد چیست؟

در قسمت قبل بیان کردیم که سوله‌‎های استاندارد از خراب کردن سوله‎ های سالم تولید می ‎شوند، اما سوله‌های غیر استاندارد از تخریب سوله‌های سالم تولید نمی‌شوند بلکه اسکلت فلزی، کابل‌کشی و دیوارهای آن‌ها دست دوم هستند که باعث ضرر و زیان کارفرماها می‌شوند و غیر قانونی هستند، به همین دلیل است که باید توجه کنید تا دچار ضرر نشوید. زیرا همانطور که می‌دانید مهم‎‌‎ترین قسمت یک سوله، اسکلت فلزی آن است و برای ساخت آن شاید از ورقه‌های ضخیم آهنی و جوش‎های مناسب استفاده شود. زیرا در صورت استفاده از ورقه‌های نازک و دست دوم و لوله‌های نازک که پرس شده و به ورق تبدیل شده‌اند ممکن است فاجعه بزرگی رخ دهد. برای مثال بارش برف یا وزش باد باعث می‌شود این سوله‌ها تخریب شوند و خسارت‌های جانی و مالی زیادی را در پی داشته باشد.


سوله بهداشتی چیست؟


سوله دست دوم غیر استاندارد چیست؟

موارد استفاده از سوله کارکرده یا دمونتاژ

سوله کارکرده یا دمونتاژ برای استفاده در موارد زیر مناسب است:

  1. نیاز به پرداخت هزینه بالا نیست
  2. تغییر مکان خط تولیدی در چند سال آینده ممکن باشد
  3. برای زمانی که کیفیت سوله خیلی مهم نباشد
  4. استفاده از سوله برای مدت زمان کمی باشد
  5. استفاده این سوله در منطقه آب و هوایی موردنظر مناسب است و می‌توان از این نوع سوله استفاده کرد.

سوله صنعتی دست دوم


مزایای سوله دست دوم

خریداری سوله دست دوم مزایای زیادی نسبت به سوله‌های نو دارند. در این قسمت به بیان آن‌ها می‌پردازیم.

  • این نوع سوله‌ها قیمت مناسب‌تری نسبت به سوله‌های نو دارند به همین دلیل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه می‌باشند.
  • زمان اجرای پروژه این سوله‌ها بسیار کمتر از سوله‌های نو است.
  • یکی از مزیت‌های مهم سوله دست دوم، امکان انتخاب سوله از طریق دهانه توسط مشتری است.
  • علاوه بر این سوله‌های کارکرده یک گزینه مناسب برای خطوط تولیدی که کیفیت سوله اهمیت بسیار بالایی ندارد.
  • یکی از مواردی که در انتخاب سوله باید به آن توجه شود این است که یک سوله با کیفیت را با قیمت پایین و درجه کیفی بالا خریداری کنید.
  • با توجه به اینکه هزینه سوله نو بالا است، این سوله‌ها برای بسیاری از مشاغل مقرون به صرفه نیستند. در نتیجه یک گزینه مناسب برای خرید سوله با کیفیت، انتخاب سوله دسته دوم است.
  • باید یادآوری کنیم که سوله‌های دست دوم از نظر طول عمر و مقاومت با سوله نو برابر هستند.

اسکلت فلزی سوله دست دوم


آیا سوله‌های دست دوم واقعا دست دوم هستند؟

شرکت‏‌های مختلف بر حسب حوزه کاری خود تعاریف مختلفی برای این نوع سازه‌‏‏ها ارائه داده‌‏اند تا بتوانند نظر مخاطبین را به سمت فروش محصولات خود جلب کنند. اما در حالت کلی بهترین تعریف برای این نوع سازه‏‌ها عبارت است از: سوله‌‏های دست دوم، سازه‌‏های تیر ورقی هستند که بعد از تولید در محوطه و یا انبارهای شرکت دپو و نگهداری شده تا در مواقع فروش اجزای آن‏‌ها به هم متصل و آماده حمل و نقل ‏شوند. این نوع سوله‏‌ها از لحاظ کیفیت ساخت و جوشکاری در حد سوله‌‏های نو هستند و دارای رنگ آمیزی بسیار مناسبی می‏‌باشند.

آیا سوله‌های دست دوم واقعا دست دوم هستند ؟

نکاتی که باید در خرید سوله دست دوم در نظر داشت:

  1. ابعاد سوله دست دوم: برای خرید سوله دست دوم باید به طول، عرض و ارتفاع مورد نظر توجه کرد و باید توجه نمود که ابعاد را آکس تا آکس و پشت تا پشت جابه‎‌جا نگوییم زیرا این باعث ایجاد هزینه‌‎های اضافی گردیده و ممکن است هزینه‌‎ها حتی از سوله نو هم بیشتر شوند.
  2. وزن سوله دست دوم: سوله دست دوم را باید به صورت متر مربع خریداری نمود، سپس باید آن را با سوله نو مقایسه کرد که سنگین‌‎تر نباشد زیرا احتمال دارد که قیمت آن بیشتر ‌شود. همچنین باید اصول سبک‌‎سازی نیز رعایت شود و تقریبا باید 30% ارزان‎تر از سوله نو به مشتری فروخته شود.
  3. کیفیت سوله دست دوم: که در قسمت‌های قبل به آن اشاره نمودیم، باید در مقایسه با  مدت زمان استفاده مفید از سازه، پوسیدگی آن و اصطکاکش نیز در نظر قرار گرفته است یعنی اگر یک سوله نو داشته باشیم که با 50 سال استفاده، دارای بازدهی مفید y باشد و سوله دست دوم دیگری نیز وجود داشته باشد که با 25 سال استفاده، بازدهی مفید آن نصف عدد y شود این سوله دست دوم نامناسب است.

عوامل موثر بر وزن سوله و ساخت سوله


قیمت سوله دست دوم

قیمت سوله دست دوم

در مورد استفاده از اسکلت‏‌های فلزی نو باید گفت که با توجه به نوساناتی که در مورد قیمت فولاد و همچنین هزینه‌‏های طراحی و ساخت وجود دارد، در اکثر مواقع ممکن است بهای تمام شده به لحاظ مالی، صرفه اقتصادی برای کارفرمایان نداشته باشد. در مقابل، سوله‏‌های دست دوم هستند که به دلیل اینکه هزینه‏‌های اولیه ساخت ندارند و هزینه‌‏های نگهداریشان نیز پایین است و همچنین دارای قیمت پایین‏تر متریال در مقابل اسکلت‏های نو می ‏باشند، می ‏توانند بهترین گزینه باشد. لازم است بیان کنیم که علاوه بر قیمت نوع متریال، این سازه‏‌ها هزینه‏‌های طراحی و نقشه کشی را نیز در بردارند.

Rate this post