مهم‌ترین عوامل موثر بر وزن سوله چیست؟ سوله یا همان سالن‌های صنعتی با مساحت‌های متغیر ساخته می‌شوند که ابعاد و وزن آن‌ها با توجه به کاربری آن واحد صنعتی متفاوت است. به دلیل اینکه برای تخمین قیمت یک سوله، وزن آن نیز محاسبه می‌گردد، لازم است که عوامل موثر بر وزن سوله نیز بررسی شوند. از مهم‌ترین عوامل موثر بر وزن سوله می ‌توان به عواملی مانند منطقه مورد نظر ساخت سوله از نظر میزان سرعت وزش باد، عرض دهانه سالن، ارتفاع ستون‌‌ها، جرثقیل سقفی و همچنین میزان حداکثر بارش برف را نام برد.

عوامل موثر بر وزن سوله

عوامل موثر بر وزن سوله

در این بخش به شرح جداگانه تمامی عوامل موثر بر وزن سوله خواهیم پرداخت.


مراحل ساخت سوله از پی تا کلید


عرض دهانه

بررسی عرض دهانه در انواع سوله نو و دست دوم اهمیت بالایی دارد. اگر عرض دهانه سوله افزایش پیدا کند باعث می‌شود که طول تیر و در پی آن وزن سوله نیز افزایش پیدا کند. سوله‌هایی که دارای عرض دهانه بیش از 20 متر هستند، افزایش وزن در آن‌ها به طور تصاعدی بیشتر می‌شود. برای سوله‌هایی که دارای دهانه بیش از 30 متر هستند نباید از تیر ورق بدون ستون میانی برای تیرهای سقف استفاده کرد، زیرا این امر باعث افزایش قابل توجه وزن سوله می‌شود.


محاسبه وزن سوله و کنترل محاسبات سوله


ارتفاع سوله

اگربرای سوله افزایش ارتفاع لازم باشد به معنی این است که باید ارتفاع ستون‌ها و وزن سوله، افزایش پیدا کند. همچنین اگر ارتفاع سوله افزایش پیدا کند، به معنی این است که میزان بادگیری و اثر نیروی باد در سوله بیشتر شده و باعث بالاتر رفتن وزن سوله نیز می‌گردد.

 طول سالن سوله

طول سالن سوله به طور مستقیم در وزن سوله تاثیر ندارد، اما در نهایت باعث کاهش وزن واحد سطح سوله می‌شود. به دلیل افزایش وزن به علت افزایش تعداد قاب‌ها، مساحت سوله نیز افزایش پیدا می‌کند. همچنین این نکته نیز مهم است که برخی از اجزای سوله مانند بادبندها هستند که کاهش یا افزایش طول سوله در وجود آن‌ها تاثیری ندارد، بنابراین در پی افزایش طول سوله، وزن آن نسبت به وزن کلی قاب‌ها تغییر زیادی پیدا نمی‌کند اما سطح پوشش سوله به همان نسبت بیشتر می‌شود. در کل می‌توان گفت که افزایش طول، بیشتر بر وزن واحد سطح سوله موثر می‌باشد که باعث تعدیل آن می‌گردد.


ساخت سوله با قوطی یا پروفیل


 طول سالن سوله موثر بر وزن سوله

بار برف منطقه

یکی دیگر از عوامل موثر بر وزن سوله که قبل از احداث سوله باید به آن توجه کرد، بار برف منطقه احداث آن است. سوله‌هایی که در مناطقی با بار برف 200 کیلوگرم بر متر مربع یا بیشتر ساخته شوند، کمتر پیش می‌آید که وزن واحد سطح آن‌ها  کمتر از 40 کیلوگرم بر متر مربع باشد. همچنین عرض دهانه زیاد و بیش از 20 متر نیز باعث شدت اثر بار برف بر وزن سوله و افزایش بیشتر وزن سوله می‌گردد.


ساخت سوله گلخانه


سایر بارهای وارده بر سوله

هرچه بارهایی که بر سوله  وارد می‌شود بیشتر و متعددتر باشد، وزن سوله نیز بالاتر می‌رود. بار جرثقیل سقفی یکی از بارهای متداولی است  که برای طراحی اکثر سوله‌ها در نظر گرفته می‌شود. قرار گرفتن جرثقیل و انتقال بارهای دینامیکی ناشی از آن بر روی ستون‌های سوله باعث افزایش ابعاد مقطع‌ها و افزایش وزن سازه می‌شود. اگر تناژ جرثقیل به بیش از 10 تن نیز افزایش پیدا کند باعث تشدید این روند خواهد شد. همچنین افزایش عرض دهانه نیز باعث افزایش اثر بار جرثقیل روی ستون‌های سوله شده و منجر به افزایش بیشتر وزن سوله می‌شود.

از ديگر عوامل موثر بر وزن سوله، بار ناشی از وزن طبقه است. البته باید گفت که تمامی سوله‌ها نيم طبقه ندارند و اين مورد برای همه سوله‌ها صدق نمی‌کند. سوله‌هایی که طبقه دارند، سنگين‌تر از سوله‌های عادی بدون طبقه می‌باشند. اختلاف وزن سوله‌هایی که طبقه دارند با سوله‌هایی که معمولی و بدون طبقه هستند به 50% می‌رسد، هر چند که با مصرف مصالح بيشتر در این سوله‌ها، مساحت نيز بیشتر می‌شود اما امتیازات خاص خود را دارد. يکی از مزايای آن افزايش سطح زير بنای سوله به‌خصوص در زمين‌های کوچک و محدود می‌باشد. با توجه به اینکه وجود طبقه در بالا رفتن وزن سوله و همچنين مساحت کل زير بنای سوله تاثیر زیادی دارد، لازم است که کارفرمايان با دقت بیشتری در مورد وجود طبقه برای سوله خود تصميم گیری کنند.


ساخت سوله گاوداری


عوامل موثر در ساخت سوله

عوامل موثر در ساخت سوله

پوشش سوله دو بخش دارد: پوشش سقف سوله و پوشش بدنه سوله.

پوشش بدنه در سوله نیز خود دارای دو بخش پوشش داخلی بدنه و پوشش خارجی بدنه می‌باشد. برای ساخت سوله باید به نکات مانند وزن پوشش سوله، کاهش هزینه تمام شده، عایق بندی دمایی، عایق بندی صوتی، قابلیت تعمیرات آسان، سهولت در نصب و قابلیت استفاده مجدد توجه نمود.

مصالحی که برای پوشش بدنه داخلی و خارجی سوله نیاز است شامل بتن ورق‌های آلومینیومی، آجر، سنگ، کاشی، سرامیک، موزاییک، ورق‌های سیمانی، بلوک‌های سپورکس، پشم شیشه، پانل‌های سیمانی، ساندویچ پانل‌های پلی یورتان گالوانیزه و بتنی پیش ساخته و امثال آن که وزن آن‌ها روی قیمت نهایی اجرای سقف سوله تاثیر دارد.


طراحی و ساخت سوله صنعتی


انواع سوله از لحاظ متریال ساخت شامل 4 مورد زیر است:

  • سوله‌های تیرورقی که با استفاده از ورق‌های موجود در بازار با مقاومت‌های مختلف st33 تا  st37  و st44 و st52 ساخته می‌شوند.
  • سوله دو طرف شیب که به صورت 8 و در سوله‌های دوقلو به صورت 88 و سوله‌های سه قلو به شکل 888 ساخته می‌شوند.
  • سوله با سقف قوسی دو طرف شیب که به صورت تک هلال یا دو هلال یا سه هلال و حتی دهانه‌های بیشتر نیز می‌تواند ساخته شود.
  • سوله‌های تک شیب که به طور معمول یک طرف آن بلندتر از طرف دیگر می‌باشد. در این نوع، سوله‌ها می‌توانند به صورت تک دهانه یا چند دهانه موازی و یا چند دهانه قرینه ساخته شوند.
5/5 - (3 امتیاز)