یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها در ساخت سوله شناختن اجزای سوله است که شناخت آن برای سازندگان اهمیت بسیار زیادی دارد. فراموش نکنید که هر کدام از اجزا سوله با ویژگی‌های خاصی که دارند، مسئول یک وظیفه منحصر به فرد در جهت برپا داشتن سازه می‌باشند. اگر شما نیز می‌خواهید برای ساخت این سازه اقدام کنید؛ این مطلب را از آریان ساز برای معرفی کامل مهم ترین اجزای تشکیل دهنده سوله از دست ندهید.

معرفی اجزای تشکیل دهنده سوله

معرفی اجزای تشکیل دهنده سوله

برای شناخت اجزا تشکیل دهنده سوله ابتدا باید درمورد هر کدام توضیح مختصری ارائه دهیم و بعد از آن نیز به معرفی اجزای تشکیل دهنده سوله برای آشنایی با کاربرد و وظیفه هر کدام به توضیح کامل تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • وظیفه تحمل بار، زلزله، باد و وزن سازه بر عهده دارد ستون است که به عنوان یکی از اصلی‌ترین اجزا سوله می‌باشد.
  • پرلین وظیفه انتقال‌ بار به فریم‌ها را برعهده دارد؛ که فرمان‌ها به صورت z شکل هستند.
  • بادبند بدنه، دارای وظیفه انتقال نیرو از سقف و ستون به فونداسیون و زمین می‌باشد.
  • بادبند سقف نیز با انتقال نیروی باد توسط فریم‌ها باعث افزایش مقاومت و استحکام سقف می‌گردد.
  • سگراد به عنوان مهاربند، تنظیم سختی زاویه پرلین‌ها و دهانه را عهده دار است.
  • رفتر، که نام دیگر آن فریم است، یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده سوله است که وظیفه این قسمت این است که بار را از سقف به ستون انتقال ‌دهد.
  • ستون باد یا وال پست نیز نقش مهمی در حفظ دیوارها در قاب‌های اصلی از آغاز تا پایان سازه را عهده دار هستند.
  • بالکن نیز یکی دیگر از اجزای سوله است که با جلوگیری از تابیدن مستقیم نور خورشید به کناره‌های سازه و انتقال برف و باران‌های باریده بر سقف، کاربرد خود را در سوله نشان می‌دهد.

رفتر سوله چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که به قاب اصلی سوله فریم گفته می‌شود، که مجموعه‌ای از تیر و ستون‌ها است. این بخش یکی از مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده سوله است که به همراه ستون‌ها، تشکیل دهنده قاب‌های اصلی سوله هستند. نام دیگر رفتر سوله، تیرشیبدار است. در آرین ساز ستون‌ها و رفترها به دلیل تغییرات لنگر در آن‌ها دارای ساختار غیر منشوری هستند که با طول و عرض متغیر اجرا می‌شوند، این کار کمک می‌کند که در پایان هزینه ساخت سوله از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. اگر اندازه دهانه سوله ساخته شده بزرگ باشد، ابعاد ستون‌ها و رفترها نیز باید بزرگتر از پروفیل‌های آماده خرید در بازار ساخته شوند. در این صورت باید به صورت تیر ورق به جای خرید پروفیل‌های موجود در بازار بر روی سازه اجرا شوند. ورق‌های خریداری شده بعد از برش به اندازه متناسب با استفاده از جوش به هم وصل می‌شوند، تا بتوان ستون و تیر را با اندازه مورد نظر ساخت. بعد از آن نیز ستون آماده شده از بالا با اتصال فلنجی به رفتر و از پایین به صفحه ستون وصل می‌شوند.

پرلین سقف چیست؟

بعد از اینکه قاب‌های اصلی را معرفی کردیم نوبت به معرفی دولاپه یا پلین می‌رسد. این قطعه شبیه به تیرهای فرعی سقف فصول هستند و در فاصله‌هایی که از قبل تعیین شده‌اند در راستای طول سوله بین قاب‌های اصلی قرار می‌گیرند. این قطعات وزنی که از سمت پوشش سقف به آن‌ها وارد می‌شود را تحمل می‌کنند، بنابراین نقش بسیار مهمی را بین اجزای سوله ایفا می‌کنند. در این بین نیز پیچ‌ها و نبشی‌های اتصال دهنده مخصوص می‌توانند پرلین‌ها را به رفتر قاب‌های اصلی سازه که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم، متصل کنند.


نکات کلیدی در طراحی سقف سوله


پرلین سقف از اجزای مهم سوله

سگراد در سوله

نام دیگر سگراد در سوله، سه میل مهارهای سقفی می‌باشد. نکته‌ای که در اینجا باید بیان کنیم این است که ضعف لاپه‌ها در اثر بارهای ثقلی است که به این شکل آن‌ها را به شدت در معرض کمانش پیچشی جانبی قرار می‌دهند. به همین دلیل است که وظیفه سگراد در سوله نگه داشتن لاپه‌ها یا پرلین برای جبران ضعف مقطع آن‌ها است. سگراد با منتقل کردن کششی مولفه از نیروهای ثقلی به راس سوله، باعث ایجاد یک لنگر متعادل کننده برای محور ضعیف لاپه‌‌ها می‌شود و از این طریق از کمانش پیچشی جانبی آن‌ها جلوگیری می‌کند. این قطعات با استفاده از پیچ بلاک‌ها متصل شده و گاهی از مقاطع میلگردی به عنوان میل مهارهای سقفی در ساخت سوله استفاده می‌شود.

جرثقیل در سوله

یکی از جدا نشدنی‌ترین اجزای سوله جرثقیل‌ها هستند زیرا دارای کاربرد زیادی در سوله سازی هستند. از پراستفاده‌ترین انواع جرثقیل برای ساخت و ساز، جرثقیل سقفی است که از آن به شکل دو پل و تک پل در حالت‌های عرضی و طولی استفاده می‌شود. یک تیر به نام تیره حمال، بر روی تیر دیگری به نام تیر نشیمن قرار می‌گیرد و از این طریق جرثقیل را که از چرخ‌های راهبر، پل و ارابه تشکیل شده است نگه می‌دارد.

اجزای ساختمانی سوله

همانطور که می‌دانید سوله‌ها دارای کاربری‌های متفاوتی هستند. با توجه به نوع کاربری سوله ممکن است از همان اسکلت سوله به عنوان سایبان استفاده شود و کار دیگری روی آن انجام نشود. سوله سازی ممکن است به عنوان سازه محصور مورد نیاز باشد که در این زمان عملیات ساختمانی روی سوله شروع می‌شود.

اجزای ساختمانی سوله

درب ورود سوله: سوله‌ها ممکن است یک یا چند درب داشته باشند. یکی از این درها نیز برای تردد افراد یا Walk Door است. یکی از درب‌ها نیز درب اصلی Overhead Door برای ورود وسایل بزرگی مانند کامیون به آن است. ممکن است هر کدام از این درب‌ها یک یا چند عدد باشند.

دیوار: بعد از اینکه کار اسکلت سوله به پایان رسید نوبت دیوارکشی است. با توجه به نوع کاربری سوله می‌توان انواع دیوار را پیرامون سوله اجرا کرد.

ساختمان اداری: در سوله‌های کارخانه یا انبار و موارد دیگر گاها به اتاق‌هایی با کاربری اداری، آزمایشگاه، نگهبانی و … وجود دارد. در این حالت یک یا چند اتاق در طبقات مختلف داخل سوله احداث می‌شود.

پنجره: پنجره سوله چندین  کاربرد دارد. یکی به عنوان پنجره نورگیر خود سوله می‌باشد. این پنجره را می‌توان در ارتفاع‌های مختلف نصب کرد. مورد دیگر نیز پنجره ساختمان اداری است. این پنجره نیز در داخل اتاق‌ها و با ابعاد مختلف تعبیه می‌شود.

کفپوش سوله: کف سوله با توجه به کاربری پوشیده می‌شود. نوع کف به کاربری بستگی دارد. برای مثال برای برای قسمت اداری از کفپوش سرامیک و برای سالن ورزشی از کفپوش‌های مخصوص استفاده می‌گردد.

5/5 - (1 امتیاز)