هدف از انجام محاسبه وزن سوله و همچنین کنترل محاسبه سوله، مقرون به صرفه کردن، مشخص کردن سبک ساخت و طراحی، رعایت نکات ایمنی و به دست آوردن استحکام لازم برای سوله است؛ اگر نکات استاندارد تعیین شده در محاسبه وزن سوله با جرثقیل در سوله‌های صنعتی رعایت نشوند، منجر به عواقب خطرناکی خواهد شد. محاسبات سوله، به منزله یک نقشه راه برای ساخت آن به بهترین شکل است که باعث می‌شود پیش‌بینی مشکلات بالقوه و آماده بودن برای آن‌ها راحت‌تر انجام شود. برای انجام محاسبات سوله، به‌خصوص محاسبه وزن سوله، لازم است میزان فولاد مصرفی محاسبه شود.

برای طراحی نقشه سوله، چه محاسباتی باید انجام شود؟

طراحی نقشه برای سوله با استفاده از چندین نرم افزار محاسبه وزن سوله مانند سپ (SAP)، ایتبز (ETABS)، اتوکد (AUTOCAD)  و… انجام می‌گیرد که برای آن فاکتورهای زیادی در نظر گرفته می‌شود و سپس تمام محاسبات در دفترچه‌ای ثبت شده تا مستند و قابل بررسی شوند. این مشخصات فنی شامل موارد زیر است:

  • محل ساخت سوله که در آن مواردی مانند نوع خاک، شرایط اقلیمی و آب و هوایی، شیب زمین و… بررسی می‌شوند.
  • ابعاد سوله که شامل فاکتورهایی مانند طول دهانه، طول، عرض، ارتفاع سوله و… می‌باشد.
  • کاربرد سوله مانند کشاورزی، صنعتی، آشیانه‌های هواپیما و…
  • تعداد طبقات آن برای مواردی که سوله داری نیم‌طبقه یا طبقه اضافی باشد.
  • مقاومت سوله در برابر بارهای مرده شامل بارهای جانبی مانند وزش باد یا طوفان، بارش برف و باران، تگرگ، زلزله.
  • محاسبه وزن سوله با جرثقیل
  • بارندگی برف
  • بار باد
  • جاذبه
  • بارهای جانبی وارد بر سوله
  • مصالح مصرفی مانند استفاده از تیر‌آهن یا تیرورق، استفاده از پیچ و مهره، نوع پوشش دیوارها و سقف سوله و … که دارای نقش زیادی در وزن سوله هستند.
  • نرم‌افزار استفاده شده برای طراحی نقشه اولیه
  • جزئیات سقف سوله و تیرانداز و…

بعد از اینکه جزئیات سوله به دست آمد که به آن دفترچه محاسبات سوله می‌گویند، نوبت به گرفتن مجوزها می‌رسد. البته بهتر است از مشاورین این حوزه نیز تاییدیه اخذ نمایید؛ زیرا اگر نقشه ساخت سوله درست نباشد، بعد از ساخت آن ممکن است با وزش بادهای شدید و یا بارش برف سنگین، مشکلات زیادی رخ دهد و حتی سوله با فرونشست مواجه شود.


عوامل موثر بر وزن سوله و ساخت سوله


برای طراحی نقشه سوله، چه محاسباتی باید انجام شود؟

وزن پوشش سوله به چه عواملی بستگی دارد؟

بسیار مهم است که طراحی  پوشش سقف سوله به نحوه صحیحی انجام گیرد زیرا در میزان وزن سوله تاثیر زیادی دارد. سوله‌ها دارای سقف شیب‌دار هستند و در استحکام ساختار سوله نقش مهمی دارند. البته باید گفت ساختار سقف به کاربرد سوله وابسته است و برای ساخت آن لازم است از انواع پانل زیر استفاده نمود:

  • پانل­‌های ساخته شده با ورق گالوانیزه و پشم‌شیشه
  • پانل‌های ساخته‌شده با ورق‌های آلومینیومی و پشم‌شیشه

هرکدام از متریال­‌هایی که برای سقف سوله استفاده می‌شوند  بر وزن، هزینه ساخت و البته استحکام سازه تاثیرگذارند. به طور معمول برای ساخت سوله‌­های فوق سبک، از سقف­‌های شیب­دار استفاده می‌کنند.

نحوه محاسبه وزن سوله با جرثقیل

محاسبه وزن سوله با جرثقیل دارای اهمیت بسیار بالایی است؛ به‌ویژه اگر سوله برای کاربرد صنعتی استفاده شود که با در نظر گرفتن فاکتورهای ابعاد دهانه سوله، تناژ جرثقیل، استاندارد‌های زلزله؛  با استفاده از نرم‌افزارهای اتوکد، ایتبس و سیف محاسبه می‌شود. در این مورد فرمول محاسبه وزن سوله نیز باید با توجه به جرثقیل مورد استفاده، به‌کاربرده شود. این کار با استفاده از نرم‌افزار محاسبه وزن سوله، بسیار سریع و با دقت انجام می‌گیرد. به طور معمول برای محاسبه زیرساخت سوله از نرم‌افزار SAFE و برای محاسبه اسکلت سوله، از برنامه sap2000 کمک گرفته می‌شود. نرم‌افزارهای AutoCad و تکلااستراکچرز نیز برخی از نرم­افزارهای بسیار قوی در زمینه طراحی سازه می‌باشند.

نحوه محاسبه وزن سوله با جرثقیل

فرمول محاسبه وزن سوله از طریق محاسبه وزن آهن آلات سوله و متریال مصرفی

محاسبه وزن و حجم متریال مصرفی در سوله، توسط فرمول‌های زیر انجام می‌شوند.

محاسبه وزن آهن سوله مانند متریال های پروفیل، تسمه، ورق و پلیت

۱۰۰۰۰۰۰ ÷ (۷.۸۶ (چگالی متریال مورد نظر) × ضخامت به میلی متر × عرض به میلی متر × طول به میلی­متر)

 محاسبه وزن میلگرد

۱۰۰۰۰۰۰ ÷ [۷.۸۶ (چگالی متریال مورد نظر) × ۳.۱۴ (عدد ثابت پی) × (۲ ÷ قطر میلگرد به میلی متر) × (۲ ÷ قطر میلگرد به میلی متر) × طول به میلی متر]

 محاسبه وزن لوله‌ها

۱۰۰۰۰۰۰ ÷ [۷.۸۶ (چگالی متریال مورد نظر) × ۳.۱۴ (عدد ثابت پی) × (۲ ÷ (قطر داخلی – قطر خارجی)) × طول به میلی متر]

 محاسبه حجم آهن

طول به میلی متر× عرض به میلی متر× ضخامت به میلی متر× ۷.۸۵ تقسیم‌بر ۱۰۰۰۰۰۰ > > > > وزن آهن

مقیاس­‌هایی که در این فرمول­‌ها استفاده شده است، میلی­‌متر و چگالی برای آهن­‌آلات است اما اگر از دیگر متریال‌­ها استفاده شده است، می‌توانید چگالی آن‌ها را در این فرمول­‌ها جایگزین نمایید. اما در نهایت با تقسیم عدد حاصله بر ۱۰۰۰۰۰۰ وزن متریال به کیلوگرم محاسه می‌شود. همچنین از واحد سانتی‌­متر نیز می‌توانید استفاده کنید اما در این‌صورت باید عدد نهایی را بر ۱۰۰۰ تقسیم کنید.

محاسبه وزن آهن سوله

وزن واحد سطح سوله چگونه محاسبه می‌شود؟

به فشاری که از طرف ستون‌ها و سقف سوله بر فوندانسیون سوله وارد می‌شود، وزن واحد سطح سوله می‌گویند که شامل محدودیت‌های زیر است:

  • ارتفاع سوله
  • تراز جرثقیل
  • مکان احداث سوله

وجود این محدودیت‌ها به دلایل زیر است:

ارتفاع سوله، نوع سقف آن و متریال مصرفی، بر فشار وارده بر کف تاثیرگذار هستند که هرچه بیشتر باشند، احتمال خطر بیشتر می‌شود. یکی دیگر از عواملی که بر وزن واحد سطح سوله و هزینه ساخت سوله دارای تاثیر مستقیم و بسیار مهم می‌باشد، محلی است که سوله در آن احداث می‌گردد. دور یا نزدیک بودن آن از شهر به منظور حمل‌ونقل، بر افزایش هزینه‌­ها و همچنین نوع خاک آن‌که ممکن است فوندانسیون خاص خودش را بخواهد و شرایط آب و هوایی محل احداث نیز می‌تواند تاثیرگذار باشد.

5/5 - (2 امتیاز)